Facebook se već duže vremena nastoji riješiti 'okova' vezanih uz postojanje same društvene mreže. Kupili su Instagram, WhatsApp, a pripadajuće aplikacije ostale su zasebne. Štoviše, umjesto integracije tih servisa, Facebook razdvaja i vlastitu mrežu na aplikacije vezane uz News Feed i Messenger. Zašto to čine?
Većina anketiranih u jednom od prijašnjih tekstova suglasna je u tome da Facebook ne treba više aplikacija za korištenje, no u kompaniji vlada neka druga atmosfera. Korisnicima se možda ne sviđa to što ova najpopularnija društvena mreža na svijetu čini, no razlog je jednostavan - osiguravanje opstanka, u slučaju da nešto pođe po zlu.
Upravo to smatraju analitičari koji su izjave dali za Huffington Post. 'Zamislite budućnost gdje je News Feed sve manje važan ljudima. Ne žele da ljudi prestanu koristiti Messenger samo zato što su prestali posjećivati News Feed. A to je rizik koji postoji ako je sve u jednom paketu', navodi Nate Elliott, potpredsjednik i glavni analitičar istraživačke kuće Forrester.
Posrijedi je vrlo bitna strategija, možda i ključna za dalji razvoj kompanije
Kako piše Timothy Stenovec za Huffington Post, u Facebooku već neko vrijeme sugeriraju da je pravac potpuno zacrtan. I doista, u intervjuu koji je još u travnju odradio New York Times s Markom Zuckerbergom, rečeno je da je, posebno u mobilnom svijetu, situacija sve više orijentirana na izradu prvoklasnih iskustava s jednom svrhom.
Aplikacija Messenger je jasna demonstracija nečeg takvog, premda se korisnicima ne sviđa mogućnost korištenja više appova za nešto što je u biti 'jedan servis'.
Jasno je kako će se stvari nastaviti razvijati, a Facebook svoje 'pipke' širi debelo van segmenta društvenih mreža (da se i ne spominju počeci mreže uopće). Osim Instagrama i WhatsAppa, kompanija je nedavno ugrabila i vlasništvo nad aplikacijom Moves namijenjenoj za fitness te Oculus VR. Primjetno je da su sve novije akvizicije ostale 'živjeti' kao odvojeni servisi, za razliku od brojnih prošlih koje je Facebook doslovce progutao.
Facebook prihode grabi od oglašavanja, a kompaniji to u posljednje vrijeme itekako ide od ruke. S druge strane, uz taj segment je vezan i vrlo visok rizik - što ako korisnicima dosadi 'ovo ili ono' te se odluče na neki treći servis? U slučaju razdvojenosti svih usluga koje kompanija (uz sve akvizicije) nudi, taj rizik se drastično umanjuje.
Onaj tren kad ih korisnici odbiju (aplikacije i usluge) - ili jednostavno s vremenom prestanu koristiti - kompanija će ih moći ugasiti uz manje gubitke no što bi to bio slučaj da je sve integrirano. Dovoljno se sjetiti projekata Poke, Camera, Paper i sl.
Istovremeno, u Facebooku su sasvim sigurno svjesni činjenice da njihovi korisnici diktiraju mnogo toga. Upravo zbog nezadovoljstva je dugoočekivani (i po nekima 'preradikalan') redizajn web sučelja potpuno propao još u testnoj fazi. Budućnost je, jasno, mobilna - posebno u smislu platforme za oglašavanje, gdje se Facebook konstantno nameće Googleu kao ljuti konkurent. Isto tako, budućnost je zapravo u hrpici aplikacija kojima je, barem u tehničkom smislu, zajednička tek jedna stvar - vlasnik.
Hoće li korisnici masovno odbiti takav pristup, reći će samo vrijeme, ali valja imati na umu da će kompanija ponekad ipak činiti po svom - neovisno o kritičnim korisnicima.