ATLANTIC U LOVU NA KANAAN

Tedeschi kupuje najvećeg domaćeg proizvođača čipsa?

15.07.2014 u 16:57

Bionic
Reading

'Atlantic grupa je iskazala interes za kupnju Kanaana i ako mi ponude cijenu koju neću moći odbiti, prodat ću im tvrtku. No Kanaan je uspješna firma i nismo na prodaju pošto poto', izjavio je za tportal vlasnik Kanaana Zvonko Popović

Atlantic grupa u većinskom vlasništvu Emila Tedeschija uskoro treba dovršiti dubinsko snimanje tvrtke Kanaan iz Donjeg Miholjca, poznate po proizvodnji grickalica, a posebno čipsa. 'Atlantic grupa je iskazala interes za kupnju Kanaana i ako mi ponude cijenu koju neću moći odbiti, prodat ću im tvrtku. No Kanaan je uspješna firma i nismo na prodaju pošto poto', izjavio je za tportal vlasnik Kanaana Zvonko Popović.

U Atlantic grupi nismo dobili komentar o pregovorima o kupnji Kanaana što je i razumljivo zbog obaveze prema Zagrebačkoj burzi. No Popović nam je priznao da Atlanticovi ljudi već tjedan dana odrađuju 'due diligence' u Kanaanu, i to od jutra do mraka.


Suradnja Atlantic grupe i Kanaana je počela nedavnim potpisivanjem ugovora prema kojem će proizvođač iz Donjeg Miholjca proizvoditi robne marke za kompaniju Emila Tedeschija. Konkretno, radi se o proizvodnji za Soko Štark koji posluje u sklopu Atlantic grupe. 'To je za nas veliki posao jer proizvodnjom za Soko Štark povećavamo kapacitet za 60 posto. Za nas je suradnja s Atlanticom važna i jer je riječ o jednom od najvećih distributera u regiji. Tijekom pregovora o tome poslu predstavnici Atlantica iskazali su interes da kupe Kanaan. Mogu vam reći da je Emil Tedeschi na mene ostavio snažan dojam', rekao nam je Popović.

Proizvodnja za Atlantic grupu počinje za nekoliko tjedana, čim u Donjem Miholjcu instaliraju novu liniju u koju su uložili 2,5 milijuna eura.

Najnoviji 'ulov' u Atlanticovoj mreži, ukoliko dođe do potpisivanja kupoprodajnog ugovora sa Zvonkom Popovićem, jest tvrtka srednje veličine: Kanaan je prošle godine zabilježio prihod veći od 76 milijuna kuna uz neto dobit od 5,37 milijuna kuna. Iako je Kanaanovo poslovanje malo u odnosu na veliku Atlantic grupu čiji prihod trenutno premašuje pet milijardi kuna, riječ je o strateški važnoj akviziciji. Kanaan je, naime, najveći domaći proizvođač čipsa (prema nekim podacima svaki četvrti čips na domaćem tržištu proizvede se u Donjem Miholjcu), a upravo taj proizvod nedostaje još u Atlanticovom proizvodnom portfelju grickalica.

Podsjetimo da je Atlantic kupnjom Droga Kolinske 2010. preuzeo i njezinu tvrtku Soko Štark, poznatog srbijanskog proizvođača smokija. Atlantic grupa već neko vrijeme u strategiji ima zacrtano pokretanje proizvodnje čipsa, a odabir Kanaana uopće ne čudi.

Riječ je o vrlo uspješnoj firmi iz Donjeg Miholjca koju je 1990. osnovao Zvonko Popović. Tvrtka je stasala iz malog obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva, a uspješno je poslovala pogotovo tijekom posljednjih pet kriznih godina - što je za hrvatske prilike svojevrsni fenomen. Dok joj je prihod u 2009. godini iznosio 35,6 milijuna kuna, do 2013. godine je on udvostručen i iznosi 76,58 milijuna kuna. Novi ugovor o proizvodnji za Atlantic grupu značit će im prihode od oko 130 milijuna kuna u idućoj godini. U Kanaanu trenutno radi oko 70 zaposlenika.

Zanimljivo je da akvizicijom Kanaana Atlantic grupa postaje još žešći konkurent Francku. Atlantic je trenutno najveći proizvođač kave u regiji s više od milijardu kuna prihoda u tom segmentu, a još je prije nekoliko godina prešišao Franck po kapacitetima. Sad će se bitka nastaviti na tržištu čipsa, a upravo je prošle godine Franck odradio veliku marketinšku kampanju predstavljajući se kao najveći domaći otkupljivač krumpira.

S druge strane, Kanaan slovi za najvećeg proizvođača čipsa s tržišnim udjelom većim od 45 posto, ali ima problema s otkupom i nabavkom sirovine u Hrvatskoj. Lani je Zvonko Popović medijima izjavio da godišnje prerade 12 do 13 tisuća tona krumpira, ali i da muku muči s nabavkom sirovine na domaćem terenu pa ga uvoze iz Francuske, Mađarske i Njemačke. Problem u proizvodnji krumpira leži u nedostatku raspoloživog poljoprivrednog zemljišta, a kako je Popović upozorio, naši seljaci radije siju ratarske kulture poput pšenice.

A koliko će Atlantic platiti za Kanaan? Različite su računice koje se, kako su nam pojasnili upućeni, u ovoj priči mogu upotrijebiti. Ako bi se procjena vrijednosti tvrtke Kanaan temeljila na izračunu preko EBITDA (dobit prije kamata, poreza, deprecijacije i amortizacije) koji je lani iznosio oko 11 milijuna kuna, on bi se množio barem sedam do devet puta pa to bi moglo značiti između 70 i 90 milijuna kuna u džepu Zvonka Popovića. U obzir će pritom biti uzeta Kanaanova jaka pozicija na tržištu i Hrvatske i regije. S druge strane, otegotna okolnost u vrednovanju tvrtke za proizvođača iz Donjeg Miholjca je u tome što uglavnom proizvodi robne marke za poznate trgovačke lance i kompanije, a to znači da nema snagu brenda, što itekako doprinosi cijeni.