Kako bi se osvrnuli na proteklh 10 godina u hrvatskom gospodarstvu, ali i kako bi obilježili početak prijava za nagradu 'EY Poduzetnik godine', koja obilježava 10. godišnjicu, neki od vodećih hrvatskih poduzetnika okupili su se kako bi premijeli svoja iskustva i formule uspjeha
Deset godina je poprilično dugo razdoblje, a s obzirom na sve brže tijekove zbivanja, ono postaje još značajnije u retrospekciji svega što je ostvareno i što bi se moglo učiniti u narednom razdoblju.
Upravo su se s tim ciljem u Zagrebu okupili poduzetnici te na panel raspravi 'Transformacija poduzetništva u Hrvatskoj – desetljeće EY Poduzetnika godine' sumirali što se sve dogodilo, odnosno promijenilo na domaćoj poduzetničkoj sceni u proteklom desetljeću.
'Okolnosti su bile drugačije. Kad smo pokretali firmu nismo imali velika očekivanja. Bio nam je cilj zaraditi dovoljno da se održimo plus nekoliko zaposlenika. Sad su mi očekivanja malo drugačija, želim nešto novo stvarati, pogotovo u niši koju poznajem. Rekao bih da smo s našim ljudima uspjeli postići jako puno. Okupio sam ljude koje smo imali u Nanobitu i sad radimo na novim tehnologijama, sad je to umjetna inteligencija', objasnio je poduzetnik Alan Sumina, koji je s Nanobitom postigao izniman uspjeh.
Stalne prilagodbe
Dodao je da je prije 10 godina, kad je dobio prvu nagradu 'EY Poduzetnik godine' tržište mobilnih aplikacija vrijedilo oko četiri milijarde dolara, a danas vrijedi oko 400 milijardi dolara.
Da bi poduzetnici opstali na tržištu, moraju stalno učiti i prilagođavati se promjenama. To zna i Jadranka Boban Pejić, osnivačica i suvlasnica Biovege. Ona je u poduzetništvu 35 godina.
'Ono što nas je održalo je čuvanje vrijednosti i neodstupanje od njih, ekološka načela, ali istovremeno prilagodljivost, konstantna edukacija, uvođenje tehnoloških inovacija i promjena. Kad smo počeli, sve je bilo analogno, slanje faksa je bio napredak. Zadnjih nekoliko godina stvari su se jako ubrzale. Prilagoljivost je nužna, ali i držanje, čuvanje partnerskih odnosa s dobavljačima, partnerima i kupcima. Gledanje onoga što drugi rade bila mi je ogromna inspiracija da nastavim dalje i da shvatim da se svi susreću sa sličnim problemima i izazovima. Kroz razmjenu iskustva vidim da pripadamo skupini koja ne odustaje, koja sanja i koja misli da može mijenjati svijet', poručila je.
Napredak od nekoliko koraka
Brojne su tvrtke u Hrvatskoj u proteklom razdoblju doživjele značajan napredak te izašle na inozemno tržište. Predsjednik uprave Atlantic grupe, ali i žirija nagrade 'EY Poduzetnik godine', Emil Tedeschi tvrdi da je, unatoč poslovnim krizama i drugim problemima, za poduzetništvo u cijelini dobro što je Hrvatska članica EU, NATO-a, Schengena, a uskoro bi trebala biti i članica OECD-a.
'Danas za one koji kreću i koji se nalaze u poduzetništvu postoji prostor da se izraze i u zasićenim disciplinama i u onima koje tek nastaju. Parafrazirao bih Nenada Bakića: 'Naša uloga je da zaobljavao oštre bridove u društvu. Mi smo ti koji gradimo mostove'. Idemo prvi i kroz razgovore nastojimo raditi win-win odnos. Mi smo ti koji trebamo stvoriti bolje uvjete za naše zaposlenike, građane i partnere. Uvijek će biti reakcija da je poduzetnička elita odlijepljena od stvarnosti, to nije tako. Mi brinemo o našim zaposlenicima i partnerima, jer živimo od toga. Najbolji su oni koji stvaraju održive sustave. Život ne prestaje 31.12. svake godine', poručio je Tedeschi.
