Kao i svake godine, na kraju 2013. donosimo listu različitih filmskih poslastica sa svih strana svijeta, a koje su zaobišle Hrvatsku u svim oblicima distribucije (kino, festivali, DVD...)
1. DRUG WAR
Hong Kong je mrtav? Dobrim dijelom da, ali iako je nekoć unikatni azijski filmski ekosustav izgubio snagu i kvalitetu koju je imao tijekom posljednjih nekoliko desetljeća, dobar dio duha kao da je u bocu uspio zarobiti posljednji HK junak Johnnie To, koji briljantnom triler-dramom 'Drug War' donosi još jednu modernu, relevantnu i prokleto zabavnu priču o novim panazijskim narko-kartelima. I to na način koji ga je proslavio: miješajući arthouse i žanr, uz savršenu izložbu stila.
2. TOUCH OF SIN
Osvetničke lamentacije o životu, smrti, ljubavi, mržnji i pravdi obilježile su 2013. i u drugim naslovima zajedničkog nazivnika, poput Refnove filozofske azijosploatacije 'Only God Forgives' ili kazahstanskog darvinizma 'Harmony Lessons', a negdje između se smjestio i Jia Zhangke, čiji je 'Touch Of Sin', posve drugačiji od bilo čega što smo do sada gledali s potpisom ikone kineskog festivalskog filma, izvrsni, glasni i krvavi obračun sa svim mračnim ponorima suvremene Kine: korupcijom, eksploatacijom i seksizmom.
3. MOEBIUS
Sirovi, niskobudžetni Kim Ki-duk bez dijaloga, seljački rečeno 'korejski Visitor Q', minus nekrofilija, ali apsolutna orgija seksa, nasilja, sadizma, mazohizma, incesta, silovanja, rezanja, ponižavanja i kastriranja, kao glasna detonacija TNT-a gurnutog u sagu o destrukciji korejske nuklearne obitelji. Instant-klasik azijske crne komedije, lakanovski mokri san, najradikalniji film Kim Ki-dukove karijere i njegov najbolji u zadnjih oho-ho godina.
4. LIKE FATHER, LIKE SON
Kore-eda s 'Like Father, Like Son' nastavlja sa svojom glavnom tematskom opsesijom, krizom japanske nuklearne obitelji, ovdje kroz priču o dvjema obiteljima koje tek kada im sinovi krenu u osnovnu školu saznaju da zapravo nisu njihovi, tj. da su im djeca zamijenjena u bolnici. Stara tema – ali jako svjež pristup: 'Like Father, Like Son' drži se maestralnog istraživanja vječnog sukoba biologije i odgoja, u konačnici više emocionalno udarajući gledatelje, nego istinski tražeći odgovor na društvenu dilemu. Univerzalni film o obitelji, ljubavi i teškim odlukama.
5. LA JAULA DE ORO (THE GOLDEN CAGE)
Nemilosrdna kronika moderne migracije pripremana čak osam godina, sakupljanjem svjedočanstava pravih prebjega iz Južne Amerike u SAD, film koji pokazuje u isto vrijeme sulude, mučne, lijepe, ali nerijetko i smrtonosne avanture dva dječaka i jedne djevojke, odabranih u gomili od čak 600 naturščika zaduženih za surovi realizam snimljenog. 'La jaula de oro' u neku je ruku nova verzija 'In This World' Michaela Winterbottoma, samo još slojevitija – klasična priča o odrastanju susreće mladalački ljubavni trokut i surovi društveni komentar, izbalansirane poput hodača na žici u jednu uistinu sjajnu 'dokudramu ceste'.
6. MAN'S MANUAL
Pobjednik Far East Film Festivala u Udinama podsjeća zašto Koreja i dalje slovi za najbolju radionicu romantičnih komedija u svemiru - kaos i postmoderni kolaž susreću tipičnu priču o ljubavnim problemima i jednom videopriručniku za osvajanje srdaca, koji je redatelj Wonsuk Lee (čiji je ovo prvijenac!) zapakirao kao stilski suludu, spotovsku izložbu moderne korejske filmske raskoši. A usto je i neviđeno zabavan i smiješan.
7. SHIELD OF STRAW
Takashi Miike u utrci za Zlatnu palmu režira mješavinu 'Napada na policijsku stanicu 13' i 'Brzine', s akcijski upakiranom pustolovinom kroz ljudsku osobnost: pitanja pohlepe, časti, odanosti, psihopatologije, klasičnog sukoba dobra i zla… Kompleksan film s elementarnom žanrovskom pričom – pedofil i manijakalni ubojica djece predaje se policiji nakon što djed jedne od žrtava ponudi nagradu onome tko ga ubije prije nego što se mladac dočepa pravednog suđenja. Rezultat je zabavna adrenalinska vožnja.
8. BRAIN MAN
Tomoyuki Takimoto već se dokazao distopijskim trilerom 'Ikigami' – 'Brain Man' njegov je najnoviji triler u sličnom tonu, dovoljno pop, a opet dovoljno atmosferičan, stylish, komoran i mračan da bude jednim od boljih primjeraka suvremenog japanskog kinoproizvoda. Sve počinje bombaškim napadom serijskih ubojica koji se najavljuju Terayaminom poezijom – nakon uhićenja autističnog genijalca koji ne osjeća bol i ne razumije emocije, kreće istraga u kojoj policija udružuje snage s psihijatrijom, a film odlično zaplovi kroz jezero eksplozija, krvi, razbijanja automobila, lezbijskih veza i kung fua.
9. NEW WORLD
Kuleri i psihopati u skupim odijelima, igre moći, klanje za vlast i jedan policajac koji je negdje između pozitivca i negativca, a glumi ga legendarni Choi Min-sik – ne samo da nam je nedostajalo ovakvih kombinacija, već ljubitelji gangsterskih saga i krvavih, urbanih azijskih krimića godinama bivaju spremni progutati bilo što iz ove kategorije. Srećom, 'New World' popravlja prosjek posustalih žanrovskih musaka: pričom o borbi klanova i murjaku na tajnom zadatku nalazi se negdje između 'Kuma' i 'Infernal Affairs', a estetikom i stilom tipični je neo-noir koji slijedi trag 'A Bittersweet Lifea' i 'The Yellow Sea'.
10. GANGS OF WASSEYPUR
Indijski 'Kum'? Epska saga o razvoju indijske mafije od četrdesetih do devedesetih godina 20. stoljeća eksplodirala je u Cannesu kao jedan od rijetkih komada žanrovskog Bollywooda koji ostavi traga u europskom festivalskom svijetu, ali 'Gangs Of Wasseypur' to je svakako zaslužio, kao ozbiljna, kompleksna studija razvoja korumpiranog sustava snimljena s puno akcije, a nimalo maratonskih plesnih scena!