Posložene kockice

Lego nastavlja osvajati svjetsko tržište i širi se čak i u Britaniji, Brexitu usprkos

08.09.2019 u 21:32

Bionic
Reading

Danska kompanija jedan je od najvećih svjetskih proizvođača igračaka i dok se njeni konkurenti sve teže održavaju na tržištu, Lego je nakon kratkog posustajanja 2017. nastavio rasti šireći se na starim i novim tržištima

Kaos za koji neki kažu da bi mogao uslijediti ostvari li se u konačnici neželjeni scenarij izlaska Velike Britanije iz članstva Europske unije bez ikakvog sporazuma brine mnoge već mjesecima, a na vrhu zabrinutosti nalaze se trgovci i kompanije čiji intraeuropski distributivni lanci već desetljećima funkcioniraju bez čekanja i zastoja na granicama. Među tim kompanijama nalazi se i jedan od najvećih svjetskih proizvođača igračaka, danski Lego, čije su popularne kockice omiljena razonoda za djecu širom svijeta i poklon koji se često nalazi ispod bora krajem kalendarske godine.

Neizvjesnost oko toga hoće li 2020. godinu Velika Britanija dočekati kao članica EU-a ili ne tako je natjerala čelnike na pregovore sa svojim partnerima u Britaniji, a glavni izvršni direktor kompanije Niels B. Christiansen izjavio je da žele biti 'sigurni da će imati dovoljne zalihe' za božićnu potrošačku groznicu čak i u slučaju da Ujedinjena Kraljevina napusti EU bez ikakvog dogovora. Christiansen je dodao da ne očekuju probleme s distribucijom, ali da bez obzira na to prate situaciju.

Prosvjednici koji se protive Brexitu
  • Prosvjednici koji se protive Brexitu
  • Prosvjednici koji se protive Brexitu
  • Prosvjednici koji se protive Brexitu
  • Prosvjednici koji se protive Brexitu
  • Prosvjednici koji se protive Brexitu
    +6
Čak i u slučaju neuređenog Brexita bit će dovoljno kockica za Britance Izvor: EPA / Autor: NEIL HALL

Zastupnici u britanskom parlamentu u posljednjih nekoliko dana pokazali su premijeru Borisu Johnsonu da ne žele dozvoliti to da krajem listopada Britanija napusti EU pod svaku cijenu, odnosno 's ili bez sporazuma', kako je to Johnson najavio, no posljednjih nekoliko godina pokazalo je da je u politici stvarno sve moguće i nije uputno u potpunosti isključiti nijednu opciju. Izlazak iz EU-a bez ikakvog sporazuma dosad se spominjao kao potencijalni uzročnik kaosa u britanskoj ekonomiji, a posebno u trgovini. Među glavnim rizicima spominju se zastoji u lukama i na granicama te rast cijena robe zbog pada vrijednosti britanske funte, mada neki komentatori tvrde da su takvi strahovi neopravdani.

Danska kompanija svoje proizvode u Britaniju uvozi iz pogona u Mađarskoj, Češkoj i Danskoj, što znači da bi i njihov distribucijski lanac bio pod udarom promijenjenih uvjeta. BBC podsjeća da je Lego još prije tri godine, nakon referenduma na kojem je odlučeno da će Britanija napustiti EU, podigao svoje veleprodajne cijene za pet posto, nakon što je pala vrijednost funte. Christiansen tvrdi da čak niti izlazak bez sporazuma ne bi trebao 'snažno utjecati' na Lego iako iz kompanije ne žele komentirati mogućnost daljnjeg rasta cijena.

Tradicionalno visoke cijene za Legove kockice leže iza financijskog uspjeha kompanije koja je lani, nakon kratkog posustajanja u 2017., nastavila s rastom, a takav trend produžio se i u ovu godinu. Trinaest godina uzastopnog rasta prekinuto je 2017., kad je Lego zabilježio pad prihoda i dobiti, no u 2018. kompanija je ostvarila prihod od 36,4 milijarde kruna (cca 36,3 milijarde kuna) te dobit od čak 10,8 milijardi. U prvom dijelu ove godine uspješno poslovanje je rezultiralo rastom prihoda od četiri posto, na 14,8 milijardi kruna, dok je dobit smanjena za 16 posto jer je dio prihoda reinvestiran u poslovanje.