To najbolje vide ne samo poduzetnici, već i njihovi partneri. U razvoju poslovanja često je potrebno obratiti se i bankama. Christoph Schoefboeck istaknuo je kako klijenti njegove banke čine tri četvrtine svih tvrtki u Hrvatskoj.
'Puno toga se promijenilo unazad 10 godina. Tad smo vidjeli financijsku krizu, slabosti i zaduženost. Većina hrvatskih tvrtki je sada stabilnija, financijski zdravija i imaju dobru bazu. Mi vidimo napredak od jednog ili nekoliko koraka. Oko 95 posto naših klijenata su male, mikro i srednje firme. One guraju naprijed ekonomiju i društvo u Hrvatskoj. Inicijative koje potiču duh poduzetništva idu naprijed, ali treba im malo više slobode', ocijenio je Schoefboeck iz Erste banke.
I otpornost je ključ
No, da bi se opstalo u tako dugom razdoblju treba biti i otporan. Često se spominje kako u prve dvije godine poslovanja nestanu čak tri četvrtine tvrtki. Brojni faktori su uzrok tomu, no iz toga se također mogu izvući pouke.
'Nas, koji smo nastali u devedesetima, nitko nije obučio da stvaramo u ratno vrijeme. Tad sam mislio da to nikad više neću raditi. Sad smo opet na rubu nekog sukoba. Radili smo u krizi za koju nas nitko nije pripremio, a to je covid-19, koja je suspendirala veliki broj poduzetničkih aktivnosti. Sustavi su uz pomoć subvencija i krize preživjeli, ali netko je u tome krahirao. Treba biti fer i reći da je nemoguće da svi opstanu i žive dobro. Nitko nije cijepljen od problema i kriza. Uzmite Phillip Morris koji je u proteklih 10 godina kao globalna kompanija promijenio proizvod i svoje ciljeve. Netko tko je proizvodio telefakse, a nije se prilagodio tehnologiji, više ne posluje.
Ljepota poduzetništva je da nam i u teškim vremenima nije dosadno. Svaki dan je neki novi izaov. To nas s jedne strane jača, a s druge nas oštri da budemo brži, mudriji, kreativniji. To nije samo stvaranje profita. Profit je posljedica, a sve što tomu prethodi je kreacija. Kod umjetnika kažu da bi im trebali sve uzeti da bi se ponovno osmislili. Moj učitelj poduzetništva je govorio da svakom poduzetniku treba uzeti prvi milijun da bi on ostao poduzetnički gladan i stvarao novu vrijednost', ustvrdio je Tedeschi.
Vizija i utjecaj na društvo
Upravo takve priče, održive s velikim naglaskom na društveni utjecaj traži Ernst & Young. Otkako su prije 10 godina pokrenuli nagradu 'Poduzetnik godine', ona je otišla u ruke etabliranih imena s velikom društvenom pozadinom.
Kako je navedeno na panel raspravi, za nagradu je u proteklih 10 godina bilo nominirano 270 poduzetnika iz 211 tvrtki koje zapošljavaju oko 31.000 ljudi i stvaraju više od sedam milijardi eura prihoda.
'U trećem mjesecu počinjemo, a 10.10 ćemo imati gala večer. Tražimo viziju, utjecaj na društvo, financije naravno, ali su uglavnom soft kriteriji. Idemo s istim kriterijima, jer su nam dali rezultat. Žiri već zna što radi. Glavna poruka mladima je da se u Hrvatskoj može uspjeti. Vjerujemo da ćemo dobiti velik broj prijava i da ćemo imati što raditi', poručio je Berislav Horvat, iz EY-a Hrvatska.