Možda je na prvi pogled riječ o standardnoj i šarenoj platformskoj igri s mozgalicama, no u svijet Unravela upakirano je mnogo metafora i melankoličnih trenutaka. Igra prožeta uistinu osjećajnom pričom vjerojatno nije za najmlađe, no svakako je za one koji bi se barem na trenutak poželjeli vratiti u djetinjstvo
Kada nešto izda(je) Electronic Arts, šanse su da je stvar bila zbrzana ili jednostavno nedorađena (ako će se već generalizirati), no teško je to reći i za naslov Unravel. Premda kratak poput kakvog već korištenog klupka vune, on je od svojih začetaka u malom švedskom indie studiju Coldwood Interactive bio zamišljen upravo na ovakav način. Ništa više, ništa manje. No je li to dovoljno za preporuku?
'Ne želim raditi igre koje služe za odvraćanje pažnje. Vrijeme vrijedi više od toga. Želim pružiti igračima da iskuse nešto značajnije, a Unravel je stvoren upravo s tim na umu (…) naslov ne mora promijeniti svijet, donijeti neku revoluciju ili to uopće pokušati, ali treba biti iskren, s dubljim značenjem. Treba imati srce.'
Valja krenuti od najupečatljivijeg (i tehničkog) dijela naslova, neovisno o tome priprema li se tek na igranje ili je s njime već gotovo. Umjetnički izričaj Unravela je fenomenalan, a stvari prikazane na zaslonu jednostavno je teško ne poželjeti dodirnuti. U smislu dizajna različitih razina i truda uloženog u osmišljavanje okružja (opisanog kao okoliš švedskog grada Umeå), glazbene podloge i svega drugog vezano uz to ova igra zauzima posebno mjesto u kolekciji.
Otkako su prvi isječci ugledali svjetlo dana 2015. na sajmu E3, kreativni izričaj je bio i ostao vodećom temom - izgledno jednim od glavnih razloga što su u divu poput EA odlučili izdati naslov pod svojim okriljem.
Premda je riječ o nečem tehničke prirode, upravo su stil izvedbe i atmosfera igre način da se igrač osjećajima veže uz naslov. Glavni lik Yarny, magično ili spretnošću načinjen od crvenog klupka vune, ne mora reći ni riječ da bi igrač poželio pomoći usamljenoj starici vratiti izgubljeno… a upravo to je srž radnje – Yarnyjevo skakanje iz sjećanja u sjećanje (predstavljena fotografijama koje starica drži u svom domu) i njihovo povezivanje.
Simbolike, značenja i srcedrapajućih trenutaka je pregršt, a da se pritom ni u jednom trenutku ne zalazi u patetičnost. Yarny svoju radost, tugu i sve između prenosi vrhunski izvedenim animacijama, kakve nemaju ni brojni 'potpuno ljudski' likovi iz igara.
I sve ima svoj očekivani kraj, pa i ovo antropomorfizirano 'klupko' vune. Na igraču je hoće li uspjeti s dovoljno vune prijeći male i velike prepreke i povezati sve neprekinutom linijom kroz brojna okružja koja uključuju tračnice, neuređeno dvorište, snijegom pokriveni teren, reciklažno dvorište, obalu…
Bez posebnog srama treba priznati da se oči za vrijeme igranja uistinu lako zacakle. I sve je to ljudski. Upravo o toj empatiji, 'diranju u žicu', čime će se povezati dio igrača, govorio je kreativac studija Sahlin.
Mehanike igre su relativno jednostavne i bez kvarenja priče te svega što ona donosi i odnosi. Jednom kada se igrač uhoda u svijet Unravela i uhvati osnove rješavanja mozgalica skakutanjem, penjanjem i petljanjem vune oko objekata, sve ide nekim neobičnim tempom između radnje, dizajna… i općenito mogućnosti da se igrač poveže s Yarnyjem ili onim što on čini. Pa i tada, sa skupljenim iskustvom, u dosta navrata će se samo igranje odvijati na principu pokušaja i pogreške. Svakako valja računati s tim da će Yarny završiti uništen, nekad prilično brutalno. Ponekad će se pak trebati vraćati nešto koraka unatrag kako bi preostalo dovoljno vune za prelazak razine. Može se očekivati da će se određenom broju igrača ovakvo što učiniti monotonim, no ako već postoji ijedna istinska zamjerka – to je činjenica da je Unravel moguće prijeći za tek šest do osam sati.
Nije teško povući ni paralele sa sličnim i popularnim lanjskim naslovom Ori and the Blind Forest (ili još jednim starijim uratkom kao što je Limbo). Iako je taj naslov nešto bolje izvedenih kontrola, a možda i igrivosti, u svakom slučaju – Unravel vrijedi isprobati.
Posrijedi je možda najljepši naslov iz kategorije platformskih mozgalica, koji možda sramežljivo (ili otvoreno, ovisno o perspektivi) cilja biti/pružiti nešto više iskustvom igranja – što će za dio igrača definitivno upaliti. Za autora ovih riječi svakako jest.
Kao čisti platformski naslov, Unravel je tek prosječan, pa ako vlada očekivanje nečeg inovativnog u žanru i samo se traži opak izazov u igranju, možda ga je bolje zaobići.
Ime: Unravel
Žanr: platformska igra s mozgalicama
Studio: Coldwood Interactive
Izdavač: EA
Platforme: Windows, PlayStation 4, Xbox One
Cijena: 19,99 eura
Plus:
- fenomenalna i pamtljiva atmosfera
- dirljiva priča s kojom se lako povezati
- zvuk i glazba
- animacije
- dizajn općenito
Minus:
- kao čisti platformski naslov može razočarati
- kratkoća