Autor slavnog romana 'Buda iz predgrađa' i bolne ispovjedi 'Intimnost', u kojoj opisuje raspad svog braka, objavljuje novi roman 'The Last Word', u kojem sumira 60 godina života i rada
Hanif Kureishi već je u prošlim romanima opisao svoje 'blještave' prve godine velikog uspjeha, zatim faze drogiranja, raspad obitelji i propast braka. Otkriva li novim romanom 'The Last Word' tko uistinu stoji iza svih tih konstrukcija, zapitao se Robert McCrum za The Guardian.
Naime, autor koji je karijeru započeo pisanjem scenarija za film 'My Beautiful Laundrette' uskoro objavljuje roman kojim je sumirao svojih 60 godina života i rada.
Nakon objavljivanja romana 'Buda iz predgrađa', zaslužnog za njegovu svjetsku slavu, njegova sestra Yasmin optužila ga je da je prodao svoju obitelj portretiranjem roditelja i djedova i baka. 'Naš otac smatrao je da ga je Hanif lišio dostojanstva', kazala je te napomenula da nisu razgovarali dugo nakon objave romana.
U intervjuu pisac objašnjava kako je njegova asimilacija u svijet pisaca bila konfuzna i bolna.
'Rođen sam u Bromleyju i odrastao sam u predgrađu. U 14. godini bio sam Pakistanac koji sluša Jimija Hendrixa, drogira se i želi seks. Kako napraviti knjigu o tim događajima? Morao sam izmisliti stil i svijet. To je bio nov oblik engleskog realizma. Otac mi je sam sugerirao da promijenim ime i da ću možda proći kao pisac', objasnio je Kureishi koji priznaje da je nastojao zatomiti svoju pakistansku stranu identiteta.
Njegov drugi roman iz 1995. 'Crni album', satirički pogled na vjerski fundamentalizam i fatvu, nije naišao na dobre kritike.
Nakon toga, osjećaj sebstva mi se promijenio', kazao je. Na to je utjecalo i roditeljstvo: postao je otac blizanaca, a otac mu je preminuo iste godine.
'Bio sam gurnut u neku nepoznatu zonu. Dugo sam bio klinac duge kose, lutao sam slobodno ulicama Londona, konzumirao droge i neobavezno se seksao s djevojkama. Odjednom, ustajao sam u sedam ujutro i vodio djecu u parkiće. Život mi se okrenuo. Postao sam odrasla osoba. Moji dječaci su me gledali kao oca i odjednom sam iskusio novu vrstu odgovornosti. Nisam više mogao pisati knjige iz perspektive 17-godišnjaka. No to je ona odlična stvar - kad ste pisac, svakih deset godina postajete netko drugi.'
Tijekom 90-ih, bio je u očajničkoj potrazi za vlastitim identitetom i ulogom u svijetu. To je rezultiralo njegovim najosobnijim i najbolnijim djelom, romanom 'Intimnost', u kojem opisuje kako glavni lik napušta ženu i djecu. U to doba razveo se od supruge Tracey Scoffield i ostavio je s dvojicom sinova. U intervjuu je odbio govoriti o toj životnoj epizodi.
Nakon velike krize, uključio se u program psihoterapije s terapeutom i piscem Adamom Phillipsom te je pohađao seanse najmanje dvaput tjedno.
'Počinjete se osjećati bolje nakon otprilike deset godina terapije. Uložio sa puno energije i odnijelo mi je to puno godina, ali zainteresiran sam za područje u kojem filozofija, književnost i psihoanaliza nalaze zajedničke točke i preklapaju se u ljudskim umovima.'
Ironično, većom dozom introspekcije slabjele su mu kreativne mogućnosti te mu je roman iz 2008. 'Something to Tell You' opisan kao 'blebetavi nered' – umjetnički nefokusiran i neizbrušen pogled njegovih prepoznatljivih motiva: seksualnih opsesija, dekadencije predgrađa i opijenosti metropolom koje nemušto povezuje filozofskim mislima i dijelovima psihoanalitičkih seansi.
'The Last Word' vraća ga u sfere osobnih ispovijesti. Glavni lik Mamoon Azam priznati je romanopisac koji zadužuje nadobudnog i ambicioznog mladića Harryja Johnsona da napiše njegovu biografiju, u nadi da će time spasiti karijeru i reputaciju.
Roman donosi oštre uvide u društveno stanje Engleske, umjetnosti, uz reference na Orwella, Johnnyja Rottena i Wodehousea. Mamoon je idealizacija Kreishijeva alter ega, a zadnja rečenica progovara o njegovoj viziji tog 'konstrukta':
'Bio je pisac, kreator svjetova, nositelj važnih istina. To je bio njegov način promjene stvari, poboljšanja života i oslobođenja.'