Dok se Milan Bandić u svojem pohodu na premijersko/novo gradonačelničko mjesto opetovano hvali da je kao prvi čovjek metropole položio sve ispite čistom peticom pa će i ostalim građanima Hrvatske omogućiti uživanje u plodovima njegova rada istovremeno se zagrebački Savski most i Most slobode naočigled raspadaju, a nisu jedini. I premda izazivaju brojna pitanja o sigurnosti, iz Gradskog ureda za prostorno uređenje i izgradnju uvjeravaju da su zagrebački mostovi sigurni uz najavu da će ih IGH pregledati ove godine, ali na sanaciju zasad ne bi trebalo računati
Što se tiče Savskog mosta, IGH je već obavio istražne radove za njegovu sanaciju, no nje, kao i u slučaju Mosta slobode, ni ove godine neće biti. Sudeći prema odgovoru Gradskog ureda, čini se da je za nadležne otpadanje betonskih blokova problem tek estetske prirode, a mogućnost da isti padnu nekome na glavu ili automobil ostaje valjda kao izbor i podloga građanima za 'promišljanje' o sigurnosti i o tome u što ide njihov novac.
Arena, Ban centar i fontane ili Savski most, Most slobode, gradski pothodnici i balkoni? Prvi je niz zagrebački gradonačelnik Milan Bandić ciljajući na mjesto premijera u osvit nove utrke za prvog čovjeka metropole odabrao za svoj predizborni spot kako bi građane uvjerio da radi ne samo kao konj, nego i više od Japanaca. No kad je riječ o raspadajućim zagrebačkim mostovima što je tek jedan od primjera, unatoč svom 'delanju' realizacije nema ni u tragovima, a nisu mostovi jedino što se raspada u ovom gradu koji je, kako tvrdi jurišnik na Banske dvore, 'napravio po mjeri čovjeka'. No, bar su na opetovane upite tportala o sanaciji građevina opasnih po život i imovinu građana, Bandićeve službe odgovorile 'već' nakon mjesec dana.
Zbog čekanja izgubili i donaciju Vijadukta od tri milijuna kuna
Podsjetimo, riječima i fotografijama zabilježili smo prije nekoliko tjedana u kakvom se stanju nalaze Savski most i Most slobode te Jadranski most, a ni ostali ne blistaju pri čemu je estetika najmanji problem. Savski most nesiguran je već nekoliko godina za građane koji ga koriste, a iako je gradonačelnik višekratno najavljivao njegovu obnovu, od realizacije i dalje nema ništa. K tome, Grad je u međuvremenu 'ostao' i bez Viaduktove oko tri milijuna kuna vrijedne donacije namijenjene obnovi upravo tog mosta.
Upozoravali smo i da bi se središnji most preko rijeke Save, umjesto Most slobode, mogao zvati Most opasnosti s obzirom na to da s njega svako malo padaju kameni blokovi i betonske obloge koji zasad još samo pukom srećom nikoga nisu ozlijedili ili ubili. Štoviše, građevinski stručnjaci su primijetili i da je riječ o starom mostu koji nije građen za tolika opterećenja kojima ga se danas izlaže. Iz Grada je, pak, sanacija najavljena prije više od godinu dana, a kako je (ne)provedena odlično se vidjelo prilikom ovogodišnje runde otpalih rubnjaka.
Sve navedeno, međutim, kao da ne zabrinjava previše nadležne gradske institucije pa tako pročelnik Gradskog ureda za prostorno uređenje i izgradnju Grada Dinko Bilić za tportal objašnjava da je 'otpadanje vijenca, odnosno betonskih blokova na Mostu slobode, posljedica dotrajalosti tog elementa uzrokovano prvenstveno soljenjem kolnika mosta i starosti vijenca. Taj element je u funkciji estetskog izgleda mosta. Bitni zahtjevi mehaničke otpornosti i stabilnosti mosta nisu narušeni'. I da, 'sanacija Mosta slobode nije u planu za ovu godinu', zaključuje Bilić.
