LOŠA PRODAJA MOBITELA

Samsung je na nezaustavljivom putu prema dolje

08.10.2014 u 08:10

Bionic
Reading

Baš kao u prethodnom kvartalu, Samsung je i za treći poslovni kvartal izdao upozorenje da će rezultati biti slabiji od očekivanja. Kompanija ovoga puta navodi da je glavni krivac za ovo niža prosječna prodajna cijena pametnih telefona. Operativna dobit bi trebala iznositi kakvih 4,1 bilijuna južnokorejskih vona, što je pad od 60 posto u odnosu na prošlu godinu

Tehnički, stvar je u tom da Samsungova strategija vezana uz pametne telefone više jednostavno ne funkcionira. Tržište je preplavila jeftinija i kvalitetna konkurencija, a tempo je ubitačan, unatoč tvrdnjama nekih analitičara da polako dolazi do zasićenja tržišta. Xiaomi i Huawei samo su dio te priče, jer u ponudi nude i uređaje visokog segmenta po cijeni značajno nižoj od konkurencije. Samsungovi ekvivalentni modeli su ponekad i dvostruko skuplji.

To znači da nije sve u nižem i srednjem segmentu tržišta, za koji analitičari vjeruju da je ključan za budućnost Samsunga uopće. Na kompaniju se vrši pritisak iz svih mogućih tržišnih sfera vezanih uz mobilne uređaje. Apple je nedavno otkrio dva nova iPhone modela uz rekordnu prodaju, a od kojih je jedan namijenjen isključivo kao odgovor 'kralju phablet' modela, seriji Galaxy Note.


Samsung rezanjem cijena pokušava biti konkurentniji, no to u konačnici itekako utječe na prihode kompanije, koja više od 60 posto svog profita grabi upravo zahvaljujući mobilnim telefonima. Analitičari očekuju da će se situacija do kraja godine možda i izmijeniti u tom smislu. Od čipova bi kompanija na samom koncu godine mogla ugrabiti više profita od mobilnih uređaja, dok se za sljedeću godinu planira bitno restrukturiranje cijele kompanije, prema izvorima poznatima Wall Street Journalu.

Zašto je Samsung krenuo prema dolje, nakon što je ne tako davno ostvario rekorde u poslovanju, upitali smo Horacea Dediua, poznatog industrijskog analitičara koji posebno prati mobilno tržište. Na društvenoj mreži Twitter objavio je kako Samsungove operacije s mobitelima počinju 'zvučati poznato'. Na upit cilja li na Samsungov trend uveden rezultatima s prošlog kvartala u kojem su morali poslati upozorenje investitorima ili pak misli o nekim potonulim igračima iz mobilne industrije, rekao je sljedeće:

„Moj komentar je primarno vezan na dugi luk u povijesti mobilne industrije. Posrijedi je činjenica da tvrtke koje su posebno fokusirane na hardver imaju tendenciju prolaska kroz cikluse eksplozije i naglog pada te nisu u stanju održati uspješno poslovanje.“

Horace Dediu

Dediu, za razliku od analitičara koji rješenje vide u restrukturiranju, smatra da to nije dovoljno. 'Organizacijska promjena se čini potrebnom, ali je rijetko kada dostatna', rekao je za tportal.

Postoji li izlaz za Samsung? Općenito gledano, kompanija bi prema ovom analitičaru morala zakoračiti van isključivog svijeta hardvera u model servisa i pripadajućeg softvera. Ipak, tu postoje zapreke. 'Za mnoge kompanije je takvo što nemoguće jer ne kontroliraju platforme koje koriste. Zarobljeni su u modulima modularnog svijeta, a dobit se prikuplja dirigentima sučelja i ranije spomenutih usluga.'

Osim eksplozije konkurencije i smanjenja profita zbog niže cijene uređaja, Samsung dugoročno mora odgovoriti na više stvari. Dediu na svojoj stranici ponavlja činjenicu da Samsung jednostavno nema kontrolu nad platformom kojom se probio na tržište i zahvaljujući kojoj je zadržao krunu na brojnim tržištima. Dok je Samsungova Tizen platforma u više navrata odgođena, čini se da je jedan od izlaza upravo to - no uz to slijedi i niz rizika.

„...mnogo velikih kompanija su postale male, a sve su slijedile sličan put.“

Horace DediuCitat


Onaj najočitiji je opet vezan uz Samsungov nedostatak kontroliranog softvera, ekosustava i servisa. Da se, barem hipotetski, ovog trenutka kompanija odluči na prestanak podrške za Android uz potpuno razrađen plan za Tizen platformu, to bi bilo ravno samoubojstvu. Dediu smatra da je integracija svega jedno od ključnih pitanja na koje će kompanija morati pružiti odgovor u kvartalima koji slijede.

Hoće li se povijest ponoviti, ovisi u mnogočemu o samom južnokorejskom divu. Ono što je jasno jest da su u nekim stvarima u Samsungu bolno slični palim divovima industrije. Nokia i Motorola su uvijek bili poznati po izvrsnom hardveru, kojeg je ograničavao na ovaj ili onaj način, upravo softver. Samsung u svakom slučaju za sad ima mnoštvo resursa na raspolaganju, a posebno se valja osvrnuti na njihovu proizvodnju čipova.

Šansa da će kompanija u mobilnom svijetu implodirati poput Nokije, čini se niskom, no kako Dediu zaključuje, 'mnoge velike kompanije su postale male, a sve su slijedile sličan put'.