EUROPSKA PRAVILA

Ovo su vaša prava u blagdanskom šopingu

20.12.2013 u 11:01

Bionic
Reading

U jeku blagdanske šoping groznice valja podsjetiti kojim pravima raspolažu kupci - državljani Europske unije. Jedinstveno je pravilo da ukoliko proizvod kupljen u Europskoj uniji ne izgleda ili ne funkcionira onako kako je bilo oglašeno, prodavač ga mora besplatno popraviti ili zamijeniti za novi, ili vam pak osigurati povrat novca

Kada kupujete proizvode ili usluge putem pošte, telefona, faksa ili interneta od profesionalnih trgovina sa sjedištem u EU, imate istovjetno pravo na popravak, zamjenu ili povrat novca kao što biste imali da ste proizvod kupili u dućanu. Pravo na povrat novca nemate u slučaju da je problem minoran, poput ogrebotine na CD kutiji.

Dvogodišnja garancija

Gdje god ostvarite kupovinu na teritoriju EU-a, na raspolaganju vam je dvogodišnja garancija i u tom razdoblju možete zatražite popravak ili zamjenu proizvoda ukoliko je on defektan ili nije u skladu s oglašenim sadržajem. Ukoliko se proizvod ne može popraviti ili zamijeniti u razumnom vremenu ili bez neugodnosti za kupca, možete zatražiti povrat novca ili sniženje cijene.

Dvogodišnja garancija počinje s primitkom proizvoda, a prodavača morate obavijestiti o nedostatku unutar dva mjeseca od otkrića istog. Prodavač je uvijek odgovoran, a u nekim državama EU-a otklon nedostataka možete zatražiti i od proizvođača.

Primjer

Mirek je naručio laptop i činilo se da dobro radi. Međutim, nakon više od godinu dana od kupovine, otkrio je da ima manju memoriju od one koju je tobože trebao imati. Iako nije odmah zamijetio taj problem, te iako je laptop i dalje bio funkcionalan, nije bio u skladu s oglašenim sadržajem u vrijeme kupovine. Mirek je dobio povrat novca od trgovine u kojoj je laptop kupljen.

Dodatna garancija prodavača

Trgovine će vam često ponuditi garanciju - uključenu u cijenu proizvoda ili uz dodatan trošak. To nije zamjena za minimalnu dvogodišnju garanciju, koju u svakom slučaju imate.

Ukoliko vam određena trgovina proda novi proizvod po manjoj cijeni jer 'nema garanciju', to samo znači da nemate nikakvu dodatnu zaštitu. I dalje imate na raspolaganju dvije godine da zatražite povrat novca ukoliko je proizvod defektan ili nije u skladu s oglašenim sadržajem.

Primjer

Carla je kupila fen uz šestomjesečnu garanciju prodavača. Kada se nakon osam mjeseci pokvario, odnijela ga je natrag u trgovinu. Prodavač joj je rekao da je garancija istekla i da stoga ne može dobiti povrat. Carla je s pravom istaknula da sukladno europskom zakonu o zaštiti potrošača ima dvogodišnju garanciju i da joj je šestomjesečna garancija prodavača nudila samo dodatnu zaštitu.

Povrat neželjenih proizvoda

Na području EU-a, imate pravo otkazati online kupovinu u roku od sedam radnih dana, počevši od dana primitka kupljenog proizvoda. U tom roku možete otkazati narudžbu iz bilo kojeg razloga – čak i ako ste se jednostavno predomislili.

Prodavač vam mora dati povrat novca u roku od 30 dana. Povrat mora uključivati trošak dostave koji ste platili prilikom kupovine. To se odnosi na sve slučajeve kupovine izvan dućana (telefonom, faksom, poštom, internetom).

Iako imate pravo na povrat novca, morat ćete platiti troškove poštarine za slanje proizvoda kojeg ste kupili online natrag prodavaču.

Iznimke

Pravo na otkazivanje kupovine unutar sedam radnih dana ne odnosi se na avionske i željezničke karte, ulaznice za koncerte ili hotelske rezervacije, redovitu dostavu hrane i pića (mlijeko, proizvodi iz supermarketa i sl.), niti se odnosi na kupovine koje ostvarujete od privatnih osoba.

Više o toj temi možete doznati ovdje