KONTROVERZNI SERVIS

Ovo je 5 razloga zašto taksisti i država mrze Uber

07.12.2016 u 07:00

Bionic
Reading

Uber, globalno raširena aplikacija za naručivanje prijevoza u Hrvatskoj bi uskoro mogla biti zabranjena. Na njega se obrušio ministar prometa Oleg Butković, a konačna odluka o tome hoće se pokupiti iz Hrvatske ili će morati legalizirati poslovanje donijet će se na sjednici Vlade

Prema statistikama Ministarstva prometa, vozačima Ubera ove godine opalili su oko milijun i pol kuna kazni jer posluju nelegalno. Za prijevoz putnika u Hrvatskoj potrebna je, naime, licenca kakvu imaju taksisti.

Osim toga, Uber Croatia marketing i promociju obavlja u ime nizozemske Uber B. V. Nizozemska koja je vlasnik aplikacije. Zbog sporne poslovne platforme, Uber je potpuno ili djelomično zabranjen u Mađarskoj, Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Rumunjskoj, Japanu, Indiji, SAD-u, Španjolskoj, Nizozemskoj. Evo zbog čega je taj servis toliko kontroverzan.

Taksisti ga mrze. Ovo je pet najčešćih zamjerki vozača taksija i njihovih poslodavaca:

1. Uber ruši cijenu taksija i nelojalna je konkurencija

Ovo je najveća kontroverza oko Ubera – jeftiniji je od taksija što, naravno, ugrožava tu struku. Uber je u prosjeku od 25 do 50 posto jeftiniji od taksija. Zašto? Zato što Uber operira u virtualnoj mreži, nema silnih troškova amortizacije, a troškovi održavanja vozila prebačeni su na vozača. Te uštede u konačnici pretvaraju se u nižu cijenu vožnje.

2.Uber izbjegava plaćanje poreza i davanja

Licencirani taksisti dio svoje zarade svakog mjeseca daju matičnoj kompaniji za troškove administracije, dispečerskog centra i sve druge troškove. Vozači Ubera nemaju te troškove, ali prosljeđuju dio novca matičnoj kompaniji, u ovom slučaju podružnici u Nizozemskoj gdje se plaća porez. Iako su vozači Ubera u Hrvatskoj fiskalizirani, prvih sedam mjeseci svog poslovanja poslovali su na crno bez ikakvih poreznih davanja.

3. Uber ne poštuje sigurnosne standarde

Da biste vozili za Uber morate biti punoljetni, ne smijete biti kažnjavani i morate imati auto ne starije od deset godina (s četiri vrata) i nešto gotovine u džepu. Potrebno je i obvezno autoosiguranje. Drugim riječima, ako imate vozačku i auto, za Uber ste dovoljno dobar vozač, što ljuti taksiste koji svoju licencu moraju platiti i više desetaka tisuća kuna.

4. Uber krši hrvatske zakone

Ministar prometa Oleg Butković nedavno je, nakon sastanka s predstavnicima taksista iz cijele Hrvatske, izjavio kako Uber na području cijele Hrvatske posluju nelegalno. Razlog je taj što ne posjeduju dozvole za taksi prijevoz predviđene Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu. Iz Ubera Butkoviću odgovaraju kako se njihovi partner-vozači bave iznajmljivanjem vozila s vozačem, a ne auto-taksi prijevozom.

5. Uber krši Ustav

Predsjednik HOK-a Dragutin Ranogajec u listopadu je poručio kako 'Uber ne posluje po hrvatskim propisima, na djelu je kršenje Ustava jer svi ne posluju po istim uvjetima, ovdje je riječ o tipičnom radu na crno'. Iz Ubera su odgovorili kako su baš svi njihovi partneri-vozači neovisni poduzetnici s registriranim kompanijama ili obrtima te su obvezni plaćati poreze Republici Hrvatskoj na ukupnu cijenu svake izvršene vožnje.

Uber je pokrenut 2009. pod imenom UberCab, a 2010. izdali su aplikaciju za iOS i Android. Vrijednost kompanije procjenjuje se na više od pedeset milijardi dolara, uz godišnji promet od oko deset milijardi dolara.