OBUZELO GA PODUZETNIŠTVO

Dao otkaz u Agrokoru kako bi 'kuhao' pivo

24.02.2014 u 18:17

Bionic
Reading

'Znaš onu staru. Tko ne riskira, ne profitira!', odgovor je Miroslava Šuvka na pitanje kako se usudio napustiti dobar posao u Agrokoru da bi ispunio svoj životni san - otvaranje vlastite pivovare

Taj 31-godišnji Daruvarčanin s prebivalištem u Zagrebu privukao je pažnju online zajednice, ali i pojedinih medija, nedavnim tekstom na svom bloguNova runda u kojem je opisao iskustva sa sastanaka u dvije državne institucije.

I dok je u Poslovno-inovacijskoj agenciji (BICRO) primljen i saslušan s velikom pažnjom, mnogo slabiji dojam na njega je ostavila ekipa iz Ministarstva obrta i poduzetništva, s tim da se ispostavilo da nemaju pojma što je to crowdfunding, odnosno financiranje putem donacija.

Bezbroj zavoda i agencija, a odgovora nigdje

Kao velik problem prilikom pokretanja biznisa Šuvak ističe nedostatak jednog mjesta na kojem bi se moglo doznati sve što je potrebno za poslovanje u pojedinoj djelatnosti. 'Trebalo bi sve biti strukturirano na jednom portalu: minimalni tehnički uvjeti, zaštita na radu, pravilnici, ma ima hrpa tih stvari. Mi, na primjer, za velik broj zakona i pravilnika više nismo znali važe li zbog harmonizacije s EU-om. Konačno smo pravu i opsežnu informaciju dobili u Agenciji za hranu iz Osijeka, ali prije toga na naše upite iz nekih državnih institucija nismo dobili ni odbijenicu.'

Šuvak obija pragove raznih agencija, zavoda i ministarstava u zadnje dvije godine kako bi sve što se tiče dozvola i ostale papirologije za njegovu pivovaru bilo, ističe, by the book

'Uvijek se trudim predvidjeti sve situacije, pa tako i najcrnje. I baš zbog toga sve detaljno radim kako me poslije neki inspektor ne bi uhvatio na neku glupost', objašnjava on.

Zadnjih pola godine on i njegov poslovni partner, koji još ne želi izlaziti u javnost, proveli su u pisanju detaljnog biznis plana. Šuvak je zbog toga bio primoran dati otkaz u mStartu, tvrtki iz sastava Agrokora, u kojoj je radio kao informatičar.

'Otišao sam jer nisam mogao gurati jedno i drugo. Previše sam truda u zadnje dvije godine uložio da bih sad odustao. Sad imamo izračunato sve živo i znamo da možemo uspjeti', kaže s velikom sigurnošću budući pivar.

Šuvak je inače viđenija figura zajednice slabo poznate u široj javnosti, a za koju ne znaju ni mnogi ponosni vlasnici pivskih trbuha. Njezini članovi vole se nazivati homebrewerima i sve do ulaska Hrvatske u EU bili su svojevrsna pivska gerila.

Izmjenom Zakona o trošarinamahomebreweri iliti po naški 'kućni kuhari piva' mogli su oslobođeni nameta prodisati punim plućima. Naime dotada su morali plaćati trošarinu na alkohol iako nisu prodavali pivo.

Sad pojedini od njih, među kojima i Šuvak, žele napraviti korak više te dosadašnji hobi pretvoriti u pravi posao otvaranjem, kako oni to zovu, craft pivovara.

'Ono što bismo proizvodili nije piva, već pivo puno okusa i mirisa. Uzor nam je SAD u kojem su craft pivovare simbol otpora velikim pivskim industrijama. Craft pivovare najčešće otvaraju homebreweri. Tu nema granica kreativnosti i nema menadžerčića da ti naređuju da trpaš kuruzu kako bi se smanjila proizvodna cijena, već se koriste samo najkvalitetnije sirovine', objašnjava Šuvak.

U zadnjih godinu dana značajno je porastao uvoz ale piva u Hrvatsku. Riječ je o vrsti piva (ovdje možete saznati više) koju bi proizvodio Šuvak i to mu je znak da je prvo vrijeme da krene u akciju.

Poduzetnička solidarnost

Zahvaljujući blogu, posebno zadnjem tekstu koji je imao odjeka i u medijima, Šuvaku su se javili mnogi koji su mu ponudili pomoć. Dizajner Oliver Muža tako će osmisliti logo pivovare i izgled etiketa na bocama dok će tvrtka MIT software uz vrlo povoljne uvjete zajedno sa Šuvakom raditi na razvijanju programa za proizvodnju piva (obračun trošarina, financijsko računovodstvo, logistika i ostalo).

Pred njim je najteži dio posla, a to je zatvaranje financijske konstrukcije. Minimalno će mu trebati, kaže, milijun kuna. Plan je da od toga 15 posto bude vlasnički kapital, 10 posto nada se dobiti preko crowdfunding portala (razmatra platforme Kickstaretar, Indiegogo ili Croinvest.eu), a 75 posto bi trebali donijeti privatni investitori.

'Točka pokrića je prodaja oko 5.000 litara piva mjesečno. U to su uračunati svi troškovi, svi nameti. Uz mene i kolegu zaposlit ćemo još jednog tehnologa i cijeli sustav ćemo u početku voditi samostalno, od računovodstva i proizvodnje do logistike i prodaje, sve kako bismo maksimalno smanjili fiksne troškove', ističe Šuvak.

Nada se da će uskoro krenuti s proizvodnjom. A zanimljivo je da bi se početak rada njegove pivovare, koja će se zvati Nova runda, mogao poklopiti sa startom još jedne craft pivovare u Zagrebu, iza koje stoji homebrewerski tribun Andrej Čapka

'Nismo si konkurencija jer imamo različite poslovne planove. Neka nas je što više i bilo bi odlično da se craft pivovare otvaraju po čitavoj Hrvatskoj', naglašava entuzijastički Šuvak.

Mi ćemo samo na sve navedeno dodati da je bilo pravo osvježenje razgovarati s nekim tko usprkos domaćoj gospodarskoj sumornosti, gotovo beznađu, hrabro gura svoju poduzetničku priču