Podjelom 175 preostalih dozvola potkraj prošlog tjedna završena je, prije nešto manje od godinu dana započeta, liberalizacija taksi tržišta u Zagrebu
Skupština je, podsjetimo, tada najprije donijela odluku od snižavanju cijena za petnaest posto, između ostalog, propisano je da maksimalna cijena po kilometru može biti šest kuna (do tada se naplaćivalo sedam), start je sa 19 spušten na 16, a potom su uslijedili i natječaji za 263 dozvole.
Godinu dana poslije tržište je liberalizirano, na njemu su četiri velika igrača (Radio Taxi Zagreb, Taxi Cammeo, Oryx Taxi Pave Zubaka i Eko Prijevoz bračnog para Marjanović).
Po broju dozvola prednjači RTZ koji ih ima nešto više od tisuću, Oryx ima 120, Cammeo 76, a Eko prijevoz 50. Iako je nedvojbeno da je monopol Radio Taxija razbijen, pravo je pitanje jesu li građani, što je i bio povod za liberalizaciju, profitirali dolaskom novih taksi tvrtki.
'Rekao bih da je liberalizacija tržišta uspjela. Imamo nekoliko novih poslovnih subjekata, a tko će od njih opstati na tržištu pokazat će vrijeme. Osobno sam očekivao da će ponude za prijevoz po kilometru na zaključenom natječaju biti bliže onima koje ima Taxi Cammeo, a ne gornjoj maksimalnoj cijeni koju je odredila Skupština.
No to ne znači da su to konačne cijene. Naime, svaki taksi prijevoznik ih može spuštati ili može imati promotivne cijene za pojedine dane samo nam odluku o snižavanju moraju u Gradski ured dostaviti na vrijeme. Eto, recimo, bliži se Dan mrtvih i za očekivati je da će zbog velike gužve na grobljima neke tvrtke ili pojedinci dodatno spustiti cijene', mišljenja je zamjenik pročelnika Gradskog ureda za promet Mijo Bezer.
Prema dostupnim cjenicima donedavni monopolisti Radio Taxi Zagreb ili šahisti, kako ih u šali zovu građani, za start naplaćuju 16 kuna (noću 19,20), kilometar je šest kuna (noću 7,20), a prtljaga 2,50 kune po komadu, i dalje su najskuplji za vožnju. Kod Cammea dnevna i noćna tarifa su jednake (pet kuna za kilometar), u start od 15 kuna uključena su prva dva kilometra, a prtljaga se ne naplaćuje.
Oryx i Ekoprijevoz, koji bi na ulice trebali uskoro, postavili su cijene na 5,80 kuna po prijeđenom kilometru, start im je 14 kuna, prtljagu također ne naplaćuju, a dnevna i noćna tarifa su jednake.
'Razbijanje monopola bilo je ključno za razvijanje tržišta. Ljudi sada imaju mogućnost izbora i to je najvažnije. Kako će se situacija dalje razvijati, znat će se već za nekoliko mjeseci i kada svi vide mogu li poslovati i opstati s cijenama koje su postavili. Vjerujem da će doći do daljnjeg pada cijena jer će bitka za svakog klijenta biti velika. Osobno sam mislio da će Cammeo na posljednjem natječaju dobiti dozvole, ali očito da je bilo nepravilnosti zbog kojih nije mogao dobiti nijednu. Indikativno je da je i Zubak dobio skoro onoliko dozvola koliko je imao automobila. Možemo nagađati je li imao signal za to ili nije. Nije isključeno da se u budućnosti u Skupštini razgovara o snižavanju maksimalne cijene po kilometru. No to je zasad daleko', ističe SDP-ov zastupnik u Skupštini Jurica Meić.
Gradski zastupnik HSLS-a Velimir Srića smatra da je liberalizacija, unatoč velikom otporu iz RTZ-a uspjela, ali isto tako smatra da se Skupština više ne bi trebala petljati u određivanje cijene nego nju u potpunosti treba prepustiti tržištu.
'Svi smo bili svjedoci koliki otpor su pružali monopolisti i što se sve događalo u proteklih godinu dana. Od štrajka, fizičkih obračuna, kaznenih prijava, raznih podmetanja. Neki se teško mire s konkurencijom, ali to je uvijek tako kad se monopol razbija. Tržišna utakmica je otvorena, građani imaju izbor, ali mislim da se Skupština više ne bi trebala petljati u cijene. Njih treba prepustiti tržištu. Skupština tu treba biti da građane zaštiti od eventualnog kartelskog udruživanja pojedinih tvrtki. Vjerujem da će se u relativno kratkom periodu, od nekoliko mjeseci pokazati mogu li taksi tvrtke s istaknutim cijenama opstati ili će za to biti potrebno daljnje korigiranje cijena', zaključio je Srića.