Nakon još jednog poskupljenja naftnih derivata premijerka Jadranka Kosor najavila je novu izmjenu pravilnika o određivanju cijena goriva. Stručnjaci smatraju da se promjenama pravilnika u suštini ne može ništa učiniti, ako cijene nafte na svjetskom tržištu nastave rasti. Jedina ozbiljna mogućnost koja ostaje Vladi, ako želi spriječiti daljnje šokove za potrošače, jest smanjivanje nameta koji opterećuju cijenu goriva
Sudeći prema stavovima poslodavaca, čini se da iznuđena inicijativa premijerke Kosor nije pala na plodno tlo. 'Izmjenama pravilnika ne može se spriječiti rast cijena. Potrebno je preispitati visinu trošarine i naknade za ceste koje značajno opterećuju cijenu goriva', smatra Damir Kuštrak, predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca. Stav HUP-a je da se u slučaju daljnjeg rasta cijena nafte razmotri uvođenje plivajućih trošarina kako bi se ublažili novi cjenovni šokovi.
Podsjetimo, i posljednje izmjene pravila o određivanju cijena goriva inicirala je premijerka Kosor. Nakon što su u kolovozu prošle godine cijene goriva jednokratno povećane za više od 50 lipa po litri, premijerka je zatražila da Ina prilikom određivanja cijene goriva informira Vladu te da 'pokaže veću socijalnu osjetljivost uvažavajući tržišne okolnosti'. Uslijedila je izrada novog pravilnika kojim je obračunsko razdoblje za korekciju cijena skraćeno sa 14 na sedam dana. Kako bi kod rasta cijena goriva šokovi bili što blaži, dogovoreno je i da će maksimalno tjedno povećanje ili smanjenje cijena biti 3,5 posto.
Jednostavno, novim pravilnikom ublaženi su nagli skokovi cijena, ali nije ograničen njihov rast. Tako ključni utjecaj na kreiranje maloprodajnih cijena goriva i dalje ima cijena nafte na svjetskom tržištu. A budući da je cijena barela sirove nafte ovih dana dostigla najvišu razinu u posljednjih 18 mjeseci, nema sumnje da Inina najnovija serija poskupljenja goriva ima čvrsto opravdanje.
Dakle, sve ovisi o daljnjem kretanju cijene nafte. Iako postoje prognoze da će barel nafte ponovno preskočiti magičnu granicu od 100 dolara, naftni stručnjak Davor Štern smatra da cijena nafte neće rasti. 'Ukoliko ne dođe do nekih većih političkih sukoba, nema razloga za drastične promjene cijena. Smatram da će se cijena barela nafte zadržati u u rasponu od 80 do 90 dolara, što odgovara velikim proizvođačima', izjavio je Štern za tportal.
Štern ističe da rast cijena goriva odgovara Vladi jer se sa svakim rastom cijena povećavaju prihodi od poreza i trošarina. On smatra da bi od Vlade bilo korektno da u postojećim uvjetima zamrzne trošarine. 'Zadržavanjem trošarina na fiksnoj razini ublažio bi se rast cijena, a proračun bi imao sigurne prihode koji se unaprijed mogu planirati', predložio je Štern.