NINA VIOLIĆ

Plakat je fantastičan, njegova zabrana apsolutna sramota

Bionic
Reading

Glumica Nina Violić, koja je prije deset godina odigrala ulogu lezbijke u filmu Dalibora Matanića 'Fine mrtve djevojke', prokomentirala je zabranjivanje plakata za istoimenu Matanićevu predstavu u DK Gavella riječima kako ne zna bi li se smijala ili plakala nad činjenicom kako se politika uplela u provokaciju jednog plakata, a kazalište koje je na svoj repertoar postavilo predstavu isto se ubrzo posramilo

'Majka Božja i za mene je uvijek bila izvor inspiracije za propitivanje ideje idealne bezgrešne žene i zato je plakat fantastičan, a njegovo zabranjivanje apsolutna sramota. Evidentno je da smo do te mjere katolička zemlja koja si dopušta nekritiku svog najvažnijeg lika.

To je smiješno, kao i činjenica da netko postavlja na repertoar svog kazališta komad kojeg se srami. Upravo je iz najkatoličkijih zemalja propitivana vjera na provokativan način i da su postojale takve zabrane, Buñuel i Pasolini ne bi snimili nijedan film. Slično je kod nas radio Magelli. Ne mogu vjerovati da se zabranjuje plakat i ne znam da li da se smijem ili da plačem nad tim kako se politika može uplesti u provokaciju jednog plakata.

Ako je plakat uspio biti donekle provokativan, ovo je dokaz da je uspio', kazala je za tportal Nina Violić komentirajući jučerašnju odluku ravnatelja DK GavellaDarka Stazića da, po nalogu zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, a na inicijativu jednog vjerskog portala, ukloni plakat prošli vikend premijerno izvedene Matanićeve predstave koja tematizira lezbijski odnos.

Za komentar smo upitali i glumca i aktivista Vilima Matulu koji svojim radom nerijetko provocira baš zagrebačke političke strukture.

Smatra da plakat sjajno korespondira s predstavom, za koju kaže da je izvrstan repertoarni potez Gavelle koji mu se sviđa.

'Reakcija Crkve posve je u skladu s njezinom politikom u posljednje vrijeme. Oni su odlučili otvoreno stati na političku scenu otkako je HDZ razbijen. Potez Milana Bandića potpuno je fundamentalistički i posve onakav kao što bi to učinio Ahmadinejad u Teheranu.'

VITOMIRA LONČAR: ZAPOSLENICI BI TREBALI TRAŽITI STAZIĆEVU OSTAVKU

Konkretno objašnjenje iz producentske vizure dobili smo od Vitomire Lončar koja vodi svoje privatno kazalište Malu scenu, predaje kazališnu produkciju na Akademiji dramskih umjetnosti i aktivna je u kritici zagrebačke kulturno-političke situacije.

'Ovaj je postupak apsolutno neprihvatljiv udar na slobodu umjetničkog stvaralaštva i dokaz do koje je mjere kultura Grada Zagreba u rukama politike i koliko je kazalište nebitno ako nije u funkciji vlasti. Očekivani sumrak kulture Grada Zagreba koji se, uzevši u obzir višegodišnje kaotično razdoblje, mogao predvidjeti. Zgrožena sam.

Zaposlenici kazališta Gavella trebali bi tražiti ostavku ravnatelja Darka Stazića, jer kao kazališni producent nije stao iza svoga tima. Naime, Cuculić je dio autorskog tima i nedvojbeno pridonosi vizualnom identitetu kazališta Gavella, kao i ovoga projekta. Stazić je kao producent odgovoran za svoju predstavu i kad ona izađe pred publiku, on kao kapetan broda mora ostati zadnji braniti svoju predstavu i svoj ansambl. On se ovim postupkom odrekao svog suradnika i svog vlastitog projekta, a samim time i svog ansambla', kazala je Vitomira Lončar.

Iz njegova 'ansambla' istupio je poznati režiser Oliver Frljić, koji je otkazao suradnju Gavelli na dvama projektima, a svoje razloge predočio otvorenim pismom

Glumica u Matanićevoj predstavi 'Fine mrtve djevojke' Nataša Janjić Lokas na stranici podrške plakatu na Facebooku napisala je: '1243 trenutan je broj članova ove stranice. Toliko je možda maksimalno, ako se ne varam, stiglo pisama u Gavellu pod čijim pritiskom je ukinut plakat. Zašto ih nismo pisali i mi? Ili barem, vrijedi li ova brojka da nas se uzme u obzir, pa nikom ništa?'

DIZAJNERI: RIJEČ JE O OZBILJNOM DIZAJNERSKOM RADU

Nedugo nakon što je odjeknula vijest o zabrani plakata, otvorena je na Facebooku stranica podrške plakatu odnosno dizajnerskom studiju Cuculićkoji kontinuirano radi za Gavellu, za što je višestruko nagrađivan.

'Autor nije jeftini provokator, već je riječ o ozbiljnom dizajnerskom radu. Taj plakat vrijeđa samo ljude koji smatraju da je lezbijstvo nešto nastrano.

Ovaj slučaj pokazao je da društvo mora razriješiti konflikte vezane uz temeljna ljudska prava koji još uvijek postoje u 2013. godini', kazao nam je kreativni direktor i dizajner u jednoj od najpoznatijih domaćih reklamnih agencija Bruketa&ZinicOM Davor Bruketakoji smatra spornim povlačenje plakata.

Goran Turković iz poznatog dizajnerskog dua Šesnić & Turković, koji potpisuju dizajn za kolekcije proizvoda inspirirane uspješnicama zagrebačkog HNK, smatra da je Gavella trebala stajati iza plakata kojim je odlučila reklamirati predstavu. 'S obzirom na temu predstave koja je u našem društvu još uvijek provokativna, normalno je da i plakat bude provokativan. No plakat je izvrstan dizajnerski rad i ne sjećam se da je neki plakat u posljednje vrijeme izazvao takvu reakciju', zaključio je Turković.

Njegov kolega Dejan Kršić smatra 'da je u ovoj 'aferi', osim popuštanja pred pritiscima malobrojnih ali glasnih pripadnika vjerskih skupina, najproblematičnije to što je gradonačelnik Bandić, ovih dana već u očitoj predizbornoj kampanji, ustvari naređivanjem uklanjanja plakata, ponovo po tko zna koji put prešao svoje kompetencije i ovlasti':

'Formalno DK Gavella jest u vlasništvu grada, ali funkcija gradonačelnika nije uloga lokalnog šerifa. A i tvrdili su nam da smo se odavno izborili za slobodu stvaralaštva i javne riječi bez diktata i politike Crkve. Kako to očito nije slučaj, moramo se upitati što je sljedeće? Povratak HRT-a u 'katedralu duha'?

U svemu ovome za sada jedinu korist ima Matanić i predstava, dizajn kolege Cuculića je, dakle, ispunio svoju ulogu. Da samo na tome ne bismo i ostali, trebalo bi kroz javnu diskusiju razvijati svijest o sekularnom karakteru hrvatskog društva, odvojenosti Crkve od države, nužnosti revizije ugovora s vatikanom i ukidanja vjeronauka u državnim školama. A samovolju političara građani bi trebali kazniti na predstojećim lokalnim izborima.'