vječno poželjne

Kako su Birkenstock sandale unatoč svemu postale simbolom žena 21. stoljeća

03.08.2023 u 06:10

Bionic
Reading

Pojavljivanje Birkenstock sandala u filmu 'Barbie' jasno daje do znanja da su njemačke sandale koje spajaju udobnost s cool ružnom estetikom postale obuća koja najbolje predstavlja ženu današnjice, ali i njezina očekivanja i želje od mode

Visoke potpetice ili Birkenstock sandale? Izbor je to s kojim se Barbie suočava u jednoj od ključnih scena filma redateljice Grete Gerwig. Najpoznatije sandale s dvostrukom kopčom na svijetu s vremenom su postale simbolom stvarnih žena izvan Mattelovog svemira ružičastih lutaka.

Gledatelje filma posebno je nasmijala scena prikazana i u traileru filma u kojem se pojavljuje i tipični par Birkenstock natikača Arizona u smeđoj boji, a koje Margot Robbie nudi glumica Kate McKinnon, kao izbor između standardnih visokih potpetica. Među gledateljima filma teško je pronaći onog koji u nekoj prilici nije nosio Birkenstock sandale ili ih pak svakodnevno koristi kao neizostavni dio ljetne obuće. Stoga je nemoguće ne doživjeti Birkenstockice kao najbolji mogući prikaz obuće koju bi nosio svatko tko, za razliku od Barbie, nije rođen s visokom petom.

Redateljica filma, koja se pokazala i vrlo vještom u definiranju ženstvenosti današnjeg vremena, nije dugo oklijevala izabrati Birkenstockov model Arizona, sveti gral njemačkog brenda, kao cipelu zbog koje bi se Barbie vrlo lako moglo zamijeniti s bilo kojom djevojkom s ulica Los Angelesa. Zapravo, moglo bi to biti bilo gdje na svijetu otkako je pomama za ovim sandalama prije desetak godina stavila ravne, 'ružne' sandale u središte modne poželjnosti. A nose ih trendseterice u New Yorku, Parizu, Londonu, Milanu i Madridu. Ali kako su ove sandale prestale biti simbolom turista koji su ih nosili s čarapama i postale oličenje cool stila?

Za Jochena Gutzyja, direktora komunikacija Birkenstocka, ključ leži u udobnosti i bezvremenskom dizajnu njegovih sandala. 'Vodimo se za beskompromisnim funkcionalnim obećanjem: u naš DNK ugrađeno je je da naši proizvodi omogućuju prirodno hodanje. Slijedili smo ovu ideju desetljećima čak i kad nam to nije išlo u prilog te smo uspješno odolijevali hypeu i vladajućim očekivanjima,' objasnio je za Harper's Bazaar. Ta autentičnost, smatra, je ono što je osvojilo potrošače diljem svijeta. 'U isto vrijeme, kultni dizajn naših proizvoda pokazao se bezvremenskim, lako se prilagođava Zeitgeistu i ujedinjuje funkciju, kvalitetu i nasljeđe', dodaje Gutzy.

  • +17
Birkenstock sandale Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo fotografije

Fernando Aguileta de la Garza , stručnjak za modnu komunikaciju i brendiranje, smatra da u vrijeme kada potpetice nisu više izbor broj jedan ove sandale zadovoljavaju zahtjeve žena 21. stoljeća, koje traže i biraju udobnost, bez odricanja od stila. 'Ironično je da proizvod nastao na temeljima ide rame uz rame s visokom modom. Ali to je zanimljiv par sandala u kojima se suprotstavljaju funkcija i estetika. To je ono čemu svaki dobar dizajn teži', kaže stručnjak.

Usmjeravanje svih svojih napora na jedan proizvod je ono što je ovom brendu omogućilo da 'radi jednu stvar, ali izuzetno dobro', ističe Fernando Aguileta de la Garza. 'Ako se svi napori ulože u vodeći proizvod, svi kreativni i tehnički pristupi koji se oko njega razvijaju uvijek će biti inovativni jer ono o čemu se radi je ponovno otkrivanje i poboljšavanje iznova i iznova,' dodaje. Činjenica je da, iako je Birkenstock u novije vrijeme proširio svoju ponudu, sandale su oduvijek u samo središtu njegovog poslovanja i to otkad je tvrtka osnovana 1774. godine. To znači da Birkenstock ima nekoliko stoljeća iskustva u usavršavanju ergonomske obuće koja je danas globalno prepoznatljiva, ali i kopirana.

Prodane u više od 100 zemalja, Birkenstock sandale su posljednjih godina doživjele veliki uzlet, transformirajući se od sandala koje se smatraju ružnima, ortopedskim i posve lišenim trendova do potpuno neodoljivih cipela koje obožavaju ikone stila kao što su sestre Olsen, Alexa Chung, Katie Holmes, Julianne Moore, sestre Hadid i brojni drugi.

A ono što posebno treba izdvojiti, to je postignuto bez bez sponzorstava i reklamnih ugovora – oni koji nose par Birkenstockica je zato što su ih doista i kupili. Nosila ih je čak i Frances McDormand, koja inače slovi za ženu koja ne dopušta da njezinu eleganciju oblikuje bilo kakav trend. Tako je 2019. na dodjeli Oscara uz svečanu haljinu nosila Birkenstock sandale te dokazala da jednako dobro izgledaju kako na gradskom asfaltu tako i na crvenom tepihu.

Birkenstock godišnje proda nevjerojatnih 25 milijuna pari s razlogom. A ta brojka bi se vrlo lako nakon uspjeha Barbie mogla čak i povećati: pretrage za modelom Arizona porasle su 110 posto od premijere filma, pokazuju podaci modne tražilice Lyst.

Model koji je Frances McDormand odabrala dio je kolekcije koju je tvrtka lansirala zajedno s modnom kućom Valentinom. Suradnje s velikim dizajnerima poput Ricka Owensa ili Manola Blahnika također su odigrali ključnu ulogu u strategiji pozicioniranja Birkenstocka modne marke. Model Arizona, čija se popularnost učvrstila 1970-ih, gotovo je uvijek središte redizajna, uspjevši od sandale s dvostrukim remenčićima s metalnim kopčama i potplatom od EVA gume učiniti prepoznatljivu prekretnicu u povijesti obuće bez potrebe za velikim logotipima.

Svoje verzije tog istog modela pokazali su i Céline Phoebe Philo i Giambattista Valli, uspjevši vratiti fokus na originale. Dodatna prednost ovih natikača je i njihov uniseks karakter koji savršeno ide u korak s trendom brisanja granica između muške i ženske mode. Žene 2023. više ne moraju nositi kostime s visokim potpeticama kako bi stekle poštovanje u muškom svijetu. Radije nose iste sandale kao i njihovi muški kolege; one koje im omogućuju da se uspinju stepenicama, doslovno i figurativno, jednako brzo kako bi došle do pozicija koje su im prije bile nezamislive.