Hrvatski autoklub objavio je rezultate tradicionalnog testiranja zimskih guma koje je i ovog puta napravljeno u dvije dimenzije. Ocijenjeno je 35 proizvoda no i dalje nema gume s maksimalnom ukupnom ocjenom
U manjoj dimenziji, 165/70 R14, kojom se koriste automobili poput Fiat Punta, Škode Fabije, Toyote Yaris ili VW Pola, ovaj je put testirano 16 zimskih guma. Ocjena izvrstan na testiranju HAK-a i dalje je nepoznat pojam - tri modela zaslužila su ocjenu vrlo preporučljivo, devet ih mogu preporučiti, jedan proizvod dobio je ocjenu djelomično se preporučuje, a čak tri nisu ni prošla na testu s krajnjom ocjenom ne preporučuje se.
Zanimljivo, sva tri najbolje ocijenjena proizvoda pripadaju premium segmentu, odnosno nešto višem cjenovnom razredu od konkurencije. Pritom su Goodyear i Michelin u ukupnom skoru za dlaku pobjegli Dunlopu i može ih se smatrati pobjednicima u ovoj dimenziji.
Novi Goodyearov model UltraGrip 9 nema nikakvih slabosti, a ujedno je i najbolja guma na mokrom, kriteriju koji donosi čak 30 posto od ukupne ocjene. Vremešni Michelinov Alpin A4, guma koja je na tržištu dostupna već šestu sezonu, također je bez ijednog nedostatka uz najbolji rezultat kad je riječ o trajnosti ili životnom vijeku, dok je Dunlopov Winterresponse 2 najbolji u čak tri kategorije: na snijegu, ledu i pri utjecaju na potrošnju goriva, no karakteristike na mokrom i trajnost 'koče' ga u preskakanju konkurencije na putu prema ukupnoj pobjedi.
Razlike između ova tri proizvoda postoje, svatko bi prilikom kupovine trebao voditi računa o svojim osobnim afinitetima i potrebama, no naše testiranje dokazalo je kako ne možete pogriješiti ni s jednim od ova tri proizvoda.
Kod devet modela s ocjenom preporučuje se, u čak šest slučaja nedostaci su uočeni kod karakteristika na mokroj podlozi, kod dva modela ocjena je smanjena zbog lošijih osobina na snijegu, dok je šest kandidata, uz ostale probleme, imalo poteškoća i na zaleđenoj cesti.
Primjerice, Fuldinom Kristall Monteru 3 za dlaku je pobjegla ukupna ocjena preporučuje se, i to zbog manjih slabosti na mokroj cesti, koje su zapravo i jedini minus ovog pneumatika. Malo iznenađenje je relativno loš rezultat Continentalova ContiWinterContacta TS850 koji je u odnosu na konkurenciju imao problema s lošijim zaustavljanjem na ledu. Čak sedam modela pokazalo je slabosti u dva kriterija. Bridgestone Blizzaku LM001 ocjena je smanjena na mokrom i ledu, Falken Eurowinteru HS449 na mokrom i snijegu, Uniroyal MS plus 77 pokazao je slabosti na suhom i ledu, Pirelli Winter Snowcontrol S3 na suhom i snijegu. Semperit Master-Grip 2, Barum Polaris 3 i Firestone Winterhawk 3 smanjenu ocjenu zaslužili su zbog nedostataka na mokroj cesti i ledu. Znakovito je kako su svi modeli koncerna Continental (Continental, Uniroyal, Semperit, Barum i Matador) imali određenih poteškoća na zaleđenoj podlozi.
Jedina guma s ukupnom ocjenom djelomično se preporučuje bio je Matadorov MP54 Sibir Snow koji je, osim manjih slabosti na suhom i ledu, pokazao i značajne nedostatke na mokrom.
Nažalost, tri modela (Aeolus Snowace AW02, Linglong Green-Max Winter HP i Mentor M200) nisu prošla na testiranju uz najgoru moguću ocjenu ne preporučuje se, prvenstveno zbog očajnog rezultata na mokrom. Nasreću, riječ je o modelima koji su prava rijetkost na hrvatskom tržištu i zapravo bi njihovo pronalaženje u nekoj od trgovina samo po sebi predstavljalo uspjeh.
Informacije o sigurnosti i utjecaju na okoliš koje se prilažu gumama prema zakonima iz EU ovoga su puta minimalno na sebi morale nositi oznaku C kad je riječ o prianjanju na mokroj podlozi, no neki proizvođači, poput Goodyeara, Dunlopa i Pirellija, otišli su i korak dalje te svoj proizvod označili oznakom B. Ovdje se pokazalo kako oznaka koju proizvođač sam stavlja uz svoj proizvod ne mora nužno odgovarati činjeničnom stanju. Dapače, neki proizvođači poput Continentala svoju gumu označuju slabijom oznakom od one koju bi njihov model trebao nositi. Tako, primjerice, ContiWinterContact TS850 nosi oznaku C, no diči se najkraćim zaustavnim putem na mokroj podlozi od svih testiranih pneumatika.
S druge strane, istu oznaku C imaju i Aeolus Snowace AW02 te Mentor M200 s najdužim putem zaustavljanja. O kolikoj je razlici riječ, otkrivaju brojke. Na mokrom asfaltu prilikom kočenja s 80 na 20 km/h, Continentalu će trebati čak 13 metara manje u odnosu na Mentorov proizvod. Kod utjecaja na potrošnju, razlika između najboljeg Dunlopa i najgoreg Baruma ovdje iznosi 0,2 litre na 100 kilometara ili 3,8 posto, dok su najbolju moguću ocjenu na testu, kad je riječ o trajnosti ili životnom vijeku (0,5), zaslužila čak tri proizvođača iz ove dimenzije: Michelin, Firestone i Mentor.
U većoj dimenziji ukupno je testirano 19 proizvoda. Ni ovdje nema najbolje ocjene izvrstan, dva modela ocijenjena su ocjenom vrlo preporučljivo, 16 se preporučuje, a samo jedan je na kraju pao na testiranju i zaslužio najgoru ocjenu ne preporučuje se.
Continental ContiWinterContact TS 850 i Yokohama W.drive V905 jedini su modeli u ovoj dimenziji bez pravih nedostataka i trenutačno su ono najbolje što se može pronaći na tržištu kad je riječ o gumama koje se koriste na automobilima poput Citroena C3 i C4, Forda Focus, Mazde 3, Opel Astre, Renault Megana, Škode Octavije, Toyote Auris ili pak VW Golfa, po kojem se u narodu naziva čitava ova klasa automobila. Continental je na vrhu potpuno očekivano jer ovaj je proizvođač već godinama sinonim za kvalitetu i sigurnost.
Najbolje performanse na mokrom i snijegu, najvažnijim karakteristikama kad je riječ o zimskoj gumi, najdulji životni vijek, drugi rezultat na suhom i vrlo niska potrošnja goriva samo su neke od odlika zbog kojih ćemo Continentalov proizvod proglasiti pobjednikom testiranja u ovoj dimenziji. Odmah do njega smjestila se Yokohama i to bi se moglo smatrati malim iznenađenjem, no također i dokazom kako ovaj japanski gumar mnogo ulaže u nove tehnologije, a to je ujedno i najbolji put do dobrih rezultata. Yokohamin W.drive V905 pokazao se najboljom gumom na suhoj podlozi, a nije podbacio ni u ostalim kriterijima i zasluženo se ove godine našao blizu samog vrha našeg testiranja. Kao i uvijek, performanse na mokrom, jer upravo to je najčešća karakteristika prometnica tijekom hladnih i vlažnih zimskih mjeseci, bile su glavni razlog za smanjivanje ukupne ocjene i tek dvije gume s ukupnom ocjenom vrlo preporučljivo.
Čak 13 od 16 testiranih proizvoda pokazalo je određene slabosti na mokroj podlozi i većinu je upravo to stajalo boljeg ukupnog plasmana. Tek kod četiri modela razlog za slabiji rezultat bile su neke druge karakteristike. Tako su Goodyear UltraGrip 9, Michelin Alpin 5 i Semperit Speed-Grip 2 kiksali samo na suhoj cesti, dok se Bridgestone Blizzak LM001 poskliznuo jedino na ledu. Vozne osobine kod Goodyeara na suhom se mogu smatrati dobrima, no kod UltraGripa 9 izmjeren je najduži put zaustavljanja (4 metra duži od najboljeg Nokiana) i zbog toga njegova ukupna ocjena tek zadovoljava. Bridgestone Blizzak LM001 općenito se na suhom pokazao dobrim, no na ledu je njegov rezultat bio slabiji od prosjeka u ukupnoj usporedbi te je zahvaljujući tom nedostatku smanjen i njegov rezultat. Kod Michelinova Alpina 5 problem je bio u manjku prianjanja na suhoj cesti i to ga je, baš kao i na testu iz 2014. godine, stajalo boljeg konačnog plasmana, dok je Semperit, unatoč najboljem rezultatu na snijegu, tek zadovoljio (ocjena preporučuje se) zbog slabosti na suhom. Zanimljivo, Goodyear, Bridgestone i Michelin u najvažnijem kriteriju, na mokrom, dobili su ocjenu vrlo preporučljivo, no testiranja traže ujednačenost u svim potrebnim kvalitetama i od toga se nikad ne odstupa.
Ostatak društva koje još HAK preporučuje redom je pokazivao slabosti na mokroj cesti. Razloga za nezadovoljstvo pritom ponajviše imaju u Nokianu i BF Goodrichu, čiji proizvodi WR D3 i g-Force Winter ostalim odlikama pripadaju u bolje ocijenjeno društvo, no slabosti na mokroj cesti stajale su ih boljeg plasmana. Osim toga, BF Goodrich, uz Continental i Kleber, na testiranje je stavio gumu koja će od svih kandidata imati najdulji životni vijek, no dok se kod Continentala takva smjesa nije odrazila na ostale kriterije, BF Goodrich i Kleber nisu ostvarili takvu ujednačenost. Falkenov Eurowinter HS449 zaslužio je smanjenu ukupnu ocjenu u većini kriterija, tek na suhoj i zaleđenoj podlozi nije imao nikakvih slabosti. Prvi put u testu Vredestein Snowtrac 5 pokazao se vrlo dobrim na snijegu i odličnim na ledu s ponajboljim rezultatima u tim kriterijima, no kod njega su nedostaci uočeni kod karakteristika na mokrom, a slabosti su primijećene i kod očekivanog životnog vijeka ovog proizvoda. Firestone Winterhawk 3 pokazao je značajne slabosti na mokrom te tek nešto manje na snijegu i ledu. Fulda Kristall Control HP nije briljirala na mokrom i ledu, isto kao i sestrinska Sava eskimo hp. Od ostalih, Kumho i Viking pokazali su slabosti na suhom i mokrom, Kleber na mokrom i ledu, dok su kod Toya slabosti uočene na mokrom, snijegu i ledu.
Najgore ocijenjena guma u ovoj dimenziji je Avon, čiji Ice Touring ST dobiva neprolaznu ocjenu zbog katastrofalnog rezultata na mokrom.
Obratite li još jednom pozornost na EU oznaku gume, posebno na onu koja se odnosi na grip gume na mokroj cesti, vidjet ćete kako je testiranje i u ovoj dimenziji uključilo samo gume s minimalnom oznakom C, dok su Michelin Alpin 5 i Avon Ice Touring ST svoje modele ocijenili ocjenom više, B, dakle njihovo ponašanje na mokrom trebalo je čak biti i bolje od konkurenata. Ipak, i ovdje se pokazalo da se tim oznakama ne treba baš uvijek vjerovati. Primjerice, Continentalov ContiWinterContact TS 850 uz sebe nosi oznaku C, no njegove karakteristike na mokrom nisu ništa slabije od Michelinovih i riječ je o najboljim proizvodima ako se promatra samo ta karakteristika. S druge strane, Avon, unatoč oznaci B, na testiranju je pokazao velike nedostatke i najgore je ocijenjena guma na mokroj podlozi.
Utjecaj na potrošnju goriva i trajnost dvije su karakteristike gume o kojima često ne vodimo računa, no i one na neki način čuvaju naš džep i novčanik. Primjerice, razlika između najboljeg Goodyeara i najgoreg Falkena, kad je riječ o utjecaju na potrošnju goriva, iznosi 5,6 posto ili 0,3 litre na 100 kilometara. S druge strane, životni vijek najtrajnijih guma poput Continentala u odnosu na najlošiji Falken dosta je dulji pa ćete s Continentalom u prosjeku napraviti čak 47.160 kilometara, dok će Falken trajati tek 28.440 kilometara, a to je prilična razlika za prosječnog vozača.
Nažalost, ovoga puta na testiranju u dimenziji 205/55 R16 nije bilo Hankooka, Dunlopa i Pirellija, iako je riječ o vrlo zastupljenim proizvođačima na našem tržištu. Ovi proizvođači najavili su nove modele za sezonu 2015./2016., no oni u vrijeme testiranja još nisu bili dostupni, a ispitivanje starih modela nije imalo smisla.
Ovogodišnji test zimskih guma imao je i određenih novina u odnosu na prethodna testiranja. Na ledu je tako uvedena nova metoda koja je zamijenila dosadašnji kružni test. U njoj se testni automobil fiksirao prednjim i stražnjim krajem na nešto poput sustava tračnica sa senzorima koji su mjerili lateralne sile iz 11 različitih kutova upravljača te je zbog toga bilo mnogo lakše i preciznije odrediti konačne vrijednosti bočnog prianjanja.
Usporednu tablicu testa zimskih guma možete preuzeti preko ovog, a detaljan izvještaj HAK-a preko ovog linka