Studentska pošalica na račun samačkog statusa u šest je godina prerasla u najveće događanje digitalne trgovine na svijetu. Ove godine Dvostruka jedanaestica mogla bi opet pomesti sve rekorde, a pohod na svijet tek je krenuo
Praznik Dan samaca izmislili su 1993. studenti Sveučilišta u Nanjingu, u Kinu želeći se sprdati s Valentinovom. Odabrali su 11. studenog zbog simbolike broja. Izmišljeni praznik tijekom 90-ih godina prošlog stoljeća proširio se postupno na druge akademske institucije, potpomognut internetom, a iz njih i dalje u razne pore kineskog društva i šire.
Isprva su ga obilježavali samo mladi samci (bećari, reklo bi se kod nas) koji su se okupljali kako bi proslavili to što su solo. S vremenom su ga prihvatile i žene, a postao je i dobar povod za organiziranje zabava sa spojevima naslijepo te prilika tvrtkama za promociju proizvoda i usluga mlađoj publici.
Tim su se rezonom vodili i u Alibabi kada su praznik 2009. počeli koristiti za promicanje internetske trgovine i popunili rupu između kineskog nacionalnog praznika u listopadu i Nove godine nudeći popuste tijekom 24-satnog razdoblja. Tri godine kasnije događanje, kada je postalo očito kako događanje prerasta u nacionalni fenomen digitalne trgovine, zaštitili su ga pod nazivom Dvostruka jedanaestica
U samo šest godina to je postao najveći događaj digitalne trgovine na svijetu koji ostvarenim prometom s lakoćom nadmašuje dosadašnje šampione, američka događanja Black Friday i Cyber Monday.
Prošle su godine tijekom tih 24 sata kupovanja kakvo svijet dotad još nije vidio u Alibabi (putem trgovina online Taobao i Tmall) i drugim trgovinama online koje su sudjelovale uprihodili 14,3 milijarde američkih dolara, od čega je pet milijardi sjelo na račun trgovcima u prvih 90 minuta trgovanja (1,4 milijarde u prvih osam minuta), da bi dotad rekordna 2014. bila nadmašena u prvih 12 sati. Usporedbe radi, Black Friday i Cyber Monday ostvarili su iste godine 11,1 milijardu dolara prihoda tijekom pet dana.
Lani je tijekom Dana samaca zabilježeno 120 tisuća narudžbi po minuti, 72 posto transakcija obavljeno je putem mobilnih uređaja. Najpopularnije kategorije bile su odjeća i modni dodaci, kozmetika i osobna njega, proizvodi za domaćinstvo, kućanski uređaji te hrana i piće.
Glavni su motor fenomenalnog rasta prodaje (5.470 posto između 2009. i 2013.) ljudi koji kupuju online u Kini: 450 milijuna aktivnih mjesečno. Dio proizvoda i usluga i dalje je namijenjeno samcima pa su tako u ponudi, primjerice, karte za samačka putovanja. No samci čine tek četvrtinu kupaca.
Očekuje se kako će ove godine Dvostruka jedanaestica također biti rekordna, usprkos usporavanju rasta kineskog gospodarstva. Sudjelovat će 98 tisuća trgovaca s više od 10 milijuna proizvoda, a promet bi trebao nadmašiti prošlu godinu za 50 posto, podržan između ostalog i integracijom internetskih servisa kao što je Youku, treći po popularnosti servis za video online u Kini s 580 milijuna pretplatnika te strateškim akvizicijama.
Dan samaca izrastao je u događanje koje postavlja nove standarde marketinga i oglašavanja, dominira lancima opskrbe, ali i donosi inovacije u O2O (online-to-offline) trgovanju i prekograničnoj trgovini, kao što su gamifikacija iskustva kupovanja, uvođenje virtualne stvarnosti u proces kupovanja, integracija online i offline kanala prodaje, dinamičko određivanje cijena te vješto korištenje društvenih mreža i kanala.
Osim kupcima kao lov na popuste, Dvostruka jedanaestica je prilika i tvrtkama za predstavljanje na kineskom tržištu i povezivanje s potencijalnim partnerima.
Usto, postao je medijska atrakcija sam po sebi za koju se ne pita koliko košta. Holivudski producent David Hill, koji se inače bavi Oscarima i Super Bowlom, zadužen je za četverosatni gala televizijski program koji će biti emitiran 10. studenog navečer, sve do ponoći kad počinje prodaja. Gostovat će, između ostalih, pjevačica Kate Perry, bivši košarkaš Kobe Bryant i njemačka nogometna zvijezda Thomas Muller.
Prošle godine, kada je gostovao glumac Daniel Craig, program je pratilo sto milijuna gledatelja. Ove godine gledanost bi mogla biti i do dva puta veća.
Treba imati na umu kako je 11. studenog, slično kao i kod nas u predbožićno vrijeme, tek kulminacija jednomjesečne promotivne kampanje tijekom koje je moguće naručiti puno proizvoda koji će vam potom biti poslani na taj datum.
Dosad su bili fokusirani na Kinu, ali od ove godine se počinju okretati globalnom tržištu. Prvi korak bit će Hong Kong i Tajvan. Jack Ma, bivši učitelj engleskog koji je pokrenuo Alibabu, želi opsluživati dvije milijarde kupaca u idućih deset godina, stvoriti svjetsku platformu za e-trgovinu, koja bi trebala omogućiti pristup globalnoj trgovini za 80 posto tvrtki i zemalja u razvoju i pretvoriti Dvostruku jedanaesticu u svjetski praznik.
Bit će to velik izazov čak i za stroj tih razmjera jer poslovni modeli i strategije uspješni u Kini ne funkcioniraju nužno dobro i izvan nje. A i tvrtka se nedavno našla pod povećalom američkih regulatora zbog poslovnih praksi vezanih uz Dvostruku jedanaesticu. To nije omelo hrpu poznatih i manje poznatih američkih i inih tvrtki da pohrle uključiti se u festival digitalne trgovine kojem nema ravnog.
Što se čeka, trk na Alibabu