U razgovoru za tportal.hr autorice feminističkog portala Muf objašnjavaju zašto su se odlučile pisati feminističku kritiku popularne kulture, objašnjavaju svoju fascinaciju serijom 'Girls' te svoju poziciju ili izostanak iste na zagrebačkoj feminističkoj sceni, ali i komentiraju svoj ambivalentan odnos prema političkoj korektnosti
Već nekoliko mjeseci hrvatski je online prostor obogaćen zanimljivim, zabavnim i nadasve kritičnim portalom Muf, koji su pokrenule Asja Bakić, Maša Grdešić, Barbara Pleić Tomić i Lana Pukanić, s misijom feminističke kritike popularne kulture.
'Cilj nam je iz feminističke perspektive pisati o popularnoj kulturi te ženskoj popularnoj kulturi pristupati kao pojavi koja može i treba imati širu kulturnu vrijednost. Muf je i sajt za feminističku kulturu. Želimo govoriti o feminizmu i feminizmima na mnogo načina i dati prostora različitim iskustvima i temama’, kažu na portalu autorice Mufa, koje se, osim po duhovitosti, izdvajaju i po tome što pišu bez autocenzure odnosno govore, kako ide fraza, bez dlake na jeziku. Takve su bile i u intervjuu koje su kolektivno dale za tportal.hr.
Kako i zašto je nastao Muf, što vas je potaknulo na pokretanje portala? Imate li od svega toga kakve materijalne koristi ili se od feminističke kritike pop kulture u Hrvatskoj ne može baš zaraditi?
Lana: Želimo povećati broj feminističkih glasova u hrvatskom javnom prostoru i želimo da oni budu još glasniji. Definicija feminizma bell hooks kaže da je feminizam pokret za okončavanje seksizma, a Muf u njemu sudjeluje pisanjem o (popularnoj) kulturi. Kultura je poput beskonačne učionice patrijarhalne ideologije u kojoj sjedimo od rođenja - želimo čitateljice i čitatelje osvještavati i podsjećati na to, i zajednički se odupirati.
Asja: Feminizam je sinonim za materijalnu korist - svi se njime bave zbog love, pa tako i nas četiri. Čekamo trenutak u kojem ćemo moći sjesti za kuhinjski stol, brojati kune i slagati ih na gomilu.
Lana: I onda se valjati po njima.
Jedna od prvih stvari koja se primijeti na Mufu jest da se u svojim tekstovima ne plašite polemičnosti i kritike. Nema tu 'neki ljudi', nego se navode konkretna imena, što je iznimno osvježavajuće na hrvatskoj kulturnoj sceni. Zbog čega ste se odlučili na takav direktan pristup i konfrontativan stav?
Lana: Polemički tekstovi zapravo čine malen dio Mufovog opusa i nisu nam najvažniji, ali dobivaju najviše pozornosti. Uvijek smo direktne jer želimo biti što jasnije u prokazivanju suptilnih mehanizama održavanja rodne nejednakosti, a u tome nam jako pomažu konkretni primjeri seksističkih izjava, tekstova i postupaka. Konfrontativnost slijedi iz želje za jasnoćom i iz jasnoće Mufove misije, nije sama sebi svrhom.
Autorice Mufa su očito velike konzumentice popularne kulture, no naglasak kao da je na onoj američkoj. Primjerice, jedan od tekstova se bavi odličnom novom serijom 'Broad City', koja zasigurno nije poznata hrvatskom pučanstvu. Tko je onda ciljana publika Mufa?
Barbara: Budući da je Muf isključivo plod našeg entuzijazma, imamo slobodu da pišemo o svemu što nas osobno zanima. Mislimo da svi koje interesira književnost, film, feminizam, (pop) kultura općenito mogu pronaći nešto za sebe, a uvijek nam je drago kada čitatelji/ce zainteresiramo za neku seriju, knjigu ili problematiku o kojoj do tada nisu mnogo znali/e.
