Nakon skoka cijena goriva, pogotovo dizela koji je prvi put prešao 11 kuna, postavlja se pitanje što će biti s cijenama ostalih roba i usluga. Građani sve više strahuju od povećanja cijena osnovnih životnih namirnica. Upravo je to bila tema jutrošnje emisije U mreži Prvog.
Nakon skoka cijena goriva, pogotovo dizela koji je prvi put prešao 11 kuna, postavlja se pitanje što će biti s cijenama ostalih roba i usluga. Građani sve više strahuju od povećanja cijena osnovnih životnih namirnica. Upravo je to bila tema jutrošnje emisije U mreži Prvog.
- Središnja banka, u ovom slučaju HNB, bi reagirala kada bi primijetila da bi se rast cijena počeo prelijevati u jedan širi rast cijena dobara i usluga. Još jedna karakteristika ovog rasta cijena je da se on relativno usko lokaliziran, riječ je o jednom manjem dijelu potrošačke košarice. Prosječna inflacija je 3,1 posto , ali 3/4 proizvoda raste manje od tri posto, a samo 1/4 više od 3 posto, rekao je Vedran Šošić, glavni ekonomist Hrvatske narodne banke.
- Činjenica je da na hranu odlazi prosječnom kućanstvu nešto više od 27 posto mjesečnog troška. S ovim povećanjem cijena to se kreće prema 28 posto i više, a troškovi stanovanja su dodatnih 17 posto. To pokazuje koliko se i kako teško živi u Hrvatskoj, istaknuo je Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata.
-Novčana masa je 14 posto porasla u godinu dana. Nominalni BDP od 2019. rastao je 2,5 posto godišnje. Imamo količinu novca u opticaju veću nego rasta BDP-a. Imamo i inflaciju na tržištu kapitala i na tržištu nekretnina koja je puno veća nego inflacija primjerice cijena ulja. Nisu svačiji troškovi isti i netko tko planira stambeno zbrinjavanje ima veće probleme nego netko tko je taj problem riješio. Nije svakome potrošačka košarica ista, istaknuo je ekonomist Andrej Grubišić.
Munjiza je objasnio da u strukturi troškova trgovačkog lanca najviše odlazi na nabavnu cijenu robe. Kupujemo od proizvođača i 80 posto svih troškova je nabavna vrijednost robe. Ako rastu cijene energenata trgovački lanac nema izbora nego da dio povišenje i on povisi kroz cijene. Uspješnost trgovačkog lanca je zarada od jedan do dva posto godišnje, rekao je.
-Režijski trošak, koji je treći najviši trošak nakon plaća, također dramatično raste. Ne želimo povisiti cijene, ali ćemo morati jer ćemo otići u gubitak. Suočeni smo s konstantnim najavama povećanja cijena bilo od dobavljača bilo putem režijskih troškova i to jedan proces koji će trajati i dalje, rekao je Munjiza.