SUBOTA U TVORNICI

Mastodon – bogovi metala koje trebaju gledati i nemetalci

08.06.2015 u 13:15

Bionic
Reading

U subotu, 13. lipnja, u Velikom pogonu Tvornice kulture održat će se koncert godine za ljubitelje bučne, žestoke i matematički precizne glazbe – nastup američke četvorke Mastodon koji u Zagreb dolaze treći puta, na vrhuncu karijere. Tim povodom otvaramo prozor u svijet ovog intrigantnog metal giganta i pokušavamo nagovoriti i one koji inače ne slušaju metal da se odazovu. Vjerujte, isplatit će se

Metalni bogovi koji imaju obraza reći da nisu metalci

Kad bi se među fanovima metala, vječno segregiranog žanra čiji kult je jači od bilo kojega u svijetu glazbe, provela anketa o najvažnijem bendu aktualnog milenija, vjerojatno bi opći konsenzus bio da je u pitanju Mastodon. No sam bend se s time ne bi složio. Od početka naglašavaju da su se upoznali na koncertu bučnih psihodeličara High on Fire, gdje su prepoznali zajednički fanatizam prema irskim hard rock legendama Thin Lizzy. Nakon ovogodišnjih dodjela Grammyja znalački su ignorirali činjenicu da im je nagradu za metal stvar godine ispred nosa odnio parodijski bend Jacka Blacka, Tenacious D, iako su specijalizirani metal mediji digli veliku graju oko toga. Bubnjar Brann Dailor, koji izgleda kao sve samo ne metalac, svoje nepogrešivo precizno sviranje temelji na jazz i prog rock tehnikama. Na koncu, nerijetko su i konkretno šarali po drugim žanrovima, pa tako ovdje možete poslušati kako to zvuči kad Brent Hinds pjeva soul klasik 'Ain't No Sunshine' (ne baš kao Čivro, doduše, ali…).

Uostalom, i sam basist Troy Sandersza Loudwire kaže: 'Ne smatramo se metal bendom. Jasno nam je da u našoj glazbi ima puno metala, ali vjerujem da u našoj glazbi ima jednako puno rock n'rolla, progressivea, punka i psihodelije.' Jednako tako je jasno da će Tvornicom u subotu dominirati duge kose i majice s rasporedima turneja na leđima, ali baš zbog te otvorenosti prema drugim žanrovima, pomalo nekarakteristične za metal, Mastodon su najveći junaci žestoke i moćne glazbe današnjice.



Mastodontski narativ: od LARP-a preko svemira do golotinje

Metal publika nerijetko se preklapa u interesima s fanaticima fantasyja, no Mastodon i narativni segment izražavanja odvode na višu razinu od konkurencije. Već njihov probojni album, 'Leviathan' iz 2004. bio je konceptualan, i zasnivao se na priči legendarnog američkog romana 'Moby Dick' Hermana Melvillea iz 1851. Prva četiri albuma općenito su tematizirala četiri klasična elementa – vatru, vodu, zemlju i zrak, dok je posljednji među njima, 'Crack the Skye', stvarni motiv samoubojstva sestre bubnjara Brenna Dailora transformirao u priču o duhu paraplegičara koji istražuje intergalaktičke crne rupe. Na aktualnom albumu 'Once''More Round the Sun' su se naoko malo primirili od ekstremno halucinogenih ideja, no zato u jednoj od aktualnih epizoda 'Igre prijestolja' glume Slobodan narod, što je još i spuštanje lopte u odnosu na nabrijani, LARP-om nadahnuti spot 'High Road'. A ako vam ni ova transformacija nije po volji, uvijek se možete vratiti na briljantnu parodiju metal spotova iz devedesetih po imenu 'The Motherload', u kojoj žene u šali drže lekciju iz twerkanja Nicky Minaj ili Miley Cyrus.



Provokatori koji su napokon sazreli i naučili kad treba stati

Godine 2007., na dodjeli MTV Video Music nagrada u Las Vegasu, pjevač Mastodona Brent Hinds potukao se s basistom System of a Downa, Shavom Odadjijanom i još jednim kolegom, Williamom Hudsonom. Izazvao ih je bacanjem majice u njihovom pravcu, a potom izvukao deblji kraj i završio s lakšim ozljedama. Ovo je najkonkretniji trenutak dokumentiranog žutila u karijeri Mastodona, iako nije da se tabloidi nisu trudili. Posebno su na meti bili bubnjar Brann Dailor, koji je priznao ovisnost o drogama, te Bill Kelliher, gitarist benda, koji je 2009. završio na ispiranju želuca zbog nemjerljive količine alkohola, da bi potom priznao kako je petnaest godina svaki dan pio. Godinama se razvlače i Hindsove otrovne strelice upućene Chrisu Cornellu ('obožavam Soundgarden, ali on je takav kreten, nije mi htio ni pružiti ruku'), ili Joshu Hommeu iz Queens of the Stone Age (lažna snimka njegove telefonske poruke na kraju albuma 'Blood Mountain' osveta je za Hommeovu preuranjenu objavu demo snimki napravljenih s bendom). Ipak, ako je suditi po aktualnim intervjuima, ali i nešto mekšem zvuku novog albuma, Mastodon nema više potrebu privlačiti pažnju na sebe provokacijama, već u poznim četrdesetima uživa u statusu metal ikona, i to relativno skromno – Brann Dailor kaže da im je jedini san biti headliner nekog festivala. Čini se da su korak od toga, no prvo je na redu Zagreb. Vidimo se u prvim redovima!