Ono što Rusima nije uspijevalo tijekom Hladnog rata, to im za rukom polazi danas. Nova filmska verzija Tolstojeve 'Ane Karenjine' s Keirom Knightley i Judeom Loweom stigla je u britanska kina
U isto vrijeme u Škotskom nacionalnom muzeju u Edingburghu u tijeku je izložba posvećena životu Katarine Velike s naglaskom na modu carskog dvora i kolekciju nakita ruske carice, a u kolekcijama za jesen/zimu modni dizajneri poput Louisa Vuittona, Balmaina i Valentina koriste uzorke sa čuvenih Fabergéovih jaja i narodne ruske motive. Sve je to (po)modni šlag na tortu, jer su neki od najspretnijih ruskih biznismena već osvojili London.
Na europskim, naročito britanskim i francuskim modnim pistama ove je sezone sve nekako u znaku Rusije. Valentina su inspirirale tradicionalne ruske 'babuške', MaxMara je lansirao kapute od kašmira i krznenjake kanadske kune s ovratnicima optočenim nakitom, Hermès je koristio kroj kozačkih hlača, a Balmainov jeans, sakoi, haljine i topići puni su uzoraka s Fabergéovih jaja. Kolekcijom od sofisticirane svile i teškog brokata Dior je proljetos evocirao vremena vrhunske raskoši ruskog dvora, dok su – podsjećajući na ruske emigrante iz dvadesetih godina prošloga stoljeća – manekeni na reviji Louisa Vuittona silazili s vlaka u slojevitim odijelima s velikim ukrašenim gumbima, prslucima od brokata i dugim crnim svečanim kaputima.
Modne kuće ozbiljno računaju na ruske kupce
Ruski utjecaj na europsku modu nije nikakva novost, kaže Melanie Abrams u Financial Timesu. Zemlja careva nalazi se u modnom leksikonu još od vremena kada je baletna trupa legendarnog Sergeja Dijagiljeva Ballets Russes inspirirala čuvenog francuskog dizajnera s početka prošloga stoljeća Paula Poireta i kada su Yves Saint Laurent i Jean Paul Gaultier 1986. izašli sa kolekcijama nadahnutim djelima ruskih konstruktivista. Razlika je u tome što su današnje kolekcije smišljeno komercijalizirane i što poglavito računaju na ruske kupce.
Zemlja s gotovo 150 milijuna stanovnika i rastućim brojem onih koji mogu kupovati luksuznu robu vrhunskih svjetskih dizajnera, sve je privlačnije tržište za firme poput LVMH, a London kao poslovno središte posljednjih godina sve više privlači najbogatije Ruse. Sve češće kupuju nekretnine, otvaraju knjižare, restorane, modne agencije, ruska djeca pohađaju engleske škole i sveučilišta, ukratko, atmosfera podsjeća – kako reče vlasnik jednog restorana - na vrijeme poslije Oktobarske revolucije kada se rusko plemstvo slijevalo u europske metropole. Razlika je ipak golema. Nekada je to bilo obezglavljeno plemstvo u bijegu pred boljševicima, a danas je to tajkunska elita u lovu na što veći komad globalnog bogatstva.
Od veljače ove godine u Selfridgesu je zabilježeno deset posto više ruskih kupaca, koji u tom lancu robnih kuća ostave u prosjeku tisuću funti, dok Moskovljani godišnje potroše na luksuznu robu više od dvije milijarde dolara. Za razliku od europske srednje klase koja u zemljama zaraženima krizom sve dublje tone, u Rusiji je svakim danom platežno sposobnija pa je u lovu na nove kupce i Prada ovoga ožujka otvorila u Moskvi jedan od svojih najvećih trgovina u Europi, a e-trgovina luksuznom robom luisaviaroma.com bilježi na ruskom tržištu porast prodaje od 910 posto u posljednjih godinu dana! Guccijevi bogato ukrašeni modeli naprosto su razgrabljeni, jer podsjećaju Ruskinje na njihovu estetiku. Ruske manekenke osvajaju modne piste, Natalia Vodianova i Daša Zukova pojavljuju se na Diorovoj reviji u društvu Antoinea Arnaulta, glasnogovornika LVMH i sina te najveće luksuzne modne tvrtke Bernarda Arnaulta, a tenisačica Marija Šarapova zarađuje više reklamiranjem luksuznih svjetskih marki nego na teniskom terenu.
Slučajno ili ne, i Škotski nacionalni muzej u Edinburgu u suradnji s čuvenim Hermitageom iz Sankt-Peterburga ovog je ljeta priredio spektakularnu izložbu 'Katarina Velika: Prosvijećena carica' (otvorena od 13. srpnja do 21. listopada), koja podsjeća na svu raskoš ruskog dvora u 18. stoljeću, s naglaskom na caričine toalete i kolekciju nakita, najveću dosad viđenu u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Ana Karenjina u Banani
U tom ozračju početkom ovoga mjeseca u londonska je kina stigao i bučno najavljivani film britanskog redatelja Joea Wrighta (Ponos i predrasude) s Keirom Knightley u naslovnoj ulozi i Judeom Loweom kao Aleksejem Karenjinom. Najnovija filmska verzija Tolstojeva romana smještena je u 1873., pa je i kostimografkinja Jacqueline Durran crpila inspiraciju iz mode toga doba, ali ju je kombinirala s jednostavnošću pedesetih godina, koristeći elemente iz starih kolekcija Balenciage. I prethodne verzije s glumačkim legendama kao što su Greta Garbo bile su sajam raskošnih kostima, no ono što sada nosi Keira Knightley trebao bi biti festival glamura i mamac za novu kolekciju modne kuće Banana Republic, inspiriranu filmom.
Nominirana za Oscara 2005. za kostime u Ponosu i predrasudama, britanska dizajnerica je, naime, u suradnji s kreativnim direktorom ove modne kuće Simonom Kneenom, kreirala kolekciju Ana Karenjima look ili Ana Karenjina u Banani, kako je već neki zovu) koja će se u listopadu pojaviti u trgovinama po popularnim cijenama od 40 do 325 dolara. Tako se istodobno s filmom rađala i nova kolekcija za žene koje će nakon gledanja Ane Karenjine i same poželjeti doseći rusku eleganciju Keire Knightley, obogaćenu velikim nakitom, čipkom, šubarama, vojničkim kaputićima i (umjetnim) krznom. Za razliku od nekada kada su filmovi poput 'Velikog Gatsbyja' ili 'Bonie i Clyde' naknadno inspirirali modne dizajnere, sada se u utrci za kupca i prije premijere pripremaju kolekcije
Prihvaća li tržište nove trendove s istoka? 'Zapadnim ženama novi trend nadahnut našom estetikom prilično je egzotičan', kazala je urednica ruskog izdanja Voguea Viktorija Davidova - ali za nas Ruskinje to je povratak korijenima i povijesnom nasljeđu