PREBIVALIŠTE I BORAVIŠTE

Prijedlog zakona isti je kao i prije 5 godina

25.01.2010 u 13:28

Bionic
Reading

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prebivalištu i boravištu građana uskoro bi se trebao naći pred zastupnicima u Saboru, a iz GONG-a upozoravaju da je uglavnom istovjetan prijedlogu iz 2005. godine, kad je isti, zbog protivljenja javnosti, povučen iz procedure

Nevladina udruga GONG tvrdi da je prijedlog zakona vrlo nejasan i predviđa se donošenje po hitnom postupku, što može imati vrlo opasne posljedice.

Zato u GONG-usmatraju da bi prije donošenja bilo kakve odluke trebalo provesti javnu raspravu svih zainteresiranih sudionika te postići dogovor međudržavnim ugovorima o razmjeni podataka o prebivalištima hrvatskih državljana u susjednim državama.

Uz to, smatraju da je potrebno ustrojiti jedinstvenu državnu bazu podataka da bi svi podaci bili u jednoj središnjoj evidenciji, a ne, kao što je sada slučaj, da postoji nekoliko baza podataka (prebivalište, popisi birača, podaci Porezne uprave, HZZO-a), manje ili više ažuriranih.

Njihove osnovne zamjerke na nacrt novog zakona sažete su u četiri točke.

1. Neprecizna su pravila i postupak otkrivanja, utvrđivanja, dokazivanja te na kraju brisanja građana iz evidencije prebivališta (a time i iz popisa birača) u nadležnom tijelu.

2. Kategorija tzv. prebivanja, odnosno neprebivanja, koja povlači za posljedicu brisanje iz evidencije prebivališta, u suprotnosti je s navedenim zakonskim odnosom prebivališta i boravišta. Naime, ako osoba ne prebiva u mjestu gdje ima prijavljeno prebivalište, postoji mogućnost da ima prijavljeno boravište u drugom mjestu, što je zakonom apsolutno dopušteno.

Međutim, ovo prijavljeno boravište faktički znači da osoba ne prebiva u mjestu gdje ima prebivalište, što, zbog nepreciznih odredbi ovog prijedloga zakona, može biti razlogom brisanja iz evidencije o prebivalištu, a time i uskrate biračkog prava na izborima. Ukratko, predložene odredbe o prebivanju u koliziji su s odredbama o boravištu.

3. Upitna je mogućnost građana da podnose žalbe i povrate svoje pravo prebivališta. Naime, prijedlog zakona predviđa da se na rješenje o brisanju iz evidencije o prebivalištu može podnijeti žalba. Pitanje je sljedeće: na koju adresu će građanin dobiti rješenje o brisanju iz evidencije? Ukoliko se utvrdi da ona adresa u postojećoj evidenciji nije 'stvarna', kako će građanin saznati da je izbrisan? Uobičajeno, građanin sukladno općem upravnom postupku ima određeni rok za žalbu. Kako će građanin iskoristiti pravo na žalbu ukoliko mu nadležno tijelo (MUP) nije u mogućnosti dostaviti rješenje jer ne zna njegovu adresu?

4. Iz prijedloga zakona GONG naslućuje da ga je moguće selektivno primjenjivati, točnije njegova implementacija ovisit će o volji i mogućnostima svake policijske uprave ili postaje, potom ovisno o volji određene lokalne vlasti te tumačenju nadležnih tijela o tome tko su fizičke i pravne osobe koje imaju pravni interes prijaviti građane da stvarno ne prebivaju u mjestu gdje su prijavili prebivalište.

Na kraju, prijedlog zakona ne rješava problem prijave prebivališta u nekretninama u kojima, prema zakonima fizike, ne može boraviti prijavljeni broj osoba (primjerice, 15 osoba u stanu od 35 m2).