PRESEDAN U LEGU

Kockice najuspješnijeg proizvođača igračaka prvi put neće slagati Danac

11.12.2016 u 07:00

Bionic
Reading

Nakon što je gotovo bankrotirala 2003. danska kompanija u međuvremenu je postala najprofitabilniji svjetski proizvođač igračaka, osoba koja ju je spasila preuzima nove zadatke, a promjena u vodstvu donosi nove izazove

Milijuni djece diljem svijeta za nepuna tri tjedna razveselit će se kad im se ispod ukrasnih papira u koje su umotani pokloni ukažu kutije s nadaleko poznatim logotipom danske kompanije Lego. Udubljeni u igranje novim igračkama neće biti svjesni da tvrtka koja proizvodi jedan od najpopularnijih Božićnih poklona prolazi kroz jednu od svojih najvećih promjena u povijesti.

Jørgen Vig Knudstorp, glavni izvršni direktor i čovjek kojeg svi navode kao spasitelja vjerojatno najpoznatije danske kompanije uskoro će preuzeti novu ulogu u menadžmentu, objavljeno je ovih dana. Na njegovo mjesto dolazi Britanac Bali Padda koji će time postati prva osoba rođena izvan Danske na čelu legendarne tvrtke čije se sjedište nalazi u gradiću Billundu.

Promjena na čelu Lega dolazi u vrijeme  kad se kompanija nalazi u vjerojatno najuspješnijem razdoblju u povijesti. Samo u posljednjih godinu dana broj radnika je povećan za gotovo četvrtinu i Lego sada zapošljava oko 18,5 tisuća ljudi. Otkad je 2004. Knudstrop imenovan na poziciju glavnog izvršnog direktora prihodi su se upeterostručili, a tvrtka je iz gubitaša postala najprofitabilniji svjetski proizvođač igračaka. Lani je imala prihode od 35,8 milijardi danskih kruna (36,6 mlrd. kuna) i neto dobit od 9,2 milijardi kruna (9,4 mlrd. kuna).


Lego je 1932. osnovao stolar Ole Kirk Kristiansen. On se prvo bavio izradom drvenih igračaka, da bi 1949., dvije godine nakon što je tvrtka počela proizvoditi i plastične igračke, u proizvodnju krenule i prve kockice po kojima je postala svjetski poznata u idućim desetljećima. Do danas je proizvedeno više od 600 milijardi malih plastičnih dijelova koji se mogu međusobno spajati.

Pod vodstvom obitelji Kirk Kristiansen kompanija je rasla, da bi početkom ovog milenija upala u ozbiljnu krizu. U želji da osigura svoju budućnost u razdoblju u kojem se djeca sve više okreću digitalnoj zabavi, Lego je počeo naglo povećavati broj zaposlenih izvan Danske i varijacije igračaka koje je proizvodio te ulaziti u poslovne projekte koji nisu bili vezani izravno uz proizvodnju poznatih kockica.

Takva poslovna politika dovela je tvrtku na rub propasti i nakon što je 2003. zabilježila rekordni gubitak, s 2004. na čelo kompanije stigao je prvi glavni izvršni direktor koji nije bio dio obitelji Kirk Kristiansen. Svojim vodstvom Jørgen Vig Knudstorp spasio je Lego. Srezao je broj raznih varijacija u kojima su se proizvodili lego dijelovi i rasprodao dijelove kompanije koji su opterećivali poslovanje. Primjerice, riješio se poslovnog projekta s videoigrama, a vlasnički udio u kompaniji koja je upravljala zabavnim parkovima Legoland prodao britanskoj kompaniji Merlin Entertainments.


Lego se danas i dalje nalazi u rukama obitelji Kirk Kristiansen. Obitelj kontrolira vlasništvo kroz vlastitu investicijsku kompaniju Kirkbi koja drži tri četvrtine udjela u Legu. Preostala četvrtina nalazi se u rukama Zaklade Lego čija je misija razvoj djece kroz igru.

