MITOVI iz PROŠLOSTI

Div iz Dorseta nije bio ni Heraklo, ni svetac, ni poganski bog

30.04.2024 u 08:05

Bionic
Reading

Više je na svijetu tajnovitih figura, s manje ili više jasnih motiva, za koje se stoljećima nagađa tko ih je i kad napravio. Mnoge među njima izazivaju pažnju ne samo znanstvenika, nego i teoretičara koji se vole poigravati pretpostavkama o autorima koji su došli s drugih planeta. No odgovori su obično puno jednostavniji, a jedan od takvih primjera je i Div iz Cerne Abbasa

Ta figura golog muškarca sa spolovilom u punoj erekciji i s toljagom u ruci leži na padinama brežuljka u engleskoj pokrajini Dorset i duga je punih 55 metara, pa je vidljiva iz velike udaljenosti.

Naravno, figura je i velika turistička atrakcija, ali iznad svega je predmet nagađanja o tome tko ga je i zašto napravio te zašto izgleda baš tako kako izgleda.

Sada se pojavila nova studija koja baca više svjetla na ovu misteriju. Objavljena je u časopisu Speculum: A Journal of Medieval Studies i barata pretpostavkom da je figura nastala u ranom srednjem vijeku, između 8. i 11. stoljeća. Time se razbijaju dosadašnje predodžbe koje su tvrdile da je Div mnogo stariji, sve do prahistorije. Novim saznanjima mogu se bolje dokučiti i kontekst u kojem je nastao i njegovo značenje.

Autori rada su povjesničari Thomas Morcom sa Sveučilišta u Oslu i Helen Gittos s Oxforda, a koristeći neke novije tehnike proučavanja donijeli su zaključke o starosti figure. No još je zanimljivija teorija o namjeni Diva: Morcom i Gittos tvrde da je nastao kao neka vrsta poticaja, ohrabrenja za zapadnosaksonsku vojsku u tom dijelu Engleske.

Dosad su se vrtjela različita tumačenja, recimo tvrdilo se da je napravljen prema mitu o Heraklu. Samo naizgled zvuči neobično to da bi se saksonska plemena ikako vezivala uz grčkog mitološkog junaka, no u zapisima postoje dokazi da je u ranom srednjem vijeku u tim krajevima probuđen interes za njega.

Druga teorija, koja je dolazila iz crkvenih krugova u pokušaju skretanja pažnje s grčkog na kršćanske junake, govorila je da prikazuje svetog Eadwolda, pustinjaka, brata kralja Istočne Anglije i kasnijeg sveca zaštitnika Cerne, koji je živio u 9. stoljeću. Treća hipoteza bila je da Div prikazuje poganskog boga Helitha, 'zaduženog' kod drevnih Anglosaksonaca za herojska djela i liječenje.

No na koncu je - tvrde autori nove studije - u pitanju nešto mnogo prozaičnije od mitoloških stvorenja: Div je izgleda bio napravljen ne bi li se oko njega okupljali vojnici kojima je na neki način predstavljao poticaj pred polazak u bitku. Tek kasnije su mu razni učenjaci i crkvenjaci davali značenja sukladna vlastitim vjerovanjima, interesima i afinitetima. Prema tome, što god Div iz Cerne Abbasa doista predstavlja, svaki promatrač u njemu može vidjeti ono što ga zanima.