ČUDNI NAMETI

Kada će Hrvatska prestati derati vlasnike vozila zaostalim porezom?

17.05.2016 u 10:36

Bionic
Reading

Na pitanje je li posjedovanje automobila luksuz ili potreba nema jednoznačnog odgovora, ali i jedno je sigurno - s poreznog aspekta automobil se u Hrvatskoj tretira kao čisti luksuz. Na kupnju i posjedovanje limenog ljubimca plaćamo hrpu nameta – carinu, PDV, trošarinu, godišnji porez, ali i jedan u okvirima Europske unije prilično egzotičan namet – porez na stjecanje rabljenog motornog vozila

Ovaj porez datira još iz socijalizma i duboko se ukorijenio na ovim prostorima. Plaća ga kupac rabljenog motornog vozila, a obračunava se po stopi od pet posto na vrijednost vozila. Naplaćuje se pri zaključivanju kupoprodajnog ugovora ili najkasnije u roku od 15 dana od stjecanja vlasništva.

U različitim državnim tvorevinama i poreznim sustavima ovaj namet nije se sadržajno mijenjao ni za dlaku, osim što bi mu zakonodavac ponekad promijenio naziv. Tako se nekad se zvao porez na promet motornih vozila, a danas se zove porez na stjecanje motornih vozila. Kolokvijalno je uvijek bio poznat kao porez na prijenos jer se bez njegova plaćanja ne može registrirati vozilo i provesti prijenos vlasništva.

Po svojoj prirodi sličan je porezu na promet nekretnina koji se također naplaćuje prilikom svake kupoprodaje rabljene nekretnine po stopi od pet posto. Zajedničko im je i to što u praksi kupac i prodavatelj u ugovor obično stavljaju nižu cijenu od realne s ciljem plaćanja što manjeg poreza.

Međutim, poreznici u pravilu ne prihvaćaju ugovornu cijenu pa tako za određivanje porezne osnovice kod rabljenih automobila koriste Katalog rabljenih vozila koji izdaje Centar za vozila Hrvatske u kojem su sadržane cijene rabljenih vozila po godištima.

Dok ga Hrvati desetljećima plaćaju bez pogovora, ovaj porez gotovo je nepoznat u Europskoj uniji. Prema dostupnim podacima, uz Hrvatsku, imaju ga samo još Španjolska i Grčka.

U većini ostalih zemlja porez na stjecanje motornog vozila ne postoji, a kod prijenosa vlasništva rabljenih vozila plaća se samo naknada koja pokriva administrativne troškove. Primjerice, u Njemačkoj se plaća naknada od 50 eura neovisno o vrijednosti vozila.

'Mislim da je taj porez besmislen i trebalo bi ga ukinuti', smatra prometni stručnjak Željko Marušić, koji upozorava da se zbog visokih poreznih davanja po hrvatskim cestama voze sve stariji automobili što je pogubno za sigurnost prometa.

Naime, cijena novih vozila opterećena je visokim progresivnim trošarinama i PDV-om, a kupci polovnih vozila moraju platiti još pet posto za prijenos vlasništva. 'To je nelogično i nepošteno budući da je već jednom plaćen porez. Na taj način dodatno se diže cijena i ruši standard', zaključuje Marušić

Uza sve navedene namete postoji i godišnji porez na cestovna motorna vozila koji plaćaju vlasnici automobila mlađih 10 godina. Stoga nije čudno da je većini Hrvata kupnja novog ili barem novijeg polovnog automobila neostvareni san.