Zatekli ste sami sebe kako navijate za glavni lik filma čije su moralne vrijednosti upitne, a čija djela češće zabrazde s krive strane dobra? Ne brinite, to je sasvim prirodno budući da takvi likovi često posjeduju karizmu koja nas snažno privlači zbog hrabrosti da čine stvari za koje mi ne bismo imali petlje. Prisjetimo se filmskih antijunaka koje volimo mrziti
Bez obzira na koju listu filmskih antijunaka nabasate putem Interneta, možete se kladiti da će Travis Bickle biti ne samo na njoj, nego pri samome vrhu. De Nirov portret žgoljavog taksista koji naoko ničim izazvan krene na krvavi put osvete stvorio je jednu od najcitiranijih scena filmske povijesti, a vjerojatno se i velik dio čitatelja barem jednom našao uperenog prsta prema ogledalo ponavljajući legendarnu rečenicu 'Are you talking to me'.
Iznenađujuće nam je lako simpatizirati neobičnog vijetnamskog veterana, no motivi koji ga tjeraju na sve bizarnije radnje ostaju uglavnom neotkriveni. Stoga nam postaje teško pratiti njegov tok svijesti dok on polako, ali sigurno pata sve dublje u izolaciju i mizantropiju, pogotovo kad nam napokon postane jasno da nije baš sasvim svoj. Već smo spremni prihvatiti ga kao zlikovca nakon njegova pokušaja atentata na poznatog političara, no tračak nade za spas njegove duše pojavljuje se u obliku maloljetne prostitutke koju s iznenađujućom strasti pokušava spasiti od krivog puta. No kad njegovi verbalni napori ne urode plodom, zbrka u glavi tjera ga na konačan pad u krvavi obračun iz kojeg ni sam ne izvlači živu glavu. De Nirova izvedba vođena Scorseseovom redateljskom palicom toliko je dojmljiva da čak i kad svojim postupcima dobrano zakoračio s onu stranu dobra, mi i dalje nastavljamo navijati za njega, nadajući se do samoga kraja.
Malo je filmova poput 'Leona' s toliko lijepo isprepletenim zlim i romantičnim potkama priče i malo je likova poput naslovnoga, koji je fenomenalno portretirao Jean Reno. Leon je po svim mjerilima negativac. Hladnokrvni plaćeni ubojica koji ne mari ni za koga i ništa osim biljke koja mu je vjerni pratilac. No sve će to promijeniti dječji dodir male Matilde.
Nakon što obitelj njegove trinaestogodišnje susjede Matilde brutalno ubije korumpirani policajac, Leon nevoljko preuzme brigu o djevojčici i time samome sebi načini pukotinu u neprobojnom oklopu hladne učinkovitosti koja ga je godinama održavala na životu u njegovoj nemilosrdnoj profesiji.
Redatelj Luc Besson s Leonom balansira na tankoj liniji moralno dopustivoga. I bez Matildinih pitanja hoće li joj Leon biti ljubavnik, gledateljima je jasno da njihov zajednički život nije isključivo baziran na odnosu oca i kćeri. Usto, Leon Matildu odgaja jedino kako zna – poučava je tajnama zanata plaćenog ubojice, a naposljetku mu se djevojčica pridružuje u 'poslu'. Pritom razvijaju s njezine strane strastven, s njegove strane vrlo suzdržani, ali istovremeno vrlo čvrst odnos, dajući jedno drugom osjećaj obitelji i doma.
Leon gotovo nikada ne iskazuje osjećaje ili toplinu, dapače, iskazuje se kao društveno neprilagođen emotivni nespretnjaković. No u posljednjem pohodu, u kojem je i dalje neumoljivi hladnokrvni ubojica, žrtvuje vlastiti život kako bi zaštitio malu Matildu. I dok ona lijući suze odlazi ne osvrćući se prema svom posrnulom zaštitniku, nama je teško ne prihvatiti ga kao istinskog junaka cijele priče.
Inspektor Harry Callahan za mnoge je najbolje izdanje Clinta Eastwooda, a ujedno je i jedan od najopakijih frajera koji su ikad krasili filmsko platno. Prljavi Harry zapravo je odmetnuti policajac kojem ne smeta kršenje zakona kako bi ga provodio. Poput metka u čelo generaciji navikloj na neiskvarene policajce ondašnje pop kulture, Prljavi Harry pojavio se na sceni 1971. hladnokrvno ubijajući kriminalce bez zadrške i kajanja.
