Dok je u Hrvatskoj građevinski konzorcij slavio zbog posla stoljeća, u Crnoj Gori tamošnja je opozicija upozorila na niz nejasnoća oko tog posla: smatraju da je cijena prenapuhana, da je projekt u ovom trenutku ekonomski neopravdan, ali i da je bilo previše zakulisnog lobiranja
Crnogorski Pokret za promjene (PZP) jučer je ministru prometa Andriji Lomparu uputio zahtjev da do 15. veljače dostavi potrebnu dokumentaciju oko izgradnje autoceste Bar - Boljare, među kojom i financijska jamstva. Ne ispuni li Lompar zahtjev, PZP će ga tužiti Upravnom sudu Crne Gore.
Kako su naši mediji jučer izvijestili, čini se da je uklonjena neizvjesnost oko posla stoljeća za hrvatski konzorcij, jer je splitski Konstruktor uspio prikupiti dodatna financijska jamstva, pa uskoro slijedi potpisivanje trostranog sporazuma između crnogorske vlade, hrvatskog konzorcija i davatelja jamstva. Naklonost ovom projektu iskazala je i premijerka Kosor, koja je uputila pismo podrške projektu crnogorskom premijeru Đukanoviću.
Osim što je tajnovit davatelj dodatnih jamstava Konstruktoru za posao vrijedan 2,7 milijardi eura, prof. dr. Branko Radulović, član crnogorskog parlamenta i potpredsjednik Pokreta za promjene, upozorava da u čitavom poslu gradnje autoceste ima previše nepoznanica.
'Sve je obavijeno velom tajne jer je to privatni posao premijera Đukanovića. Hrvatska premijerka Kosor dala je podršku najkontroverznijoj i najkorumpiranijoj ličnosti u Europi', kazao je Radulović za tportal.
Dok hrvatski mediji pišu da su osim iz već poznatih Zagrebačke banke i Unicredita dodatna jamstva u visini od 124 milijuna eura stigla od jedne međunarodne financijske institucije, Radulović kaže kako se u Crnoj Gori špekulira da su jamstva stigla od hrvatskih banaka.
Lobiranje za građevinare kojima će se povjeriti izgradnja autoceste podijelilo je crnogorsku vlast. Iako je hrvatska ponuda jeftinija, posao bi hrvatskom konzorciju mogao pokvariti konzorcij blizak grčkom milijarderu Restisu. 'Postoje dva lobija u crnogorskoj vladi, jedan je za Grke, a drugi za Hrvate. Jure Radić i Željko Žderić bliski su s ministrima koji imaju vlastitu građevinsku operativu, to su Milan Roćen, ministar vanjskih poslova i Boro Vučinić, ministar obrane, a oboje su Đukanovićevi direktni kadrovi', komentira podjelu ministara Radulović.
Na pitanje podržava li crnogorska javnost hrvatski ili grčki konzorcij, Radulović rezignirano odgovara: 'U Crnoj Gori ne postoji javnost, nismo mi Hrvatska, naš narod ne zna što će sutra jesti. Naš javni servis je najzatvoreniji u Europi, nemamo mi emisije tipa 'Otvoreno' i polemike u javnosti, naša je partija rijetka obrazovana opozicija.'
Preporod ili udar na osiromašenu Crnu Goru?
Prema nekim špekulacijama, kaže Radulović, 'dodjela posla hrvatskom konzorciju je kompenzacija za sramotno bombardiranje Dubrovnika'. Radulović misli da je 'gradnja autoceste neodrživ posao i tajkunski deal'. 'Hrvatski konzorcij je napravio deal s Đukanovićem još dok je Sanader bio na vlasti', rekao je.
Radulović je vjerojatno najžešći kritičar gradnje autoceste Bar - Boljare, jer smatra da je cijena prenapuhana te da je ekonomski neopravdano u ovom trenutku graditi, a na kraju će to sve skupo platiti osiromašeni građani Crne Gore. Kao potvrdu neodrživosti projekta, Radulović spominje francusku studiju izvedivosti, koja je pokazala da je neopravdano graditi autocestu u trenutku kad u Crnoj Gori opada BDP i kad frekventnost prometa ne zadovoljava, te bi ekonomski opravdano bilo započeti gradnju eventualno 2014. 'Njihova procjena pokazuje da bi izgradnja autoceste trebala koštati 1,9 milijardi eura, a u međuvremenu su zbog krize cijene pale još 30-40 posto', ukazao je na prenapuhanost cijene. No tamošnja je vlast suprotnog mišljenja i smatra da će ulaganje u infrastrukturu imati pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
'Đukanović prodaje narodu demagogiju, govoreći im: 'Tko je protiv izgradnje autoceste na ovaj način, taj je protiv Crne Gore!' Umjesto posla stoljeća i preporoda, ovo je propast Crne Gore. I MMF je protiv izgradnje autoceste u ovakvom trenutku i na ovakav način, što naša vlast ignorira', zaključio je.