Nije bitno da je lijepo, nego da ne razbije nekome glavu
Dok se neki pitaju kakve veze imaju estetika i mogućnost da betonski blok razbije nekome glavu ili automobil, pročelnik nastavlja objašnjavati kako 'prema prethodnom izvješću specijalizirane stručne ustanove, sanacija tog mosta nije predviđena u ovom razdoblju'. No, 'ove godine će se obaviti novi glavni pregled mostova i ako u izvješću budu navedene potrebe za sanacijom pojedinih dijelova mosta, ti će radovi biti uvršteni u plan održavanja za naredno razdoblje'.
Naime, prema Zakonu o gradnji vlasnik građevine, između ostalog, zadužen je za njezino održavanje i povremene godišnje preglede, a prema Pravilniku o održavanju cesta upravitelj je obvezan osigurati da se glavne preglede cestovnih objekata obavlja najmanje jednom u šest godina. 'Zagrebačke ceste vrše preglede svih zagrebačkih mostova i propusta na području cijelog grada te se nakon pregleda izrađuje zapisnik o pregledu i uočenim problemima, tj. promjenama', tvrdi Bilić.
'Svi su sigurni za korištenje'
Ističe i da je 'na javnom natječaju izabran IGH kao specijalizirana stručna ustanova koja će ove godine obaviti godišnji pregled zagrebačkih mostova i napisati izvješće o stanju svih konstrukcijskih elemenata za svaki pojedinačni most te će budući planovi i sanacije mostova u nadležnosti Ureda biti vođeni potrebama navedenim u izvješću'. U međuvremenu, Bilić uvjerava građane: 'svi mostovi u nadležnosti Gradskog ureda za prostorno uređenje i izgradnju Grada su sigurni za korištenje'.
Od Londona preko Beča do Rima - (ni)je Zagreb 'balkanska kasaba'
Za Savski most je IGH već obavio istražne radove kako bi se utvrdile potrebne radnje za njegovu sanaciju, a projektanti su utvrdili da je sredina mosta sigurna za promet pješaka dok su nogostupi zatvoreni, a nakon obnove armiranobetonske ploče i gornjeg ustroja, postojeću čeličnu konstrukciju mosta moglo bi se koristiti i za ograničeni promet vozila jednom trakom sredinom mosta uz regulirani naizmjenični promet. Što se tiče inicijative da se prilikomrekonstrukcije okretišta Savski most nađe i rješenje za izlazak i dolazak autobusa na peron preko tog mosta, Bilić podsjeća da je potrebno izraditi studiju isplativosti i novi projekt nakon provjere je li uopće moguće da postojećim mostom nakon rekonstrukcije voze autobusi.
S obzirom na to da je za sve to potrebno osigurati znatna financijska sredstva, ni sanacija Savskog mosta nije u planu za ovu godinu, ali se uz uređenje prilaza Jadranskom mostu radi na projektu sanacije jugozapadnog vijadukta Mosta mladosti, a u planu je pokretanje javne nabave za sanaciju zapadnog stupa Podsusedskog mosta, najavio je Bilić. Zaboravne, pak, valja podsjetiti da je Gradska skupština još prije dvije godine prihvatila oko tri milijuna kuna vrijedan Viaduktov ugovor o darovanju Gradu kojim bi ta tvrtka dala materijal i osigurala radnike za obnovu Savskog mosta, a Grad je trebao financirati projektnu dokumentaciju i provođenje stručnog nadzora nad izvođenjem radova. No, kako su godine prolazile, a promijenila se i gospodarska situacija, iz Viadukta su ustvrdili da više nisu u mogućnosti obaviti navedene radove i odustali od donacije.
Tko zna je li gradonačelnik odustao od želje da na obali Save uz davno višekratno obećanu sanaciju rupama ispunjenog i čeličnim pločama prekrivenog Savskog mosta napravi bine za razna koncertna događanja, kazavši: 'bit će to kao u Londonu'? Ili sve 'britansko' više nije u igri jer 'sve fontane vode do Rima'?