Kompaktni digitalci svakog dana sve više postaju dijelom povijesti, a dok se na njima skuplja prašina, primat su preuzeli pametni telefoni. Još manjih dimenzija, fenomenalnih mogućnosti i lake podjele fotki s drugima - za solidne uratke potrebno je manje truda no ikad, no i dalje valja imati na umu neke 'sitnice'
Ako ste se ikad upitali kako izvući maksimum 'fotografske kvalitete' iz svog pametnog telefona, potrebno je slijediti tek jednostavne upute. Kompozicija i svjetlo su vjerojatno najbitniji dijelovi priče. Ako je kadar vrhunski, a osvjetljenje loše, bez obzira na novitete na tržištu (a pritom se posebno misli na nove smartphone Lumia s optičkom stabilizacijom slike i većim senzorima), rezultati će obično biti ne pretjerano impresivni. Naime senzori koji se nalaze u pametnim telefonima su minijaturni i potreban im je svaki foton koji mogu ugrabiti.
S druge pak strane, ako je osvjetljenje za prste polizati, a kadar visi ili jednostavno ne slijedi uobičajen zlatni rez, šanse su da će uradak opet biti daleko od najboljeg mogućeg. Istini za volju, s kadrom valja eksperimentirati kako bi se dobila dodatna zanimljivost - no u mislima valja uvijek imati neke osnove. Svakako imajte na umu da je pametnim telefonom lakše kadrirati od teškaške opreme - nemojte da vam bude lijeno podignuti uređaj i fotografirati pruženih ruku gore - ili potpuno s poda. Rezultati bi mogli biti vrlo zanimljivi.
Koliko vam god proizvođači nudili mogućnost digitalnog zuma, u to se nemojte petljati. Ako već postoji prijeka potreba, radije se pokušajte približiti subjektu ili čak naknadno editirajte punu fotografiju. Imajte na umu da kvaliteta slike drastično pada sa svakim korakom digitalnog uvećanja. U nešto drugačijoj situaciji su uređaji koji imaju golem senzor (Lumia 1020), no tada je jednako teško govoriti o digitalnom uvećanju - već se slika zapravo reže na odgovarajuću veličinu. Digitalnog uvećanja tu uopće nema.
Automatske postavke u mnogim pametnim telefonima možda olakšavaju stvar za početnike, no ako želite dobiti najbolje rezultate, ručne kontrole su i dalje najbolji mogući izbor. To se tiče fokusa, balansa bijele boje, ekspozicije, a posebno ISO osjetljivosti koju valja držati na najmanjoj mogućoj za kvalitetne uratke (šum eksplodira vrlo brzo na malim senzorima).
U jednom trenutku ćete 'vidjeti fotografiju' prije nego posegnete za uređajem, a tada će vam biti sve jasno i prirodno - baš poput samog okidanja.
Imajte na umu da pri uređivanju slika postoje granice. Na žalost, morat ćete ih otkriti sami jer pisanih pravila - posebno za filtar - nema. Ako ste fotografiju izmijenili do neprepoznatljivosti, obično je stvar ispala loša i vrijedi pokušati ponovno. Korisne efekte možete dobiti i izvan softverskog svijeta. Primjerice, za sanjiv izgled fotografije možete pokušati lagano puhnuti na optiku kako bi se zamaglila ili tek usmjeriti u izvor svjetla koji će pustiti pokoju traku svjetla vidljivu u optici.