Iako pod stalnom prijetnjom suspenzije i otkaza, namrgođeni inspektor Callahan, sikćući britke psovke kroz stisnute zube, polučio je konkretne rezultate. U prvijencu naslovljenom jednostavno 'Prljavi Harry', kontroverzni detektiv uspio je ondje gdje stvarni policajci nisu. Naime, pronašao je i ustrijelio zloglasnog Škorpiona, filmsku inačicu stvarnog masovnog ubojice poznatog pod imenom Zodijak, koji nikad nije uhvaćen. Četrdeset i tri ubijena kriminalca kasnije, Prljavi Harry ušao je u legendu.
Magnum .44 uperen u facu negativca i gotovo molećiva prijetnja 'Hajde, uljepšaj mi dan' pečat su beskrupuloznog policajca bez grižnje savjesti. Ovaj opaki frajer mrzi autoritet, prezire birokraciju i propise, ali zato ima vrlo strastvenu i uspješnu vezu sa svojim revolverom. Kad se tome pridoda njegov nevjerojatan talent za preživljavanje, nama preostaje samo da se pitamo je li ispalio šest hitaca ili samo pet. Kako god bilo, ne želimo mu se naći na putu i uljepšati mu dan.
Pobješnjeli Max zapravo je arhetip antijunaka. Odbacuje svoj životni poziv čuvara reda i mira da bi se otisnuo na put osvete, gonjen željom za odmazdom koja nikad ne može biti zadovoljena.
Nakon što je prvi kontroverzni i zabranjivani nastavak zaradio stostruko više od uloženog budžeta, postavši jedan od najprofitabilnijih filmova svih vremena, Max se vratio luđi nego ikad. U zamišljenoj budućnosti u kojoj su sve siromašnije zalihe goriva vrednije i od ljudskih života, pobješnjeli drumski ratnik bio je najbliže junaku kojem se narod mogao samo nadati. Svakako neobičan izbor budući da se ipak radi o čovjeku koji je zavezao lisicama nogu zlikovca za automobil koji će uskoro eksplodirati, dobacio mu pilu i objasnio da će mu za prepiliti lisice trebati dvostruko više vremena nego ako odluči otpiliti vlastito stopalo.
Max je opak i ubojit, a njegova briga za samoga sebe prije svih ostalih pomaže mu da preživi postapokaliptički kaos koji ga okružuje. U rijetkim trenucima kad odluči pomoći drugima, ubrzo nam postaje jasno da to čini samo zato jer u protivnome više gubi nego što dobiva, a upravo to ga čini istinskim antijunakom.
Brad Pitt svakako ima talenta za stvoriti pamtljivog antijunaka. Vrlo zorno je to dokazao utjelovivši cijelu jednu filozofiju u lik Tylera Durdena iz 'Kluba boraca', za koji mnogi obožavatelji tvrde da je njegovo najbolje djelo, a kojim je svoj pečat utisnuo u tkivo urbane pop kulture. Tyler Durden moderni je antijunak. Ukratko, mrzi kapitalizam, mrzi kreditne kartice, mrzi Big Brothera i ostale načine na koje nas mediji žele učiniti zombijima.
No najnovijom ulogom Brad Pitt nadmašio je samoga sebe. Već samom svojom pojavom odaje natruhe u najmanju ruku sumnjive prošlosti, posebice ožiljkom na vratu za koji se vjeruje kako je nastao kao posljedica linča. No poručnika Alda Rainea sam naslov filma najbolje opisuje. On je nemilosrdni gad koji vodi svoj rat što dalje od pravila Ženevske konvencije. Njegov zadatak je utjerati strah u kosti svim nacistima, i to na jednostavan način – mučki ih ubijati i skidati im skalpove, zbog čega je dobio nadimak Apache.
'Nemilosrdni gadovi' Quentina Tarantina zapravo su svojevrsna posveta svim antijunacima. Film naprosto vrvi likovima koje volimo mrziti, no nemoguće je ne istaknuti Christopha Waltza koji igra ulogu šarmantnog i okrutnog SS-ovca. Njegov Hans Landa lik je za kojeg Tarantino kaže da je 'možda i najbolji lik koji je stvorio', a Waltz ga igra s toliko užitka da je uspio fascinirati i one koji mrze film.
Popis omiljenih nam antijunaka nepregledan je, od Marva iz Sin Cityja, preko kapetana Jacka Sparrowa do Erica Cartmana. Pridružite nam se u komentarima i recite nam koji su vaši omiljeni filmski antijunaci koji zaslužuju svoje mjesto na ovoj listi.
Zanimat će vas u MAXtv videoteci: