Ona ne ulaže u klasični marketing i ne vrišti s feedova influencerica, pa ipak svojim zanimljivim proizvodima bilježi velik uspjeh i popularnost kod hrvatske publike. Fine i djelotvorne kreme, šamponi, sapuni, dezodoransi, uz pomno razrađen plan komunikacije s klijentima i marljivo građenje odnosa povjerenja, prilično brzo doveli su je do konkretnih rezultata. Mary Novosel nekadašnja je novinarka i PR menadžerica, a danas školovana aromaterapeutkinja i wellness menadžerica, s kojom smo razgovarali na temu zdravog života i izrade prirodnih pripravaka
Ljubitelji prirodne kozmetike možda imaju kod kuće i neku od njezinih knjiga: Mary Novosel do sada je objavila pet njih, humoristični roman 'Ide ko putar' te četiri uspješnice 'Prirodno lijepa', 'S placa na lice', 'Detoks - za čisto tijelo i um' i 'Anticelulitna (r)evolucija', praktične priručnike iz područja prirodne kozmetike, zdrave kuhinje i načina života koji je u skladu s duhom i tijelom. Dug niz godina posvetila je prirodnoj kozmetici. Za početak nam je kazala nešto o samoj ideji za to i prvoj kremi koju je napravila te svojim tvrtkama Total Natural i Mary`s Sweets.
'Kada sam se susrela sa svijetom prirodne kozmetike i esencijalnih ulja, bila sam novinarka, u potpuno drugim vodama, pratila sam lifestyle, puno putovala, izlazila i, sve u svemu, život mi je bio lijep, no neprekidno je nedostajalo 'ono nešto'. Sada znam da je to bilo moje poslanstvo, ono čime ću se baviti do kraja života, što će me ispunjavati i umjesto da me energetski prazni – neprekidno će mi davati novi poticaj', rekla nam je.
Danas se može pohvaliti s više od 80 proizvoda. Svi oni rađeni su od sastojaka prirodnog porijekla i od provjerenih uzgajivača iz Hrvatske. Prvi susret sa svijetom esencijalnih ulja dogodio joj se jednog utorka prije 15 godina, kada je imala intervju s ravnateljicom jedne od prvih škola za aromaterapeute u nas.
Na pravom mjestu
'Na samom ulazu u školu osjetila sam ugodne mirise, lijepu atmosferu i opuštenost. Preplavio me osjećaj da sam došla na pravo mjesto. Ubrzo sam upisala školu za aromaterapeuta i tako je počeo moj put u svijet ljekovitih mirisa. Entuzijazmom sam uskoro zarazila sve oko sebe i nakon nekog vremena udružila sam se s prijateljicom s kojom sam studirala novinarstvo te smo zajedno pokrenule tvrtku Total Natural i osmislile prvu kremu za njegu dječjih guza - Kremicu Emicu, koja je dobila ime po njenoj nećakinji. Ideja se pokazala uspješnom, a kako su se ideje širile, uskoro sam pokrenula novu tvrtku Mary`s Sweets, specijaliziranu za edukaciju i know how savjetovanje u grani poduzetništva koje se bavi proizvodnjom, uslugama te sadnjom i distribucijom ljekovitog i ljepotnog bilja', prisjetila se.
Kako tržište svakim danom izbacuje sve više proizvoda prirodne kozmetike, ispričala nam je zašto su baš ti proizvodi drugačiji od drugih i kako se bori sa sve nesmiljenom konkurencijom. 'U zadnjih deset godina sve više ljudi bavi se proizvodnjom prirodne kozmetike i moglo bi se reći da je došlo do hiperprodukcije u toj branši. Najveći problem je u školama za aromaterapeute koje u svoje programe ne uključuju poduzetništvo i holizam kao jako važne dijelove edukacije za aromaterapeuta, nego se baziraju samo na izradi kozmetike i masažama koje su često rutinske, uz nekoliko kapljica esencijalnih ulja nasumice odabranih zbog mirisa masažnog ulja, a ne prave terapije', kaže i pojašnjava da je aromaterapeut puno šire zanimanje od toga.
