TRENDOVI S DALEKOG ISTOKA

Korejskoj maštovitosti nema kraja: od K-popa preko virtualnih influencera do videa o prežderavanju

14.08.2022 u 17:10

Bionic
Reading

Iako bi mnogi pomislili da je K-pop stara stvar i trend koji je imao svojih pet minuta i tako od Južne Koreje nakratko napravio globalni fenomen popularne kulture, čini se da fenomen korejskog 'trendanja' ipak neće stati. Upravo suprotno, čini se da dodatno uzima maha i nije vezan samo uz glazbu.

Zanimljivo je to da južnokorejska mladež veliku inspiraciju crpi upravo iz zapadnjačke, točnije američke pop-kulture, pa opet uspijevaju napraviti nešto 'svoje' i nametnuti se u prvom redu američkoj javnosti, a onda i ostatku svijeta.

Za glazbeni trend kojeg najbolje reprezentira skupina BTS, koja je počela harati globalnim glazbenim tržištem još 2013., a tri godine kasnije i skupina Blackpink, ne treba se brinuti da će izgubiti popularnost. Oni su postali najupečatljiviji predstavnici takozvanoga 'Korejskog vala' i s najmanje 100 milijuna obožavatelja globalno i dalje čvrsto i visoko stoje na glazbenim ljestvicama. Na YouTubeu upravo te dvije skupine drže rekorde s čak devet od deset najgledanijih video spotova u prva 24 sata od objavljivanja.

Korejske vlasti svjesne su financijskog 'doprinosa' ovog trenda pa se diljem svijeta (i u Hrvatskoj) pod pokroviteljstvima južnokorejskih veleposlanstava redovno organiziraju K-pop natjecanja, a pobjednici imaju priliku otići na veliko natjecanje u Južnu Koreju. Samo još jedan od načina 'podgrijavanja' ovog fenomena i vezanja ljudi (i novca) uz tu prilično snalažljivu azijsku zemlju.

Što se tiče filmova i serija, i tu je postalo jasno da korejska kultura želi dio kolača. Odličan 'Parazit' prvi je film na stranom jeziku koji je osvojio Oscara za najbolji film. I sam po sebi postao je fenomen, a i otvorio je put za prilično originalne scenarističke uratke koji su svijet osvojili u obliku serija. To je prvi zapazio Netflix kada je 2018. platio 34 milijuna dolara za licencu korejske serije 'Mr. Sunshine'. Uspjeh serije pokazao je globalnu 'glad' za K-dramom pa je 2020. Netflix potpisao višegodišnji ugovor za više od 40 K-drama iz korejskih studija.

Financijski plodovi već se ubiru jer gotovo da nema osobe koja barem nije čula za megapopularnu seriju 'Squid Games', a raznolikost ponude od povijesnih drama do znanstvene fantastike i horrora omogućila je da poprilično originalni južnokorejski scenariji i vizualni identitet ovlada i streaming platformama.

Južna Koreja otišla je dalje od glazbe, serije i filmova kako bi stala na vrh globalnih trendova. Primjerice, tu je i industrija ljepote, u kojoj su primat držali Europljani ili Amerikanci, ali K-beauty proizvodi još su jedan od magneta za novac. Naime, zarada od te industrije u 2018. bila je nešto veća od devet milijardi dolara, ali se procjenjuje da bi do 2026. mogla narasti na više od 21 milijardu dolara.

Ipak, na sam spomen Južne Koreje nemoguće je ne uzeti u obzir visoku tehnologiju koju ta zemlja itekako zna upotrijebiti. Stoga je njihova snaga i u e-sportovima, koji se prenose na televiziji i postali su mainstream. E-sportska događanja znaju imati i po desetak milijuna gledatelja.

No visoka tehnologija donijela je još jedan novi trend, iako neki tvrde da je teško odrediti kako je potekao upravo iz Južne Koreje, ali u njoj je svakako našao uporište za globalno tržište. Riječ je o takozvanim virtualnim influencerima. Veliku ulogu u njihovom 'razvoju' ima tvrtka iz Seula, Afun Interactive, a riječ je o virtualno stvorenim pop zvijezdama, glumcima ili modelima, koji na društvenim mrežama imaju milijune pratitelja.

Kako su danas gotovo svi vlasnici pametnih telefona postali korak bliže virtualnoj stvarnosti, tako svatko od nas za virtualni svijet može izraditi i svog virtualnog avatara, ali upravo tvrtka iz Južne Koreje izradila je aplikaciju Zepeto o podigla je letvicu na novu razinu pa sad korisnici mogu izraditi avatare koje imaju cijelo tijelo i mogu u potpunosti biti interaktivni u virtualnom svijetu. Nije ni čudo da je odmah došlo do suradnje sa zapadnjačkim brendovima kao što su Disney ili Nike.

I za kraj, tu je i još jedan trend kojim se ova azijska zemlja svrstala u vrh trendsetera unosne suvremene pop-kulture. Riječ je o trendu koji za neke ponekad prelazi granice dobrog ukusa, a to je 'mukbang'. Pojedinci koji jedu ili se prejedaju pred kamerama postali su međunarodna senzacija i neki od njih imaju milijune pratitelja na društvenim mrežama, ali isto tako inkasiraju milijune dolara na svoje račune. Nije ovo tek jedan od izazova Generacije Z, jer su pred kamerama u dobroj maniri 'mukbanga' jele i zvijezde poput Jimmyja Fellona i Nicki Minaj, Zare Larsson, Dua Lipe, Margot Robbie… Zvijezde su ipak bile dio normalnijeg 'mukbanga', dok neviđeni broj pratitelja ima primjerice Nikocado Avocado, koji je prežderavanje pred kamerama doveo na rub gledljivosti.