OBNOVA DOUGLASA DC -3

Zbog ovog primjerka ljubitelji zrakoplova hrlit će u Liku

16.05.2015 u 11:19

  • +4

Nakon 38 godina Douglas DC-3 na postolju

Izvor: tportal.hr / Autor: Dražen Prša

Bionic
Reading

Američki avion Douglas DC-3, propelerni zrakoplov, čija su brzina i obim razvoja napravili revoluciju u zračnom prometu 1930-ih, 1940-ih godina, smatran je jednim od najznačajnijih transportnih zrakoplova ikad napravljenih, sletio je daleke 1977. godine na aerodrom Špilnik, nedaleko od Otočca. Danas, 38 godina nakon slijetanja, avion je napokon spašen od nagrizanja zuba vremena i daljnje devastacije raznih vandala

Nekolicina otočačkih entuzijasta, predvođena Tonijem Dujmovićem, kojima su nebeske visine i ovaj vid sporta drugi dio života, pokrenuli su poslove na obnovi i restauraciji Douglasa. Trud, vrijeme, veliko zalaganje i značajna financijska sredstva dali su i rezultate, tako da je djelomično obnovljen Douglas DC-3 (C-47, 71255; teži nešto manje od 8 tona) uz pomoć auto dizalice Ivana Lončara podignut na postolje.

'Nismo više mogli gledati devastiranje i uništavanje aviona. Kao članovi Aero kluba Krila Gacke, gledajući kako je avion devastiran i kako propada, unatoč svojoj povijesnoj vrijednosti, došli smo na ideju da ga pokušamo obnoviti i sačuvati od daljnjeg uništavanja i propadanja. Plan i program za njegovu obnovu podržao je Grad Otočac. Krenuli smo skidajući iskidane i uništene limove i dijelove, no postupno su se radovi proširivali. Puno je posla obavljeno, prvenstveno mislim na poslove koje je obavljao limar iz Zagreba, a svoj doprinos dali su i otočki vatrogasci, djelatnici Gacke, auto vuča Lončar... Još puno posla je pred nama. U drugoj fazi obnove planiramo postaviti svjetla na krila i u unutrašnjost. Zatim nadzorne kamere, videonadzor, što bi nam osiguravalo kontrolu nad avionom 24 sata, kakvu sad imamo nad hangarom', kazao je predsjednik Aero kluba Krila Gacke, Toni Dujmović.

Nakon obnove avion Douglas DC-3 mogao bi, osim kao povijesno turistička atrakcija, služiti, prema Toniju Dujmoviću, i za potrebe snimanja videospotova, za fotografiranje. Ako mu se preuredi unutrašnjost, mogao bi služiti kao multimedijalni prostor, kafić… Ideja je puno, ali potrebna su velika financijska ulaganja.

'Idemo dalje, kontaktirali smo Ministarstvo obrane kako bi nam pomoglo u realizaciji našeg programa. Umirovljeni pukovnik Zdravko Orešković i ja obišli smo aerodrom na Željavi, pronašli avion Thunderjet koji bismo, ako nam se odobri, prevezli na naš aerodrom. Imamo obećanja da ćemo dobiti i protuzračni top, tako da bismo u stvari napravili jedan mali muzej zrakoplovstva. Moram se prisjetiti nekih stvari i ovom prilikom zahvaliti pokojnom gradonačelniku Draženu Bobincu, Mariju Barkoviću i gradonačelniku Stjepanu Kostelcu koji su zaslužni za obnovu i razvoj zrakoplovne baze na Špilniku', dodao je Toni Dujmović.


Treba spomenuti da je aerodrom na Špilniku jedini aerodrom koji je aktivan i koji ima sve dozvole Ministarstva pomorstva, odnosno, Agencije za civilno zrakoplovstvo i kao takav spada među bolje zrakoplovne baze u Hrvatskoj.

Douglasov DC-3 (Douglas C-47) proizveden je u preko 10.000 primjeraka i činio je transportnu okosnicu savezničkih snaga širom svijeta – od Europe do Pacifika. Ti su zrakoplovi iznijeli ne samo rat, već su odigrali važnu ulogu u poslijeratnom bumu civilnog putničkog / teretnog zrakoplovstva.

No nakon rata su američki USAAF i britanski RAF imali daleko previše svih vrsta zrakoplova – stoga su tisuće primjeraka viška prodavali za tada smiješan novac civilnim prijevoznicima. Pritom su bili popularni iz istih razloga kao i tijekom rata: jednostavne konstrukcije, pouzdanih i robusnih motora, s dovoljno putničkog, odnosno, tovarnog prostora, mogle su letjeti na raznim rutama – pa čak i slijetati na travnate i zemljane aerodrome.

Od 61 zrakoplova Douglas C-3S, raspadom Jugoslavije nove su države 'naslijedile' preživjele statične primjerke ukupno sedam komada (od kojih je jedan u međuvremenu našao novi dom u Francuskoj).

I danas, 71 godinu nakon što je proizveden, Douglas DC-3 na otočačkom aerodromu izgleda – impresivno.

GDJE SE NALAZE PRIMJERCI DOUGLASA C-3S KOJI SU ZAVRŠILI U BIVŠOJ DRŽAVI?

71203 – Zadar-Zemunik, Hrvatska, 71212 – Željava, Hrvatska/BiH, 71214 – Beograd, Srbija, 71245 – otpad kraj Ibarske magistrale blizu Beograda, unutrašnjost preuređena u bar, 71248 – prije na aerodromu Rajlovac kraj Sarajeva, BiH / sada restauriran u Mervillu u Francuskoj, 71253 – Otok kod Metlike, Slovenija, 71255 – Otočac, Hrvatska.