JAMES IVORY U PULI

Nisam radio za mainstream, ali filmovi su postali uspješni

18.07.2011 u 17:28

Bionic
Reading

Američki režiser poznat po adaptacijama književnih klasika, čiji su filmovi prepoznatljivi po rafiniranom vizualnom stilu, nije se opterećivao ukusom masovne publike, no ona je zavoljela njegove filmove koji su dobili šest Akademijinih nagrada, a u Puli je preuzeo Zlatnu Arenu za životni doprinos filmu

'Nikad nisam razmišljao o tome što će se svidjeti masovnoj publici. Jedino što me uvijek vodilo je dobra priča, a kad bi mi se neka svidjela i kad bih je želio napraviti, snimio bih film. Šira publika prihvatila je moje filmove, a kad su oni uspješni, to znači da jesu mainstream', rekao je James Ivory u razgovoru za tportal. Ovo možda najbolje predočava podatak da je film 'Soba s pogledom' (1985), rađen prema romanu Kazuoa Ishiguroa, na blagajnama zaradio 70 milijuna dolara, a u njega je nezavisna produkcija Merchant Ivory uložila tri i pol milijuna dolara.

'Kazuo Ishiguro je moj omiljeni suvremeni pisac i danas', kaže Ivory čiji su raniji filmovi adaptacije autora od Henryja Jamesa ('Bostonci', 'Europljani') do E.M. Forestera ('Soba s pogledom', 'Maurice', 'Howards Ends') koji su mu donijeli najveću slavu. Posljednji film 'Grad posljednjeg odredišta' s Anthonyjem Hopkinsom u glavnoj ulozi snimio je prema romanu Petera Camerona.

Osamdesettrogodišnji Ivory gostovao je na Festivalu igranog filma u Puli gdje je prikazana retrospektiva njegovih filmova od kojih je najstariji prikazan Shakespeare Wallah iz 1965, a najnoviji 'Bijela grofica' iz 2005, ujedno i posljednji film koji je radio sa svojim životnim i poslovnim partnerom, Indijcem Ismailom Merchantom.

Na pitanje kako se kao kućni režiser Merchant Ivory Production nosio s etiketiranjem njihovih filmova kao iznimno glamuroznih i naprosto lijepih, sa smiješkom odgovara: 'Pa to je odlično! Snimali smo na toliko lijepih lokacija i različitih mjesta i pokazali raznolika društva. Kod ljudi koji gledaju te filmove, a prethodno su bili na nekom od tih mjesta, javlja se nostalgija, oni žele ponovno osjetiti neki grad.' Sam priznaje da filmovi u njemu ne izazivaju nostalgiju, odajući dojam autora apsolutno posvećenog poslu. Zanimljivo je da je prije no što se počeo baviti filmom studirao umjetnost i arhitekturu, već tada znajući da to radi namjenski:

Ivory je u Puli dobio Arenu za životni doprinos filmu

'Arhitekturu sam upisao kako bih bio što više upućen u uređivanje scene i mjesta snimanja, kako mi ne bi promakle neke nelogičnosti koje se događaju u filmovima, a iz sveg tog proistječe atmosfera koja je jako bitna.'

Pulu je doživio kao 'grad turističke atmosfere, bogat povijesnim građevinama', a dolazak na Festival u potpunosti je profesionalno odradio. 'Ovamo sam došao raditi, cijelo vrijeme sam u pogonu', kazao je. Da, kao pravi režiser, palicu ne prepušta drugima, pokazao je i kad je sudjelovao u izboru svojih filmova za retrospektivu.

'Želio sam da bude prikazan presjek cijelog rada i da se prikažu filmovi koje publika inače nema priliku vidjeti, a da pokažemo i sredine u kojima smo radili i koje su važne za moje filmove, Indiju, Ameriku i Francusku', kazao je. Iz njegovog izbora u retrospektivu su tako ušli ljubavna drama 'Shakespeare Wallah' na kojem je počeo suradnju sa svojom stalnom scenaristicom Ruth Jhabvala, zatim 'Robovi New Yorka' o umjetničkoj sceni tog grada te 'Razvod na francuski način' o sukobu kultura i usporedbi američkih i francuskih običaja.

Za kraj, neizbježno je bilo s Ivoryjem popričati o trendovima u današnjoj filmskoj industriji, na što je režiser polustoljetnog radnog iskustva odlučio odgovoriti iz najkompetentnijeg gledišta, kao autor jedne od najpostojanijih nezavisnih produkcijskih kuća:

Nezavisni film u Americi nikad nije bio u težoj situaciji. Nitko ne želi riskirati novac i uložiti u filmove, distributeri ne plaćaju pa makar se radilo o filmovima koji imaju poznate zvijezde. Svi su u strahu i boje se uložiti novac u propisno reklamiranje i sada nije nikako povoljno vrijeme za stvaranje filmova u mojoj zemlji', zaključio je.