Lego je početkom ove godine najavio otvaranje 160 novih trgovina diljem svijeta iako će polovica od toga broja biti otvorena u Kini, u kojoj do kraja 2019. planira imati ukupno 140 lokacija. U danskoj kompaniji kažu da nisu zabrinuti zbog očekivanog usporavanja kineskog gospodarstva koje bi se moglo nastaviti zbog trgovinskog rata koji su s tom zemljom inicirale Sjedinjene Američke Države. Christiansen i dalje drži da je Kina rastuće tržište, a objasnio je i da im na ruku ide to što se kinesko tržište opskrbljuje iz lokalne tvornice. Među kineskim potrošačima ima mnogo onih koji još niti ne znaju za Lego, protumačio je Christiansen te se nadaju da će upravo taj segment kupaca biti šansa za daljnji razvoj poslovanja.

LEGO životinje u Safari parku Knowsley
  • LEGO životinje u Safari parku Knowsley
  • LEGO životinje u Safari parku Knowsley
  • LEGO životinje u Safari parku Knowsley
  • LEGO životinje u Safari parku Knowsley
  • LEGO životinje u Safari parku Knowsley
    +7
Lego životinje u Safari parku Knowsley Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Kinesko je tržište posljednjih godina bilo poseban izazov za Lego zbog velikog broja konkurenata koji imitiraju popularne danske kockice. Aktivnost takvih proizvođača tolika je da su se njihovi proizvodi probili čak i na europsko tržište, no u Legu kažu da su kineske vlasti počele sa strožim nadzorom falsifikatora i da su tamošnji sudovi donijeli nekoliko odluka u korist danske kompanije. Tvornice Lega u Kini, Meksiku, Češkoj, Mađarskoj i Danskoj godišnje isporuče 75 milijardi raznih kockica na tržišta 140 zemalja, a vjeru u britansko tržište kompanija iskazuje i namjerom da na njemu otvori 16 novih trgovina.

'U suradnji s našim kupcima pokušali smo osigurati nesmetanu dostavu proizvoda', kazao je Christiansen, čije riječi prenosi BBC, mada nije precizirao o kakvim se poduzetim mjerama radi. Kompanija koja proizvodi popularne igračke i dalje se nalazi u vlasništvu obitelji Kirka Kristiansena, a koji je osnovao tvrtku 1932. godine.

Osim imitatora, Lego se posljednjih godina bori s imidžom kompanije koja se ne brine za okoliš. Plastične kockice koje proizvodi Lego poznate su upravo po svojoj dugotrajnosti i izdržljivosti i time s jedne strane odgovaraju profilu proizvoda koji se ne baca i koji ne završava u otpadu, no s druge strane - kad završe u otpadu, onda se ne razgrađuju. Rast količine plastike i plastične ambalaže u svijetu jedan je od gorućih problema zagađenja okoliša i u Legu su obećali da će do 2030. u svojim proizvodima i ambalaži koristiti samo tzv. održive materijale. Kompanija je lani na tržište pustila prve proizvode napravljene od polietilena, tipa plastike koji se radi od šećerne trske, s namjerom da iz svojih sirovina polako izbaci fosilna goriva. No novi tip proizvoda zasad čini samo jedan do dva posto ukupne proizvedene količine.

Christiansen tvrdi da kompanija investira znatne iznose kako bi pronašla izdržljive i održive alternative. 'Sigurnost i trajnost naših kockica nije trivijalna, zbog čega tražimo odgovarajuće materijale', kazao je on. Imajući u vidu situaciju u britanskoj politici u posljednje tri godine, koliko god da potraga za alternativnim materijalima u konačnici potrajala, čini se da će biti gotova prije nego Velika Britanija uspije dogovoriti konačni način izlaska iz EU-a. A do tada bi se britanskim građanima moglo preporučiti malo razbibrige i igranja Legovim kockicama.