Riječki ugostitelji napravili su izračun kojim pobijaju uvriježeno mišljenje da kafići mlate velik novac na kavi. Štoviše, dizanjem PDV-a s 13 na 25 posto tvrde da će na jednoj šalici crnog napitka biti u gubitku
Analizu je izradio Ceh ugostitelja i turističkih djelatnika pri Obrtničkoj komori Primorsko-goranske županije. Njegov predsjednik Igor Štanger iz Lovrana, čija se obitelj bavi ugostiteljstvom više od 60 godina, kaže da se radi o realnim brojkama.
'Dao bih svakome da godinu dana vodi kafić i neka se obogati'
'Mogli smo uzeti za primjer i sok, na kojem bi zarada bila još manja. U cijenu kave uračunali smo sve troškove na koje ljudi često zaborave, ZAMP-a, HRT-a, najma prostora, kredita i svega ostalog. Većina ugostitelja nisu vlasnici lokala, već plaćaju najam. Mnogi su opterećeni velikim kreditima uzetim za investicije', rekao je za tportal Štanger, dodajući kako će dizanje PDV-a na koljena baciti mnoge male kafiće.
Njegovog kolegu, riječkog ugostitelja Vedrana Jakominića ljute tvrdnje da se oni nemaju pravo protiviti poreznoj reformi jer zarađuju velik novac.
'Da, vrtimo milijune kuna! Dao bih svakom građaninu neka godinu dana vodi kafić pa neka osigura miran život svojim pokoljenjima', ironičan je Jakominić.
Kao primjer za svoju računicu uzeli su ugostiteljski objekt s tri zaposlena koji plaća mjesečnu najamninu od 6500 kuna. Inače, u analizi upozoravaju da ugostitelji plaćaju višestruko više najmove od ostalih sektora.
Njihov virtualni kafić posluje u Rijeci i dnevno proda 300 kava s mlijekom po cijeni od osam kuna. Kad se odbiju svi troškovi, vlasniku ostaje zarada od 0,63 kune po svakoj šalici kave.
Od 1. siječnja, kad će PDV porasti na 25 posto, isti taj kafić, uz zadržavanje cijene od osam kuna, na kavi će ostvarivati gubitak od četiri lipe ili na godišnjoj razini 4380 kuna.
Vlasnik će zbog toga biti prinuđen povisiti cijenu na devet kuna, što će, tvrdi se u ugostiteljskoj analizi, dovesti do pada prometa od 12 posto te bi mu se time ukupna dobit prije oporezivanja srozala za 70 posto.
'Za primjer je uzet razumno uspješan ugostiteljski objekt s prosječnim dnevnim prometom od 2400 kuna. Nažalost, velik postotak objekata ne realizira ovakve rezultate, što će pokazati podaci Porezne uprave ako ih daju na uvid', naglašava se u analizi.
Ugostitelji objasnili zbog čega nisu spuštali cijene kad je PDV padao
Vlasniku virtualnog kafića ništa neće pomoći ostale predložene mjere iz porezne reforme – manji PDV na struju i komunalije, umanjeni porez na dobit i smanjenje davanja iz plaća – jer će njihov utjecaj, tvrde ugostitelji, biti zanemariv.
U analizi odgovaraju i na najčešću prozivku da nemaju razloga za bunu protiv dizanja PDV-a jer ionako nisu spuštali cijene kad je on bio snižen.
Tvrde da u zadnjih deset godina nisu značajno rasle cijene ugostiteljskih usluga iako su im rasli troškovi materijala, režija, najma i plaća
'Inflacija je pojela razliku koju je balansirala snižena stopa PDV-a te cijene nije bilo moguće spuštati, isto kako ih nije bilo moguće dizati kada su rasli troškovi', zaključuju ugostitelji.