'Mnoge škole zastupaju pristup da se treba naučiti izrađivati što više pripravaka i masaža - no ako netko želi živjeti od toga i da mu to zaista bude zanimanje, treba znati i prodati taj pripravak ili uslugu. To znanje treba jednako dati, kao i naučiti nekoga da sam izrađuje kremu ili šampon. Kako kaže kineska poslovica: 'Dajte čovjeku ribu; nahranili ste ga za jedan dan. Naučite čovjeka da lovi ribu; nahranili ste ga za cijeli život.' Moj pristup je cjelovit, ne zanima me kvantiteta, nego kvaliteta', ističe naša sugovornica.
Kad osmišljava neki proizvod ili uslugu, bilo za sebe, bilo za druge, prvo prouči tržište da vidi što se nudi i traži. 'Zatim, ako se radi o prirodnom pripravku, testiram taj proizvod u specijaliziranom laboratoriju, prijavim na CPNP, portal EU-a, i tek kada dobijem svu propisanu dokumentaciju da je siguran za upotrebu, puštam proizvod na tržište. Iza mojih proizvoda i usluga stoji moje ime i ja se uvijek povodim za time da su ti proizvodi uvijek i svugdje moja preporuka. Nešto kao upotrebljiva vizit karta. Zato mi je stalo da sve bude onako kako i podučavam svoje đake ili konzultiram klijente', naglasila je.
Inspiracija na terenu
Mary je među ostalim osmislila odlične, višenamjenske wellness masažne svijeće koje se sastoje od prirodnih maslaca i eteričnih ulja, a pakirane su u keramičke posude s drvenim poklopcem te se njihovim otopljenim voskom masira i njeguje tijelo. Tu je i kozmetika za pse... Pitamo je gdje nalazi inspiraciju za formuliranje kozmetike i kako uopće nastaju njezini proizvodi, ali i njihova zanimljiva imena.
'Inspiraciju za nove proizvode uvijek pronalazim na terenu, u obilasku salona, wellnessa, trgovina i u svakodnevnom razgovoru s klijentima i kupcima. Ljudi će vam uvijek dati ideje - samo treba slušati što vam govore. I onda kreće moja najdraža faza u cijelom procesu, a to je eksperimentiranje. Bude tu puno promišljanja, propalih pokušaja, nusproizvoda, konzultacija s kolegama i na kraju dođe uspjeh – proizvod kakav želiš. A za ime proizvoda uvijek se potrudim da bude malo drugačije, fora, da se izdvoji od drugih te da ipak priča svoju priču. Tako je šampon za pse dobio ime Shapello, krema i serum s hijaluronom protiv bora zovu se Pegla, a masažne svijeće imaju neobična imena poput 1001 noć ili Put ratnika', govori nam Mary.
Zanimalo nas je može li prirodna kozmetika biti i potencijalno štetna. Kaže da svaka kozmetika može biti štetna, pogotovo ako je osoba alergična na neki sastojak.
'Štetni sastojci u industrijskoj kozmetici najčešće su konzervansi, mirisi i omekšivači kože. Ali postoje sastojci koji mogu iritirati i u prirodnoj kozmetici. Većina mojih pripravaka je 100 posto prirodna i jestiva, što uključuje raw sastojke, i ako je osoba, naprimjer, alergična na med ili kakao, bez obzira na to što su razrijeđeni u kremi ili losionu, šamponu, pomadi... moglo bi doći do iritacije. Isti je slučaj s esencijalnim uljima, koja još zovu 'dušom biljke', jer su svi najbolji sastojci od neke biljke (cvjeta, kore, usplođa, smole...) sadržani u toj bočici. Ako je netko alergičan na kamilicu, bit će po svemu sudeći alergičan i na njezino esencijalno ulje', objašnjava. Otkrila nam je postoji li proizvod na koji je osobito ponosna, a da je istovremeno 'miljenik publike'.
'Osim šampona za kućne ljubimce Shapella, koji je osvojio publiku nakon showa 'Startaj Hrvatska', u kojem je i lansiran, najveći interes još uvijek zadržavaju Kremica Emica i Medena krema protiv bora. Osobno sam ponosna na sve svoje proizvode i vjerujem u njih, kao što je slučaj i s Choco Sun – čokoladom za sunčanje, čije vrijeme, vjerujem, tek dolazi. Proizvođači prirodne kozmetike ujedno su pioniri novih trendova, što uključuje viziju, ali i strpljivost da se neki proizvod razvije do punog potencijala', smatra Mary. Pitali smo je i jesu li i koliko Hrvati educirani po pitanju važnosti korištenja prirodne kozmetike te jesu li voljni izdvojiti nešto više novca za kvalitetan proizvod.
