Uvođenjem maksimalne brzine od 100 km/h Nizozemska bi se tako trebala izjednačiti s Ciprom, koja u EU ima identičnu najnižu dozvoljenu maksimalnu brzinu
U Nizozemskoj se uvodi ograničenje najveće brzine na autocestama od 100 km/h. Iako to ograničenje stupa na snagu tek od danas, 16. ožujka, već nekoliko prethodnih dana je uzduž mreže autocesta u Nizozemskoj primjećeno oko 4000 znakova ograničenja s oznakom 100. Prva pomisao svakog od nas je da je to na neki način povezano s trenutnom epidemijom virusa Covid-19, ali to je ipak povezano sa smanjenjem emisije dušikovog oksida (NOx), koju emitiraju jureći automobili na autocestama.
Od ponedjeljka ujutro, to ograničenje vrijedi u cijeloj državi, svaki dan između 6:00 i 19:00. Iako bi ova vijest, u neka normalnija vremena, bila zanimljiva i izvjesnom broju hrvatskih državljana koji se zapute prema Nizozemskoj svojim osobnim automobilom ili motociklom, nekako ćemo 'već preživjeti' ovu zabranu. Naravno, jer u ovom trenutku malo tko od nas i razmišlja o odlasku na neki put i izvan mjesta u kojem stalno živimo, a kamoli ne izvan Hrvatske.
Ukoliko ipak netko i odluči na put prema Nizozemskoj, makar samo u prolasku, treba znati kako nizozemske vlasti uvjeravaju da ne bi trebalo biti dodatnih kontrola brzine. No mreža trajno postavljenih kamera za brzinu vrlo je gusta u Nizozemskoj. Paralelno s postavljanjem znakova i radarski uređaji se podešavaju na novo ograničenje najveće brzine, upozorio je Egbert-Jan Hasselt, odgovorni šef odjela nizozemske prometne policije.
Prema najvećem njemačkom autoklubu ADAC-u, prekoračite li brzinu 20 km/h od propisanog ograničenja riskirate kaznu počevši od 160 eura, no ako ju prekoračite 50 km/h i više kazne su paprene. Iako ne navode koliko točno, one bi trebale početi od 530 eura naviše.
Općenito, u Nizozemskoj je još od 2013. na autocestama bila dozvoljena maksimalna brzina 120 i na otprilike polovine ukupne mreže autocesta 130 km/h. Od danas su ove najveće brzine dopuštene samo u periodu tijekom večernjih sati i noću, između 19:00 i 6:00. Uvođenjem maksimalne brzine od 100 km/h Nizozemska bi se tako trebala izjednačiti s Ciprom, koja u EU ima identičnu najnižu dozvoljenu maksimalnu brzinu. Prema analizama, razlog da se noću dozvole veće brzine u Nizozemskoj leži u tome što se u toj zemlji tek 8 do 10 posto ukupnog prometa odvija u navedenom periodu.
Razlog ograničenja brzine na 100 km/h tijekom dana, o kojem se vodi polemika već duže vrijeme, su velike emisije dušikovih oksida, koje mjerene prema površini Nizozemske značajno prelaze propisane granice EU-a. Prema riječima stručnjaka, jedan od uzroka je taj što Nizozemska, kao jedna od najgušće naseljenih regija u Europi, ima malo prirodnih kompenzacijskih područja ili većih prirodnih rezervata koji bi mogli preuzeti na sebe nastali dušikov oksid i prirodnim putem ga razgraditi. S obzirom na to, najviše vladino savjetodavno tijelo i najviši upravni sud u Nizozemskoj, Raad van State, zaustavili su velike građevinske projekte u 2019. godini.
Istovremeno, premijer Mark Rutte dao je vladi izbor da poduzme učinkovitije mjere za smanjenje dušikovog oksida ili da ukine neke projekte - uključujući gradnju tisuće novih stanova. Dušik se također oslobađa tijekom izgradnje, na primjer, iskopavanjem. Ne preostaje ništa drugo nego propisati brzinu 100, Rutte je objasnio, 'Nitko ne misli da je to lijepo, ali zapravo se radi o višim interesima.'
Naravno, smanjenjem maksimalne brzine pada i emisija štetnih plinova.