Generalski zbor, udruga koja okuplja brojne hrvatske umirovljene generale, napisao je pismo predsjednicima Republike, Sabora i Vlade u kojem ih je upozorio na alarmantno stanje u Oružanim snagama, a posebno u ratnom zrakoplovstvu
Predsjednik Generalskog zbora Pavao Miljavac za tportal kaže da su nakon analize situacije, koju su dugo pratili, odlučili poslati pismo, kako je rekao, upozorbe, jer Hrvatska gubi sposobnost kontrole zračnog prostora i ugrožena je nacionalna sigurnost zbog problema s remontom MIG-ova u Ukrajini.
Naglasio je da u Generalskom zboru imaju tri generala zrakoplovstva, Josipa Čuletića, Josipa Štimca i Vladu Bagarića, a oni su do u detalje upoznati s problemom. Miljavac je kazao da je očito da upgrade zrakoplova u Ukrajini, za koji je odabrana ukrajinska kompanija Ukrspecexport s nekompetentnim podizvođačem za NATO-ovu opremu, nije uspio.
Svi rokovi remonta, nastavlja, prekoračeni su, a pet zrakoplova koji su stigli iz Ukrajine nisu ispravni - jednome curi gorivo, drugi se gasi u zraku… U zrakoplovima, priča Miljavac, nije integrirana nužna komunikacijska, identifikacijska i navigacijska oprema.
Na akciju su se odlučili nakon što su dobili nezadovoljavajući odgovor iz Sabora na svoj upit vezan uz stanje s MIG-ovima. 'Oni se ponašaju kao da nema problema', kaže.
Iako imamo sposobnost od školovanja do obuke pilota za borbenu avijaciju na Pilatusu te čak obučavamo druge pilote, borbene obuke nema jer nema ni zrakoplova. Miljavac upozorava na još jednu činjenicu - da je pored neispravnosti upitno i vlasništvo nad pet zrakoplova.
'Najvjerojatnije se radi o jemenskim avionima koje Ukrajinci nisu smjeli prodati', kaže Miljavac. Podsjetimo, postoji sumnja u vjerodostojnost tvrtke Scimita Systems SA preko koje je Ukrspecexport nabavio avione. U Generalskom zboru sumnjaju da se radi o tvrtki paravanu preko koje su Hrvatskoj prodani jemenski zrakoplovi.
Miljavac objašnjava da su osjetili dužnost reagirati jer su oni stvarali ovu vojsku. 'Reakcija nema veze s politikom; u pitanju je nacionalna sigurnost i ispunjavanje ustavnih obaveza. Također, od NATO-a smo preuzeli odgovornost čuvanja našeg dijela neba', objašnjava.
Prema mišljenju Generalskog zbora, trebali bismo prekinuti ugovor s Ukrajincima, tražiti povratak naših zrakoplova iz Ukrajine i naplatiti penale zbog neobavljenog posla. Na koncu bi trebalo dati tvrtki Aerostar iz Rumunjske, s kojom smo do sada surađivali, da obavi posao do kraja. 'Nije savršeno, ali je bolje od ovoga što sada imamo', kaže.
Naglasio je da Rumunji surađuju s izraelskom tvrtkom Elbit, vodećoj u elektronici za avione, pa bismo nakon remonta imali prilično dobre zrakoplove.
'Tako bismo dobili na vremenu da ne ugasimo sposobnost dok se ne nabave novi zrakoplovi', kaže Miljavac. Za što je krajnje vrijeme, jer ovim MIG-ovima istječu rokovi za upotrebu.
Na kraju je kazao da su se Slovenci odrekli zrakoplovstva i sada usluge čuvanja neba plaćaju dvostruko više susjednim zemljama od onog što bi trošili da su zadržali tu sposobnost.