Maša: Serije kojima su ljudi oko nas opsjednuti, pa tako i mi, u najvećem su broju američke, ali pratimo i puno europskih, primjerice britanskih, skandinavskih, francuskih. Za 'Broad City' nam je zapravo još davno dojavila jedna naša čitateljica - odlično je što s našom publikom možemo razmjenjivati ideje. Najvidljivija pop kultura - kao i internet - i dalje je američka, no nama je najvažniji hrvatski kontekst uz koji smo vezane i od kojeg u analizi uvijek polazimo.
Pornografija ima posebnu rubriku. Što vas privlači u pornografiji, osim možda mogućnosti samozadovoljavanja?
Asja: Pornografija je moja domena. Zanima me jer je kao tema posve marginalizirana i podcijenjena. Mnogi je konzumiraju, ali malo tko o njoj ozbiljno razmišlja, što je velika šteta jer o ljudima možemo doznati puno prateći njihove parafilije i fetiše. Istovremeno, zanimljivo mi je što dio javnosti rezolutno odbija pornografiju kao novotariju koja kvari društvo iako znamo da ona ne postoji od jučer. Uostalom, žene su kao i ostatak čovječanstva razvratne i red je da se feminizam pozabavi tom činjenicom.
Kakve su reakcije na Muf na zagrebačkoj feminističkoj sceni? Ima li ih uopće? Vidite li vi sebe kao dio te priče?
Barbara: Ne smatramo se samo dijelom 'zagrebačke feminističke scene', bilo bi kontraproduktivno ograničavati se na taj način. Muf je osmišljen kao internetski portal i zbog toga što nam to omogućava da se povezujemo sa svima koji/e to žele, bez takve vrste isključive centralizacije.
Koji je vaš stav prema političkoj korektnosti? U nekim tekstovima na Mufu se takvo izražavanje posve odbacuje, a u nekim drugim se poziva na političku korektnost kao neizbježan standard. Ili je stvar u tome na koga se politička korektnost odnosi?
Lana: Politička korektnost koncept je s kompliciranom povijesti i ne znam kako je u par riječi raspakirati. Na par mjesta gdje je na Mufu spominjemo govorimo zapravo o političkoj korektnosti kakvom je vide njeni protivnici koji o njoj ne znaju mnogo, a to je politička korektnost kao dosadna i pretjerana izmišljotina preosjetljivih ljudi. Takvo banaliziranje nikako nije dobro, posebno jer se pod parolom nadilaženja tog 'opresivnog' koncepta često samo ohrabruju izljevi seksizma, homofobije, rasizma, bez ikakve kritičke refleksije.
'Girls' Lene Dunham očito fascinira autorice Mufa, imali ste i serijal zabavnih i analitičkih razgovora o svakoj epizodi nove sezone. Što je to tako posebno i privlačno u 'Girls'?
Asja:Lenu volimo jer je često gola, ima zdrav apetit i odlično piše. Njezina nas serija usrećuje, a s obzirom koliko je frustrirane feministikinje teško usrećiti, to je čini izrazito posebnom i privlačnom.
Maša: 'Girls' nam se sviđa kao kombinacija estetike američkog nezavisnog filma i nelagodnog humora koji posljednjih godina dominira u humorističnim serijama, a važno nam je i to što (mlade) žene dobivaju više prostora na televiziji kao autorice vlastitih projekata. 'Girls' su prikazivanjem mladih žena koje se često ponašaju nepromišljeno, glupo i odvratno proširile raspon onoga što se dotad na američkoj televiziji moglo vidjeti.
Često pišete o tijelu žene, njegovoj eksploataciji u kapitalizmu te idealima ljepote koje promovira suvremeni marketing. Zašto je žensko tijelo i dalje jedna od najprofitabilnijih roba na svijetu?
Lana: Zato što i dalje živimo u patrijarhatu. Društvo i kultura uče nas da su muškarci i žene vrlo različita bića koja imaju različite ciljeve i različite uloge u životu, a jedan je od temelja te različitosti prastara podjela - žena jednako tijelo, a muškarac jednako um.
Asja: Mislim da je to pitanje bolje postaviti tportalu nego nama.
Za kraj, pratite li Svjetsko prvenstvo u nogometu ili je to izvan područja interesa Mufa? Kako komentirate objavljivanje golišavih fotografija par hrvatskih reprezentativaca?
Asja: Muf sve vrste lopti shvaća ozbiljno, pa tako i Lovrenove