KRIZA NE JENJAVA

Nastavlja se agonija novinskih izdavača

03.06.2014 u 15:29

Bionic
Reading

Osim 24sata, nijedan drugi tiskani medij neće 2013. pamtiti po dobru. Novinska tiraža i prodaja oglasa i dalje padaju, a zabrinjavajuće je za novinske izdavače to što se ni u prva četiri mjeseci ove godine ne vide znaci oporavka

Lanjske godine, lider na tržištu, 24sata povećao je prihode za 7,4 posto na 260,5 milijuna kuna, a prema podacima portala Poslovna Hrvatska, ostvario je i dobit od 15,8 milijuna kuna.

Daleko je to od najboljih vremena kada je dobit bila i viša od 50 milijuna kuna, ali ako se uzme u obzir to da su 2012. završili s minusom od 1,3 milijuna kuna, može se reći da je iza 24sata vrlo uspješna godina.


Sestrinska novinska kuća Večernji list, također u vlasništvu austrijske Styrije, nastavila je s negativnim trendom kad se gledaju prihodi koji su u konstantnom padu od početka krize. Lani je Večernjak prihodovao 202 milijuna kuna (-4 posto), a prije četiri godine ta je brojka bila veća za čak 87 milijuna kuna.

Zahvaljujući snažnom rezanju poslovnih rashoda za 27,8 milijuna kuna, Večernji list prošlu je godinu završio s neto dobiti od 3,9 milijuna kuna, a godinu ranije bio u gubitku 15,6 milijuna kuna.

Tvrtka EPH Media, izdavač Jutarnjeg lista, Globusa i Forbesa, lani je imala osjetan pad prihoda te je poslovala s gubitkom. Od 2010., prodaja novina i oglasa sve je manja. Prošle godine, prihodi su bili 178,2 milijuna kuna (-11,7 posto), a  gubitak je iznosio 4,9 milijuna kuna.

Krajem srpnja 2013., nad EPH-om je otvoren postupak predstečajne nagodbe. Vjerovnici su prihvatili plan restrukturiranja i sad se čeka potpisivanje ugovora. Kad se to desi, većinski vlasnik EPH-a postat će, o čemu je tportal pisao, odvjetnik Marijan Hanžeković koji je otkupio 90 posto udjela koji je u EPH-u imala banka Hypo.

Slobodna Dalmacija u sve je većim problemima. Lanjski prihod od 131,2 milijuna kuna gotovo je za 100 milijuna kuna manji nego što je ostvareno prije četiri godine. U odnosu na 2012., prihod je pao za sedam posto, a rashodi se povećali za čak 60,6 milijuna kuna (+46 posto) što je dovelo do rekordnog gubitka od 81 milijun kuna.

Uprava Slobodne Dalmacije u konsolidiranom financijskom izvješću navodi kako je gubitak rezultat otpisa potraživanja u predstečajnoj nagodbi prema društvima grupe EPH, troška izgubljenog sudskog spora s Jadrantekstilom i usklađivanja vrijednosti zgrade u Splitu na adresi Hrvatske ratne mornarice 4.

Prihodi su pali i Novom listu, i to za sedam posto, na 97,1 milijun kuna čime je nastavljen dugogodišnji negativan niz. Riječke novine vratile su se i lošoj navici poslovanja u gubitku; lani im je minus bio 5,1 milijun kuna, a godinu prije ostvarile su dobit od 2,5 milijuna kuna. Budući da su im rashodi ostali isti, može se zaključiti da je gubitak izravna posljedica pada broja prodanih novina i oglasa.

A da tiskane medije čeka još jedna teška godina, vidljivo je iz podataka tvrtke ABC Hrvatska, agencije koja procjenjuje tiraže tiskovina u suradnji s izdavačima, agencijama i oglašivačima. Od dnevnih listova prate se naklade 24sata, Jutarnjeg lista i Večernjeg lista

Kad se usporedi prosječan broj dnevno prodanih primjeraka u prva četiri mjeseca ove godine s istim razdobljem iz 2013. i 2012., jasan je trend pada prodaje.

24sata prije dvije godine imala su prosječnu nakladu od oko 130.000 prodanih primjeraka, a sad je ona ispod 110.000. Jutarnji list sa oko 60.000 pao je ispod 50.000, a Večernji list sa 65.000 na oko 60.000 prodanih primjeraka dnevno.