Peto izdanje najvažnijeg festivala dokumentarnog filma u regiji, ZagrebDoxa, započelo je u ponedjeljak navečer u ispunjenom kinu Studentskog centra u Zagrebu prikazivanjem talijanskog filma 'Pinuccio Lovero. San ivanjske smrti'. Festival je službeno otvorio gradonačelnik Zagreba Milan Bandić, a otvorenju je prisustvovao i predsjednik države Stjepan Mesić, koji je projekciju promatrao iz stražnjih redova
I ova slika govori ponešto o neformalnom karakteru ZagrebDoxa, festivala koji ove godine puni petu obljetnicu ustrajanja u forsiranju aktualne međunarodne i regionalne ponude dokumentarne produkcije, bez usiljenog glamura i lažnih celebrityja. Tijekom prethodne četiri godine, kroz prostore prvo kina Tuškanac i Europa, a potom SC-a, prodefiliralo je solidnih pedesetak tisuća posjetitelja, a ove se godine, uz čak 150 filmova u 10 glavnih i popratnih programa, očekuje i rušenje prošlogodišnjeg rekorda od 20 tisuća gledatelja.
Programski direktor festivala Nenad Puhovski započeo je ceremoniju dodjelom posebnih priznanja – počasnih velikih pečata Bogdanu Žižiću, velikanu hrvatske dokumentaristike i predsjedniku ovogodišnjeg žirija te Jonu Alpertu, uglednom američkom istraživačkom novinaru i dokumentaristu, koji je ove godine počašćen i retrospektivom u sklopu programa Doxa.
Primajući veliki pečat, šarmantni Alpert prokomentirao je kako je sretan što je pred njim 'ogledalo hrvatskog društva u kojemu vidi lijepe stvari'. Našalio se i na račun predsjednika Mesića: 'Roditelji su htjeli da budem pravnik, kao vaš predsjednik, ali svaki put kad bih otvorio neku knjigu o pravu, ja bih zaspao. Ako ja zaslužujem ovaj pečat, svatko ga može dobiti.'
Muzikalni grobari i muzikalne bakice
Već udarni termin prikazivanja filma 'Pinuccio Lovero. San ivanjske smrti', talijanskog redatelja Pippa Mezzopese, kao i topao prijem publike, sugerira da je riječ o jednom od favorita međunarodne konkurencije. Riječ je o tragikomičnoj priči o živahnom Pinucciju, koji nakon godina traženja u raznim hobi-poslovima poput nosača križa na procesiji, multiinstrumentalista i kompozitora ostvaruje životni san i postaje čuvar groblja. No u malom mjestu Mariotto nekako baš tada ljudi prestaju umirati, pa Pinuccio žali zbog toga što nema koga sahraniti.
Redatelj Mezzopesa u potpunosti prepušta vođenje priče glavnom liku, podjednako u situacijama kad ispada priglup (poput scena u kojima ponosno predstavlja svoje glazbeno i kompozitorsko umijeće), kao i u trenucima kad manirama čovjeka koji je prošao sve govori o životu i smrti s crnohumornog aspekta. Film u repriznom terminu možete pogledati u utorak od 20 sati u MM centru.
Iz slične perspektive 'tople ljudske priče' polazi i film 'Carmen upoznaje Borata', prikazan u programu HappyDox. No ovdje je autorica Margaret Stalenhoef, čini se, malo pobrkala lončiće, jer u silnoj želji da ispravi nepravdu mještanima Gloda (doslovan prijevod: blato), rumunjskog sela koje je britanski komičar Sacha Baron Cohen iskoristio za priču o izmišljenom kazahstanskom novinaru, postiže efekt dodatne eksploatacije. Dok socijalna komponenta priče o romskoj ruralnoj zabiti u koju stižu tekovine demokracije i 'zli' Borat nekako i funkcionira, epizoda s djevojkom Carmen koja želi postati glumica u meksičkim sapunicama sugerira blago izvrtanje ruglu ljudi koji su jednom već prevareni.
I regionalna konkurencija u ponedjeljak je donijela neke zanimljive naslove – srpski film 'Bajne vile' Marka Jeftića donosi urnebesnu priču o 85-godišnjoj bakici koja u umirovljeničkom domu osniva ženski glazbeni sekstet te s njime kreće na turneju. Iako gospođa Meri nije doživjela premijerno prikazivanje ovog filma, koji je osvojio prvu nagradu na prošlogodišnjem beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkog filma, ovo je svojevrsni testament njoj i njezinom nastojanju da snagom volje pobijedi godine i ostvari životni san.
Pogledali smo i bosanskohercegovački film 'Dijagnoza S.B.H.', koji kroz perspektive mladih glazbenika i urbanih likova iz Sarajeva, Banje Luke i Mostara progovara o neriješenom jezično-identitetskom pitanju u BiH, uz zanimljive glazbene podloge u vidu himni raznih država. Program Kontroverzni Dox, donio je i svjetsku premijeru filma 'Duhovi Zagreba' Jadrana Bobana. Priča je to o pripadnicima antifašističkog pokreta aktivnog prije Drugog svjetskog rata, među kojima su neki pregazili devedesetu, ali njihova sjećanja o najstrašnijem i najzanimljivijem periodu njihova života još žive.
Kao i uvijek na festivalima, pregršt zanimljivih programa nemoguće je u cjelini popratiti, pa vas upućujemo na raspored projekcija, sigurni da ćete pronaći nešto po svome ukusu. Prvi je dan ZagrebDoxa, naime, prošao izvrsno, a nadamo se da će se tako i nastaviti.