Umjetnica Josipa Škrapić izložbom dokumentira svoj odnos s ocem te izlaže predmete koji mu pripadaju, a HDLU je izvijestio o incidentu koji se dogodio na samom otvaranju
Ovog utorka u 19 sati otvorena je izložba "Janjci su lagani, njih je lako nositi", umjetnice Josipe Škrapić u zagrebačkoj galeriji Karas. Izložba u obliku etnografskog dnevnika, posvećena je njezinom ocu Škrapi, a u multimedijalnom formatu prikazuje proces praćenja njegove svakodnevice. Kako autor teksta Josip Zanki navod, autorica to radi "...na promatrački način, ali i s toplinom i intimom, snimajući ga i zapisujući izjave i razgovore."
Otvaranje izložbe, međutim, nije prošlo bez skandala, o čemu je izvijestio Jutarnji list.
Naime, uz dokumentarni film i grafičku mapu u prostoru galerije izloženi su i artefakti koji pripadaju Škrapi te dokumentiraju odnos umjetnice i njezinog oca. Među tim objektima su i tri različite zastave nogometnog kluba Hajduk, od kojih je jedna u postavu bila obješena u izlog galerije.
Taj je detalj bio dovoljan za neviđenu pomutnju na otvaranju ove umjetničke izložbe, sve u režiji navijačke skupine Bad Blue Boys.
Naime, kako su naveli iz HDLU-a Jutarnjem listu, "taj čin postava Škrapine Hajdukove zastave u zagrebačku Zvonimirovu ulicu izazvao je, u najmanju ruku, pretjeranu i poprilično agresivnu reakciju mladih pripadnika navijačkog kluba Bad Blue Boys, koji su prije samog otvorenja izložbe uletjeli u galeriju i otuđili zastavu iz izloga te ubrzano otišli, da bi za deset minuta pozvali pojačanje koje je vrlo odlučno ušlo u galeriju i vokalno izrazilo upozorenje da u izlogu galerije u Zvonimirovoj više ne smije biti ovješena zastava Hajduka ili 'ćete vidjeti'".
Iz HDLU-a su, komentirajući incident, dalje naveli: "Nismo točno sigurni što bismo trebali vidjeti, ali osuđujemo ovakav čin krađe i nasilja bez ikakve otvorenosti za komunikaciju. Zanimljivo je primijetiti da su druge zastave, postavljene u vitrine unutar galerije, 'dopustili'. Sama se umjetnica slaže sa stavom HDLU-a, ali i smatra da događaj postaje, u ovom kontekstu, reaktivna ekstenzija umjetničkog rada", poručuju iz Galerije Karas.
Izložba, sada bez zastave u izlogu, ostaje otvorena do 13. ožujka ove godine.
Inače, izložba mlade umjetnice ima uporište u radu "Škrapa" nastalom u sklopu projekta Zenit 21/21., uz obljetnicu časopisa "Zenit", u kojemu je kroz videorad i knjigu bilježila dan svog oca bez interpretacije i naknadnih analiza, od jutarnjeg ribarenja do noćnog pušenja na terasi.
Iz Galerije Karas kažu kako ona, kroz sirovo, nepromijenjeno bilježenje svakodnevice svog oca otvara pogled u stvarnost "koja se doima onoliko daleko koliko nam je i bliska, bez zadrški i pretenzija."
Po riječima Josipa Zankija, ovim izložbenim projektom autorica odlazi korak dalje u etnografiranju svakodnevnice i stvaranju osobne mitologije u odnosu s ocem, te video i knjigu nadograđuje listovima papira s porukama nastalima između autorice i tate, kao i osobnim očevim predmetima.
"Odabrani predmeti, poruke, zapisi i snimljeni materijal nisu naravno samo građa, oni su i osobna umjetničina reprezentacija osobnosti vlastitog oca, ali i sve kompleksnosti odnosa kćeri i oca", ustvrdio je u predgovoru.
Zanki smatra kako je upravo ta reprezentacija sve samo ne stvarna i objektivna, koliko god kadar ili tekst djelovali neutralno, "ona je poetska, nekad gotovo nadrealna i prije svega mediteranska".
Sama je umjetnica zaključila kako su neki od zabilježenih trenutaka "bizarni, neki prosti, neki prosto jednostavni i bez političke korektnosti, ali u svojoj jednostavnosti prikazuju realitet ideje i života."
Josipa Škrapić (1997.) preddiplomski studij završava 2019. godine na Akademiji umjetnosti u Novoj Gorici u Sloveniji, na studiju digitalnih umjetnosti i praksi, na Odsjeku suvremenih umjetničkih praksi. Diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Članica je Društva vizualnih umjetnika – CRUX i HDLU Istre. Izlagala je u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji.