Norveška banka, čije je ime proglašeno poslovnom tajnom, otkrila je tehničke pogreške na modernim hrvatskim tramvajima konzorcija CROTRAM, zbog kojih bi mogao propasti cijeli posao prodaje 40 hrvatskih tramvaja Helsinkiju u Finskoj
Banka koja bi trebala dati kredit Helsinkiju za kupnju tih tramvaja u Hrvatskoj je Zdravku Beriću, direktoru tvrtke Prvomajska TZR (tvornica strojeva, zupčanika i reduktora), platila da istraži proces proizvodnje hrvatskog niskopodnog tramvaja, otkriva Jutarnji list.
Natječaj u Helsinkiju, na koji se prijavio i konzorcij CROTRAM, još traje i nije poznato od koga će kupiti niskopodne tramvaje.
Zdravko Berić je u ime norveške banke u kolovozu prošle godine obišao pogone Končara u Glini i Zagrebu. Tvornica Končar zbog toga ga je optužila za industrijsku špijunažu jer, kako navode, tim je postupkom prekršio Zakon o industrijskom vlasništvu.
U svom izvještaju banci Berić je naveo da od 107 niskopodnih tramvaja koji trenutno voze Zagrebom 73 imaju grešku nastalu u proizvodnji, zbog čega im za četiri do pet godina prijeti pucanje postolja i skupi servisi. Upozorio je da su putnici konstantno u opasnosti, a tramvajskom prometu bi se mogao dogoditi potpuni kolaps.
Berić je u pogonima proučio proizvodnju i materijale te ustanovio da dijelovi od kojih se izrađuju tramvaji nisu dovoljno čvrsti. Učinio je to sedam milijuna eura vrijednim uređajem, atomskim apsorpcijskim mikroskopom koji, tvrdi, u konzorciju CROTRAM (sastavljenom od tvrtki Končar i Gredelj) nemaju.
Da stvar bude gora, dodaje, Končar i ZET su jako dobro upoznati s tim problemom, ali ne poduzimaju ništa nego rupe u metalnim dijelovima tramvaja skrivaju lakirnom plavom bojom.
'U procesu proizvodnje postoji strukturalna greška. Metalni dijelovi tramvaja ne lijevaju se po pravilima struke i zbog toga su na 60 posto kvalitete. Nemaju dovoljnu čvrstinu, pa se za oko pet godina može dogoditi da se postolja tramvaja počnu svijati, odnosno pucati', ispričao je za Jutarnji list Berić.
Ističe da svi tramvaji koji se nalaze na zagrebačkim tračnicama naoko izgledaju lijepo, ali upozorava da su u vrlo lošem stanju, zbog čega će ih trebati konstantno servisirati i nabavljati nove dijelove.
To je jedan od glavnih razloga zbog kojih, kaže Berić, Finci ne žele hrvatski tramvaj na svojim tračnicama. Iako su ga unajmili stranci, svoje je istraživanje dostavio i Končaru i ZET-u prije šest mjeseci i predložio im 'periodični pregled postolja svih tramvaja svakih osam mjeseci'.
Končar i ZET obećali su da će provesti ista istraživanja kako bi dokazali da u proizvodnji tramvaja nema grešaka te da su njihovi tramvaji kvalitetni i napravljeni po svim normama struke.