U novoj poslovnoj strukturi Knudstrop će preuzeti mjesto predsjednika novoosnovanog Lego Brand Groupa. Obitelj Kirk Kristiansen će iz Kirkbija pod krov nove tvrtke prebaciti sve kompanije vezane uz Lego, poput vlasničkog udjela od 30 posto u Merlinu koji upravlja parkovima Legoland, tvrtku Lego Education i još nekoliko manjih projekata.

Knudstrop će se na novoj poziciji moći posvetiti daljnjem razvoju brenda Lego koji je lani konzultantska tvrtka Brand Finance proglasila najjačim svjetskim brendom. To će svakako uključivati i pokušaj daljnjeg širenja Lega na svjetskim tržištima. Knudstrop ističe da je Lego dostupan tek za oko 10 posto djece u svijetu, i to onim najbogatijima. Nada se da će mu nove ovlasti, poput nadgledanja tvrtke Lego Education koja se bavi proizvodnjom materijala za škole, pomoći u tom razvoju. Dodaje i da će Kina, Indija i Afrika biti buduća rastuća tržišta Lega.


Prema praksi danske tvrtke Knudstrop i novi glavni izvršni direktor Bali Padda nekoliko će mjeseci kompaniju voditi zajedno i Padda će samostalno upravljanje Legom preuzeti tek s početkom svibnja iduće godine. I Padda, dosadašnji operativni direktor, pred sobom ima velike izazove. Lego je u posljednje vrijeme snažno povećao broj zaposlenih i predviđa i dodatan rast broja radnika u proizvodnim pogonima u Meksiku i Mađarskoj. Uz pogone u Češkoj i Danskoj te novu tvornicu u Kini, Padda će imati pune ruke posla nastaviti održivi rast koji je započeo njegov prethodnik.

Mnogi upozoravaju da se Lego danas nalazi u situaciji sličnoj onoj koja ga je skoro stajala glave. Danska se kompanija u proteklih nekoliko godina snažno proširila. Ponovo je povećala broj raspoloživih varijacija svojeg osnovnog proizvoda, ponovo se bacila u razvoj digitalnih sadržaje i razne druge projekte poput filmova i sličnih. Menadžment tvrdi da je situacija bitno drukčija nego što je to bila početkom prošlog desetljeća. Lego je iznimno profitabilan i sam financira sve svoje projekte, uključujući povećanje proizvodnih kapaciteta. Usto, zadovoljstvo kupaca na puno je višoj razini nego što je to bilo ranih nultih godina, tvrde oni.

Knudstrop, kojem će u vodstvu Lego Brand grupe društvo praviti praunuk osnivača Thomas Kirk Kristiansen, ostaje optimističan. 'Želimo istražiti nove puteve za brend', izjavio je za britanski Financial Times. 'Postoji dovoljno mjesta za nova partnerstva. Sve više i više ljudi nam kuca na vrata', dodao je.


Padda će također imati zahtjevan zadatak. Knudstrop mu u ruke predaje kompaniju koja se ponosi svojom agilnošću i činjenicom da joj je korporativna struktura bitno plića nego kod njenih najvažnijih konkurenata, poput američkih giganata Hasbro i Mattel. Takva struktura joj je omogućila da relativno brzo preokrene poslovanje kad je bila u problemima, no pitanje je može li se ona održati s daljnjim rastom i ambicijama. 'Moramo se ponašati kao puno manja kompanija nego što jesmo kako bismo postali puno agilniji', drži Padda i dodaje da moraju biti sigurni da imaju mogućnosti koje su nam potrebne kako bismo osigurali širenje'.

Nakon niza vrlo lukrativnih godina u kojima je Lego postao jedan od najuspješnijih svjetskih proizvođača igračaka sada se nalazi pred povijesnim korporativnim promjenama u potpunosti nalik na one koje su je sredinom prošlog desetljeća uspjele izvući iz ponora. Izazov nastavka uspješnog rasta mogao bi se pokazati jednako velikim kao što je to bio izazov preokreta u poslovanju. Za dobrobit sve djece kojima legići predstavljaju neizmjeran izvor svakodnevne zabave i učenja, treba se nadati da će danska kompanija uspješno odgovoriti na te izazove.