Raspadnuti Airbus Germanwingsa
Izvor: Pixsell / Autor: REUTERS/Emmanuel Foudrot
Raspadnuti Airbus Germanwingsa
Izvor: Pixsell / Autor: REUTERS/Emmanuel Foudrot
RIJEČ STRUČNJAKA
Boris Popović, asistent na Zavodu za aeronautiku Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu i instruktor letenja pri Hrvatskom zrakoplovnom nastavnom središtu, u razgovoru za tportal napominje da je prerano za donošenje bilo kakvih zaključaka, ali se s obzirom na neke pokazatelje ipak može spekulirati o potencijalnom uzroku pada Airbusa A320 u francuskim Alpama
Prema obznanjenim podacima, avion je padao presporo – od početka gubljenja visine do nestanka aviona s radara prošlo je 16 minuta – čime je isključena mogućnost nekontroliranog pada, kakav bi, primjerice, prouzročila eksplozija. Popovića današnja nesreća, po nekim značajkama i zajedničkim karakteristikama, podsjeća na pad Air Franceovog zrakoplova Airbus 330-203, koji je pao u Atlantski ocean na letu iz Brazila u Francusku.
Tehnička neispravnost je jako malo vjerojatna, jer premda se može činiti da je 24 godine star zrakoplov prestar za promet, za razliku od automobila primarni faktor tehničke sigurnosti letjelice je kvaliteta održavanja, navodi Popović.
'Cijela grupa Lufthansa ima jako kvalitetno održavanje i radi ga, između ostalog, i u tehničkoj službi Croatia Airlinesa. Ono što se zasad može spekulirati je to da je posada pokušala napraviti nešto, ali jednostavno nisu uspjeli riješiti situaciju do koje je došlo. Uz sve ograde, s obzirom da ne raspolažemo ključnim informacijama, moguće je da je došlo do sloma uzgona, kad krilo zrakoplova nije opstrujavano dovoljnom brzinom zraka da bi proizvelo uzgon. Tada posada gubi kontrolu nad zrakoplovom', objašnjava nam ovaj bivši vojni pilot.
Pojedini operatori zabranjuju vježbanje ručnog upravljanjazrakoplovom
Posade, naravno, na simulatorima vježbaju i za takve slučajeve. Redovito se uvježbava uspostava kontrole nad zrakoplovom nakon sloma uzgona te uspostava normalnog režima leta.
'Problem je u tome što se današnji piloti sve više oslanjaju na automatiku i nemaju prilike vježbati ručnoupravljanje zrakoplovom. Pojedini operatori u svojim priručnicima to čak izričito zabranjuju. Kada automatika zakaže, funkcija kompetentnog pilota dolazi do izražaja. Ako nemaš prilike vježbati, onda si zahrđao', kaže Popović za tportal.
Pogrešna procjena na temelju pogrešnih podataka?
Tragediji Air Francea kumovao je ljudski faktor. Najiskusniji član posade bio je na odmoru, a naknadno su otvorena pitanja iskustva ostalih članova, njihove opterećenosti i odmorenosti. Problemi s Air Franceom također su se pojavili u fazi krstarenja zrakoplova, kad je Airbus upao u tropsku oluju. Tada se, podsjeća Popović, zaledila instalacija koja daje indikaciju brzine, a sustav je upozoravao pilote da imaju i preveliku i premalu brzinu, na što oni nisu adekvatno reagirali.
Kad sustav proizvodi pogrešne podatke o brzini zrakoplova, piloti mogu pogrešno procijeniti da je potrebno usporiti, pa krila zbog gubitka opstrujavanja izgube svoju funkciju. Polagan pad aviona indicira da je posada Airbusa Germanwingsa pokušala primijeniti standardnu tehniku pokušaja ubrzanja 'spuštanjem nosa', ali nisu uspjeli. Gubitak uzgona na krilima i kontrole nad zrakoplovom ujedno bi mogao biti razlog zbog kojeg zrakoplov nisu mogli okrenuti prema najbližem aerodromu, u ovom slučaju onome u Nici, jer je avion postao neupravljiv.
Airbusovi u floti Croatia Airlinesa
U floti hrvatskog avioprijevoznika Croatia Airlinesa donedavno su bila četiri Airbusova zrakoplova A320, kakav se danas s 144 putnika i šest članova posade srušio u francuskim Alpama. U floti CA danas su tek dva takva zrakoplova, na glasu kao izuzetno pouzdani. Iako je naša aviokompanija specijalizirana za tehničke preglede Airbusa, a jedan od najvećih klijenata im je upravo Lufthansa, u čijem je vlasništvu Germanwings, doznajemo kako zrakoplov koji se danas srušio nije bio kod nas na servisu.
Croatia Airlines je od kraja 90-ih do 2005. kupio četiri zrakoplova Airbus 320. Danas su u floti tek dva. Stari su 20-ak godina, dakle nešto mlađi nego pali zrakoplov Germanwingsa, čija je godina proizvodnje 1991. Osim modela 320, CA ima i četiri nešto manjih Airbusa A319.
Domaći avioprijevoznik posljednjih godina postao je svojevrstan stručnjak za Airbus. Naime nedavno je otvorena i treća zrakoplovna hala za servisiranje zrakoplova stranih aviokompanija. Lufthansine zrakoplove tako već nekoliko godina servisiraju mehaničari Croatia Airlinesa, a izvode i najzahtjevnije tehničke preglede Airbusa. Prije dvije godine na letu Zagreb-Frankfurt došlo je do kvara na sustavu za izvlačenje zakrilaca zrakoplova Airbus 320 na nebu iznad Frankfurta. Zrakoplov je izveo tehničko slijetanje, a ugroze putnika nije bilo.
291101,374888,373178,255021
S obzirom na to da je Germanwings u floti do ove nesreće imao 17 Airbusova A320 u vlasništvu Lufthanse, moguće je da su i njihovi zrakoplovi bili na servisu u Zagrebu. Neslužbeno doznajemo kako zrakoplov koji je danas pao u Francuskoj nije bio kod nas na servisu. Službene informacije iz Croatia Airlinesa nismo mogli dobiti.