SINDIKATI NISU IZNENAĐENI

Britanci oštro: Hrvati, dajte 1500 otkaza u cestarskim firmama!

17.08.2016 u 10:00

Bionic
Reading

Hrvatske autoceste, Autocesta Rijeka - Zagreb i HAC-ONC trebali bi otpustiti 1.500 ljudi, popularizirati elektroničku naplatu cestarine, ali je i poskupjeti te zaboraviti na uvođenje vinjeta

Preporuke su to britanske konzultantske kuće Atkins koja je za 500.000 eura napravila studiju za Europsku banku za obnovu i razvoj, koja će na osnovi studije osigurati kredit od 50 milijuna eura za restrukturiranje hrvatskih cestarskih tvrtki.

Studija navodi kako bi se vrlo brzo u HAC-ONC-u broj zaposlenih mogao smanjiti za 270 - 370 ljudi, dok je dugoročno moguće otpustiti i 460 osoba. Tvrtka, naime, zapošljava 1.845 ljudi ili 1,66 osoba po kilometru autoceste. Britanci preporučuju da se broj zaposlenih po kilometru smanji na jednog ili manje.

Isto tako, broj zaposlenih na održavanju tunela mogao bi se smanjiti za 133, osam otkaza dobili bi radnici hitne pomoći, dok bi se na cesti našlo i 99 vatrogasaca, a to bi, prema studiji, bilo u međunarodnim normama. Osim toga, predlaže se da se popust na ENC smanji s 21,7 na maksimalno 13 posto te da se cestarina usklađuje s inflacijom.

Zaključno, Hrvatskoj preporučuju uvođenje sustava slobodnog protoka, prema kojem se cestarina naplaćuje po broju prijeđenih kilometara.

Stanić nije iznenađen najavom otkaza

Predsjednik Nezavisnog cestovnog sindikata Mijat Stanić uopće nije iznenađen preporukama britanskih konzultanata:

'to je manje-više sve ono što mi govorimo godinama. Restrukturiranje treba provesti i smanjiti troškove. To su iste preporuke koje su davali savjetnici za monetizaciju', rekao je Stanić tportalu.

Ono što se Staniću ne sviđa su preporuke koje se odnose na radnike, tj. na otpuštanja:

'posjetio sam dosta cestarskih tvrtki u EU-u. Primijetio sam da u tvrtkama gdje ima manje zaposlenih ljudi po kilometru, ima puno više outsourcinga. To znači da se masa posla daje vanjskim dobavljačima kako bi se smanjio broj radnika'.

'Što je više outsourcinga, to je više kriminala'


To, prema Staniću,
nije dobro jer što je više vanjskih suradnika, to je više kriminala:

'novac se danas više ne može izvlačiti kroz ubiranje prihoda. Često se napada blagajnike na naplatnim postajama zbog 20 kuna viška. No, prihodi su zaštićeni modernim sustavima nadzora i tu nemamo problem', rekao je.

Ono što je ključni problem je javna nabava i politika u upravama. Stanić tvrdi da se uprave svih cestarskih poduzeća moraju depolitizirati kako bi se provelo restrukturiranje koje će trajati barem deset godina, dakle više od jednog mandata vlade.