NOGOMETAŠI SU POSTALI BIZNISMENI

Hoće li nakon porezne afere navijači manje voljeti Luku Modrića?

11.12.2016 u 08:00

Bionic
Reading

Afera Football Leaks, u kojoj je iskrsnulo i ime najboljeg hrvatskog nogometaša Luke Modrića, prodrmala je europsku nogometnu scenu. Fenomen traganja za poreznim oazama svojevremeno je iskoristio i legendarni francuski glumac Gerard Depardieu kojemu je odobrena ruska putovnica. Sada već izabrani republikanski kandidat u finišu kampanje za predsjednika SAD-a Donald Trump, nakon izvještaja New York Timesa kako je 'na legalan način možda izbjegavao plaćati porez punih 18 godina', odgovorio je kako je 'brilijantno koristio američke porezne zakone za smanjenje poreza koji mora platiti kako bi mu pomoglo da preživi teško razdoblje na tržištu nekretnina'. Potražili smo odgovor stručnjaka na pitanje: Utječe li i na koji način takvo ponašanje omiljenih pojedinaca na njihove obožavatelje i poklonike?

'Cijela situacija s poreznim oazama priča je šireg fenomena. Multinacionalne kompanije stalno rade tako. Već smo imali niz skandala u EU-u; tvrtke zarađuju novac u svojim podružnicama u zemljama u kojima je porez najniži dok u matičnim zemljama posluju s malim dobitkom ili čak i gubitkom. Dakle, izbjegavaju plaćati porez. Problem je globalizacija i utrka država koje žele smanjiti porez kako bi privukle kapital, pojedince, među njima i nogometaše koji zarađuju tolike količine novca', tumači sociološku stranu toga fenomena sociolog Željko Pavić, docent na Katedri za kulturalni menadžment Odjela za kulturologiju osječkog Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera.

On ne misli kako će posljednji nogometni slučaj utjecati na navijače.

'Prošla su ta vremena'

'Ta su vremena prošla kada je sportaš bio ukorijenjen u lokalnoj zajednici i bilo mu je stalo što ljudi misle o njemu. Modrić, konkretno, kada je odlazio iz Tottenhama, zahtijevao je otići u Real Madrid jer više za njih nije htio igrati. Nogometaši to rade godinama, a navijači ih i dalje poštuju i u tom se odnosu neće dogoditi baš ništa', nastavlja ovaj sociolog.

Nogometaši su danas poslovni ljudi i ponašaju se kao oni, nastojeći izbjeći plaćanje poreza. Dok su igrali za lokalne klubove u sredinama iz kojih potječu, nisu se tako mogli ponašati jer su ih poznavali. Sada kada igraju, govori sociolog, u klubovima daleko od svojeg rodnog mjesta, kraja i grada, oni su samo poslovnjaci.

'Prema nogometnom klubu se odnose kao zaposlenici u tvrtki kojoj rade. Nema tu lojalnosti prema klubu i navijačima. Ona postoji u rijetkim slučajevima. To je sve biznis i oni ga tako shvaćaju', objašnjava Pavić.

Sportaši su samo dio većeg trenda 'baš me briga za lokalnu zajednicu i solidarnost', jer se svako plaćanje poreza smatra otimanjem zarađenog novca.

Sportaši su samo dio većeg trenda 'baš me briga za lokalnu zajednicu i solidarnost', jer se svako plaćanje poreza smatra otimanjem zarađenog novca, kaže sociolog Pavić.
Nogometaši neće izgubiti svoje navijače

'I francuski glumac Depardieu postao je ruski državljanin jer nije htio plaćati porez u Francuskoj. Dakle, nema svijesti o tome da postoje neki manje talentirani i spretniji kojima država pomaže plaćanjem poreza. Ne shvaćaju da taj novac ide za zdravstvo, školstvo, ceste, siromašne, bolesne. Ne može se ponašati kao da su ti oteli novac. Ako si bogatiji, zaradio si više, pomozi i toj državi i imaj neku obvezu prema njoj', govori sociolog.

Budući da mlade generacije već žive u takvom svijetu u kojem je sve manje solidarnosti, smatra Pavić, takva ponašanja ne smatraju problematičnim.

'Nogometaši zbog toga neće izgubiti svoje navijače. To je samo dio šire slike u svijetu koji je već tako složen', zaključuje sociolog Pavić.

444960 ,435403 ,405362 ,379737
SaveSaveSave