SPORNI PLAKAT ZKM-A

Nije problem u golom muškom tijelu nego slici rata na spolovilu

06.11.2015 u 18:03

Bionic
Reading

Uoči najnovije premijere predstave 'Hinkemann' u ZKM-u, u kojoj se njemački ekspresionist Ernst Toller bavi invalidom koji se iz Prvog svjetskog rata vraća kastriran i spolno nemoćan, oglasila se udruga za zaštitu ćudoređa Vigilare i zatražila uklanjanje plakata za predstavu, s argumentacijom da 'na besraman način prikazuju muško tijelo, izlažući time neprikladnom sadržaju sve građane, a posebno one najmlađe'

Također je na svojoj web stranici pokrenula potpisivanje peticije protiv plakata i reklame za predstavu 'Hinkemann', zatraživši od zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića 'da žurno intervenira i ukloni degutantno i polupornografsko oglašavanje s javnih gradskih prostora'. Zatražili su i od pravobraniteljice za djecu Ivane Milas Klarić službenu reakciju zbog plakata kojim, po njihovom mišljenju, 'u nedostatku kvalitete, tzv. šok-marketingom žele privući pozornost, a zapravo našu djecu izlažu neprikladnim prizorima, potičući erotizaciju kulture cijelog društva'.

Udruzi Vigilare ovo nije prvi pokušaj cenzuriranja kulturnih i umjetničkih sadržaja, a time i slobode govora i umjetničkog izražavanja. Prije dvije i pol godine Vigilare je zajedno s nekim drugim vjerskim portalima napao Dramsko kazalište Gavella tražeći skidanje plakata za predstavu 'Fine mrtve djevojke' Dalibora Matanića, optuživši autore za kršćanofobiju. U oba slučaja Vigilare je pokazao da zapravo ne razumije simboliku likovnog govora niti ima temeljno likovno predznanje koje bi mu omogućilo čitanje, a kamoli da može plakat kontekstualizirati unutar društva i kazališne teme za koju je dizajniran. Ili može i zna dešifrirati značenja vizualnih znakova na plakatima, pa upravo zato i protestira? Ili naprosto želi biti viđen u medijima.

Što je šokantno na ZKM-ovom plakatu za predstavu 'Hinkemann', u kojem Toller preko lika spolno nemoćnog invalida zapravo progovara o kastriranosti i duhovnoj impotenciji cijelog društva nakon Prvog svjetskog rata? Plakat potpisuje agencija Marijane Omazić, a prikazuje goli muški torzo, bez glave, na kojem je na strateško mjesto stavljena fotografija ratnih razaranja. Dakle plakat vizualno korespondira s temom predstave, ali zapravo ukazuje na problem o kojem se šuti - vezu između rata i muške potencije.

U svom odgovoru udruzi Vigilare ravnateljica ZKM-a Snježana Abramović Milković navodi da taj plakat nije pornografija jer na pravi način korespondira s temom predstave i Tollerovom dramom 'Hinkemann' te je 'ujedno promišljeni plakat kojem nije namjera izazvati šok, već kroz umjetnost ukazati na probleme u društvu'. Apelirajući da moramo razlikovati pornografiju od umjetnosti, ravnateljica ZKM-a je dodala da su našoj djeci dostupni svakovrsni 'nemoralni' sadržaji, a naš je zadatak da ih naučimo pravilno i kritički razmišljati te senzibilizirati na umjetnost koja je oduvijek koristila aktove.

'Smatram da svojim dopisom neopravdano insinuirate i na kvalitetu predstave koja još niti nije premijerno izvedena i koju režira Igor Vuk Torbica, jedan od najnagrađivanijih mladih redatelja na ovim prostorima. Isto tako, u ime građana i poreznih obveznika koji razmišljaju drukčije od vas, a koje sve u dopisu prozivate kao vaše istomišljenike, pozivamo vas da svojim djelovanjem, baš kao što i ZKM radi kroz svoje predstave, ukazujete na svakodnevne društvene probleme, a ne da se bavite cenzurom', poručila je Snježana Abramović Milković.

Po mišljenju Tihomira Milovca, muzejskog savjetnika iz Muzeja suvremene umjetnosti, slučaj s plakatom za predstavu 'Hinkemann' odražava politikanstvo i licemjerstvo hrvatskog društva koje se očituje u tome da se u prime timeu na televiziji u osam sati navečer u 'Big Brotheru' prikazuju otvoreni pornografski sadržaji, bez ikakvog upozorenja da se radi o emisiji koja je apsolutno neprimjerena djeci i na koju niti jedna od odgovornih instanci do sada nije reagirala.

'U javnom prostoru u Hrvatskoj i djeca i odrasli izloženi su svakojakim pornografskim sadržajima, od reklama za čarape pa do Big Brother kuće, na koje nitko ne reagira. Mislim da je u ovom slučaju evidentno zasmetala politička pozadina tog plakata, koja ukazuje na provokativnu, opasnu i čak subverzivnu poruku. Naime taj plakat nije konstruiran za djecu, stoga ona na njemu ne vide ništa problematično jer se ne vidi spolovilo, dakle nema spornih detalja. Međutim odraslima je plakat sporan zato što je na njemu jasno naznačena veza između rata i potencije, odnosno impotencije, što je u nas još uvijek iritantna i provokativna tabu-tema, o kojoj se šuti. Dakle odrasli se ne bune zbog golog muškog tijela, koje na plakatu izgleda kao grčka skulptura i nije nimalo erotično ni uvredljivo, nego zbog slike rata koje su nataknute na muško spolovilo. Mislim da se radi o vrhunskom licemjerstvu odraslih koji pokušavaju preko djece određivati što je moralno i podobno u društvu', zaključuje Tihomir Milovac.

Objašnjavajući da u javnom prostoru doista viđamo reklamne plakate na kojima se eksploatira ljudska seksualnost na uvredljiv način, što onda može negativno utjecati na djecu, pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić na službenoj stranici svog ureda izjavila je da 'u ovom slučaju ne vidimo takvu negativnu poruku'.

Ponajprije zato što je riječ o plakatu za kazališnu predstavu te ga treba sagledati u kontekstu sadržaja i poruke predstave, a i zato što navedena slika prikazuje djelomično obnaženo tijelo, što ne ulazi u definiciju pornografije, pogotovo kad je riječ o umjetničkom kontekstu, te nije riječ o sadržaju koji je štetan za dobrobit djeteta. Riječ je o predstavi za odrasle te plakat komunicira s odraslom publikom, a prizor koji prikazuje ne može se nazvati pornografskim ni štetnim za dobrobit djece općenito', istaknula je pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić

Dodala je i to da je moguće da će pojedina mlađa djeca biti zbunjena kad vide plakat za predstavu 'Hinkemann' ili će reagirati smijehom ili negodovanjem, ali po njezinom mišljenju, mala je vjerojatnost da će ih to uznemiriti ili ugroziti. 'Njihove reakcije ovisit će ponajprije o ponašanju i objašnjenjima odraslih koji se skrbe o djeci i koji im pomažu u razumijevanju različitih sadržaja s kojima se mogu susresti u kazalištu, baš kao i u muzeju, galeriji slika ili u vjerskim objektima, u medijima i okruženju općenito', poručila je pravobraniteljica za djecu te savjetovala ZKM-u da ubuduće u obavijestima za gledatelje i na plakatima jasno istakne koji su sadržaji namijenjeni djeci, a koji odrasloj publici.