'Prirodna kozmetika još uvijek spada u srednje skupu pa će većina potrošača, pogotovo ako kupuju u većim centrima, radije odabrati nešto jeftiniju varijantu proizvoda za istu namjenu. Ali i to se mijenja. Sve je više ljudi koji mi se javljaju s poteškoćama poput alergija koje su zaista uzele maha. Danas je svaka treća osoba alergična na nešto. S obzirom na to da se industrijska kozmetika tu i nije baš iskazala, dapače pokazalo se da je upravo industrijska kozmetika ta koja uzrokuje alergije, prirodnijim varijantama proizvoda te namjene naglo je zbog toga porasla potražnja', tvrdi i dodaje da u tim slučajevima kupce više ne zanima cijena.
'Velika je frustracija kada, naprimjer, redovito pereš kosu i stalno imaš prhut. Osobe s tim i sličnim problemima tada više ne dvoje u odluci. Prirodni šamponi, uključujući Shapello, koji je registriran za kućne ljubimce, ali i njihove vlasnike – ljude, rješavaju to u nekoliko pranja. Mlade mame i pretežno urbanija populacija koriste prirodnu kozmetiku već godinama, čak do te mjere da postaju razmaženi po tom pitanju – više nije važno da je samo prirodno, sada pripravak mora biti VEGE, BIO i EKO, što je novi must have u kozmetici. Kod takvih kupaca cijena nije problem, jer itekako su svjesni što kupuju i za koju namjenu', tvrdi.
Zanimalo nas je da nam objasni što misli o tome hoće li svijet nastaviti ići u smjeru korištenja prirodne kozmetike i hoće li štetne kemikalije u beauty proizvodima postati stvar prošlosti. 'Industrija kozmetike je uz farmaciju jedna od najbrže rastućih gospodarskih grana koja pod okriljem multinacionalnih kompanija još uvijek drži monopol u tom dijelu proizvoda za njegu i uljepšavanje tijela. Vjerujem da će se sa sviješću ljudi mijenjati i njihovi interesi pa će se kompanije morati prilagoditi novoj potražnji. Vjerojatno će se naći neki kompromis te će se s vremenom na policama sve češće moći kupiti i prirodni pripravci po jednako povoljnim cijenama', poručuje.
Više od miješanja kremica
Evo što kaže o tome zašto je prirodna kozmetika dobra poslovna ideja. Kao iz topa govori da proizvodnja prirodne kozmetike nije samo miješanje kremica, kako to mnogi vide.
'To je novi svjetonazor koji živiš, ali i propagiraš. Ne možeš, a da se ne promijeniš. Takav pristup najčešće uključuje osobni rast jer se širi polje istomišljenika s kojima dijeliš ideje i dobrobiti pristupa životu u kojem se poštuju priroda i svako živo biće, zagovara se cjelovit pristup prehrani te potiče briga za naš planet Zemlju. Raditi ono što voliš, pri tome pristojno živjeti od toga i dobro se osjećati u duhu i tijelu definicija je idealnog posla o kojem svi maštaju. Čovjek bi bio lud da propusti tu šansu, pogotovo ako osjeća da je to njegovo poslanstvo', iskrena je.
Poznato je to da su muškarci obično skeptični kada se radi o kozmetici. Na kraju nam je otkrila je li uspjela nagovoriti svog muškarca da koristi njezinu kozmetiku. 'Svi muškarci nakon nekog vremena pristanu koristiti prirodnu kozmetiku. Kod njih je taj put malo drugačiji, a najčešće ide preko ženske populacije – sestre, žene ili majke kupe im ili preporuče proizvod i tek onda će ga koristiti. No jednom kada se 'navuku' na prirodne šampone, dezodoranse ili pripravke poput obiteljske pomade za sve namjene Melo – od ispucanih usnica do suhih ruku – ostaju im vjerni cijeli život. Za njih je najvažnije to da su mirisi neutralni, da je proizvod višenamjenski i praktičnog pakiranja. Muškarci su jednostavni i ne eksperimentiraju kao mi žene. Njihov je moto: ako je nešto dobro, ne diraj', zaključila je Mary.