Natječaje za privatizaciju šest hrvatskih brodogradilišta u većinskom državnom vlasništvu, nakon što ih je u subotu objavio na svojm internetskim stranicama, Hrvatski fond za privatizaciju (HFP) objavio je danas i u Vjesniku, Financial Timesu i Lloyd's listu
Javne pozive za prikupljanje ponuda za kupnju dionica brodogradilišta HFP će objaviti i u The Economistu 20. veljače i u TradeWindsu, 19. veljače, doznaje se iz HFP-a.
Riječ je o drugom natječaju za privatizaciju hrvatskih brodogradilišta, s rokom za podnošenje ponuda do 19. travnja ove godine u 14 sati.
U drugom krugu privatizacije hrvatskih brodogradilišta država po posebnim uvjetima, za jednu kunu, prodaje većinske udjele u četiri brodogradilišta - 83,32 posto dionica u riječkom 3. maju, 95,24 posto dionica u Brodotrogiru, 99,54 posto dionica u Brodogradilištu Kraljevica i 99,78 posto dionica u Brodograđevnoj industriji Split.
Po nominalnoj cijeni prodaju se udjeli u dva brodogradilišta - jedan poslovni udjel koji čini sto posto temeljnog kapitala Brodosplit-Brodogradilišta specijalnih objekata po početnoj cijeni 18,16 milijuna kuna, te većinski udjel, od 59,25 posto pulskog Uljanika za kojega je početna cijena 397,49 milijuna kuna.
Šest državnih brodogradilišta su, kako se doznaje iz Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva (MINGORP), na kraju 2008. godine na razini grupa imala ukupno 11.060 zaposlenih. Samo u brodogradilištima, krajem studenoga prošle godine bilo je 8.850 zaposlenih.
Ukupni akumulirani gubici brodogradilišta su oko 7,4 milijarde kuna, a aktivna državna jamstva na osnovu kojih su državna brodogradilišta podigla kredite trenutno su na razini gubitaka i iznose 7,4 milijarde kuna.
U Hrvatskoj gospodarskoj komori ističu da brodogradnja u izvozu RH sudjeluje s 12 posto, a u BDP-u s oko 1,4 posto te da je multiplikativni faktor 2,6.
Prema podacima HGK-a, hrvatska brodogradilišta u knjizi narudžbi trenutno imaju 34 ugovorena broda, što čini oko 0,22 posto svjetskog tržišta.
U Komori podsjećaju da su prije pet godina (ožujak 2005.) hrvatska brodogradnja bila na 4. mjestu u svijetu sa 69 ugovorenih brodova, iza Japana, Južne Koreje i Kine.
S ovakvom knjigom narudžbi kapaciteti brodogradilišta su popunjeni do sredine 2011., što znači da su već sada brodogradilišta u pojedinim dijelovima proizvodnog procesa (predobrada i obrada materijala, predmontaža) u zastoju, ocjenjuju u HGK.
Prema podacima Komore, hrvatska brodogradilišta su u 2008. godini ostvarila ukupni prihod od 6,3 milijarde kuna.
Hrvatskim brodogradilištima, kažu u Komori, ne ide na ruku stanje na svjetskom tržištu na kojem je broj kupoprodajnih ugovora u 2009. manji za 90 posto od onog u 2008. godinu, a cijene novogradnji su u odnosu na 2008. pale za 30 posto s daljnjim trendom pada.
Prema informacijama kojima raspolaže HGK, naznake uzlaznih trendova bi se mogle očekivati tek 2012. godine.