Nakon što je HZZ polaznicima i polaznicama stručnog osposobljavanja bez zasnivanja radnog odnosa odlučio oduzimati određeni iznos od naknade ako se razbole i uzmu bolovanje te im umanjivati i naknadu za prijevoz, mladi sada moraju i koristiti isključivo javni prijevoz da bi ostvarili pravo na naknadu putnih troškova. Osim što je 'zanimljivo' uskraćivanje prava na izbor načina kojim će putovati do radnog mjesta, pitanje je i što ako, kao što je nerijetko slučaj u malim sredinama, javni prijevoz nije čest i prilagođen zaposlenima, a negdje ga ni nema?
Gotovo svaka dva mjeseca dogodi se neka promjena u provedbi mjere koja ide nauštrb mladih koji sudjeluju ili žele sudjelovati u mjeri stručnog osposobljavanja (SOR). Prema najnovijoj izmjeni, a za koju se saznalo tek kad kada je došla na adrese korisnika, od rujna će svi koji su nakon 1. siječnja 2016. sklopili ugovore potpisati njihov aneks i svaki mjesec HZZ-u do petog u tekućem mjesecu morati dostavljati potvrdu o kupljenoj karti ili pokazu javnog prijevoza kojim dolaze na posao. Ili im mjesečna naknada za putne troškove neće biti isplaćena.
Nakon potpisivanja aneksa ugovoru morat će Zavodu dostaviti: kopiju karte (vidljivo ime i prezime osobe), original kartu (nije vidljivo ime i prezime osobe – jednokratna karta, dnevna, tjedna i slično), mjesečni pokaz (prvi put polaznik dostavlja kopiju pokaza s vidljivim imenom i prezimenom, a nakon toga originalni fiskalni račun).
Ima li poticaja mladima a da nije 'a la Lana HZZ'?
'Iako se naoko čini kao dobar potez tražiti da korisnici SOR-a transparentno prikažu kako troše taj novac, nije uloga HZZ-a da odredi što je nekome potrebno da dođe od kuće do posla. Možda je to karta za vlak, autobus ili tramvaj što u velikim sredinama nije problem. No možda je to gorivo ili cestarina za auto, ili čak mast za podmazivanje lanca na biciklu. Nije bitno. Sve to se mora moći pokriti naknadom za putne troškove. Ovakva pravila za putne troškove nemaju ni zaposleni u javnim službama pa zašto bi korisnici i korisnice SOR-a kojima bi ova mjera trebala pomoći, a ne dodatno komplicirati život', ističu u Mreži mladih Hrvatske (MMH) koja se intenzivno bavi i brojnim problemima vezanima uz SOR.
Upozoravaju da je riječ o 'posljedici odluke kojom su prije par mjeseci ukinuta nacionalna sredstva za provedbu aktivne politike zapošljavanja i ne sumnjaju uopće da je samo pitanje dana kada će se oglasiti nadležne službe i opravdati takav zahtjev time da oni moraju dokazima pravdati Europskoj uniji na što se troše sredstva'Krasna je to poruka mladima, kaže za tportal Marin Živković iz MMH: 'Možda su donositelji odluka u ovom slučaju odlučili podsjetiti sve koji se nalaze na stručnom osposobljavanju da se ne radi o pravom zapošljavanju, da njihova prava nisu zagarantirana i da budu zadovoljni mrvicama koje padaju sa stola.'
U Ministarstvu svjesni problema, ali...
Zakonom o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti propisano je da polaznici stručnog osposobljavanja imaju pravo na naknadu troškova prijevoza ako koriste sredstva javnog prijevoza odnosno autobusni ili željeznički prijevoz', ističu iz Ministarstva rada i socijalne skrbi.
Međutim, dosadašnji način za obračun, isplatu i dokazivanje visine stvarnog troška prijevoza nije bio usklađen s ovim Zakonom i kriterijima za financiranje projekata i programa iz Europskog socijalnog fonda što je tijekom pregleda predmeta mjera aktivne politike zapošljavanja sufinanciranih iz EU sredstava uočilo Tijelo za reviziju provedbe i financiranja mjera aktivne politike zapošljavanja pri Agenciji za reviziju sustava provedbe programa Europske unije.
'Detaljnije informacije o načinu isplate putnih troškova za 9. mjesec polaznici SOR-a će dobiti tijekom rujna te o potrebnim aktivnostima koje će se poduzeti da bi se izvršilo isplatu naknade za trošak prijevoza', navode iz Ministarstva rada za tportal.
Priznaju i da su svjesni kako polaznici SOR-a iz ruralnih područja imaju poteškoća u dolasku na posao u sredinama u kojima je prometna povezanost nerazvijena. Ali: 'Svi su oni uz Zahtjev za financiranje stručnog osposobljavanja za rad priložili potvrdu ovlaštenog javnog prijevoznika o cijeni mjesečne karte što znači da organizirani prijevoz postoji. Temeljem tog iznosa i potvrde do sada se isplaćivao mjesečni iznos naknade za prijevoz, no odsad će HZZ isplaćivati naknadu za prijevoz temeljem stvarno kupljene karte koju će polaznici biti u obvezi dostavljati na mjesečnoj razini.'
Mladi - resurs za prikupljanje jeftinih političkih poena
Potvrdilo se tako još jednom ono što su pokazala zadnja dva istraživanja o SOR-u, a to je da u provedbi postoje problemi koji tiču nejednake regionalne zastupljenosti korisnika mjera te nejednake zastupljenosti u odnosu na socijalni status. 'Ovakve odluke samo pojačavaju te trendove i umjesto da radimo na poboljšanju mjere za što postoji značajan prostor, država je odlučila dodatno narušiti položaj i status ionako već ranjivih skupina', ističe Živković dodajući kako žalosti činjenica da usprkos konstantnom upozoravanju te izrađene i donositeljima odluka dostavljene prijedloge MMH-a za poboljšanja mjera, od nadležnih nema odgovora.
'I ova posljednja odluka potvrđuje da se pitanju zapošljavanja mladih pristupa bez sustavnog plana, bez jasnih procedura, a na mlade se gleda samo kao na resurs za prikupljanje jeftinih političkih poena. I premda je problem širi, i ovakvi potezi HZZ dio su razloga zbog kojih će MMH u listopadu organizirati Marš mladih 'za sve mlade osobe koje su nezaposlene, žrtve loših politika, koje se osjećaju društveno isključenima ili jednostavno ne mogu izgraditi život i budućnost' jer kako najavljuje Živković: 'Želimo poslati vrlo jasnu poruku da dostojanstven život u kojem osoba može živjeti od vlastitog rada i graditi sigurnu budućnost nije luksuz već nužda, minimum. Tržište rada to mora osigurati, a politike tržišta rada i njihove mjere moraju osobama kojima je pomoć potrebna izaći u susret.'