KICKSTARTER GENERACIJA

Crowdfunding u kinu - novi model filmske industrije

06.09.2013 u 12:33

Bionic
Reading

Spike Lee, Sylvester Stallone, Zach Braff i David Fincher velika su imena koja relativno lako mogu dobiti novac za svoje filmove 'tradicionalnim metodama', no odlučili su prikupljati financijska sredstva od fanova na internetu - je li riječ o modi ili ozbiljnom trendu koji će stare ekonomske forme filmske industrije zauvijek okrenuti naglavačke?

Timo Vuorensola, finski redatelj i autor kultnog hita 'Željezno nebo', jednog od poznatijih naslova stvorenim crowdfundingom, financiranjem projekata novcem publike preko interneta, nedavno je održao edukacijsko predavanje u Zagrebu, u sklopu festivala Fantastic Zagreb. Timo je pokušao objasniti kako se u 21. stoljeću mogu zaobići tradicionalne metode produciranja igranih i dokumentarnih uradaka pa, umjesto potezanja institucija za rukav, stvoriti film koji će platiti isključivo njegovi budući gledatelji. U ovom slučaju govorimo o donacijama čija je suma bila teška više od 1,2 milijuna eura.

Pri tome u publici nije bilo gotovo nijednog hrvatskog producenta. Oni su tada imali daleko pametnijeg posla, poput pisanja novih prijavi za HAVC, svjesni da najveći crowdfunding servisi na svijetu uopće ne posluju s Hrvatskom, a ono malo domaćih inačica Kickstartera ne može prikupiti dovoljno novca ni za kupnju jedne vegetarijanske pizze.

U svijetu pak jurnjava za crowdfundingom nikada nije bila popularnija, a odavno se proširila iz sfere žicanja za opskurne ideje o nacistima na tamnoj strani Mjeseca te zahvatila velike igrače mainstreama, čija je jedina misija: biti neovisan o lovi velikih studija i tlačiteljskim zahtjevima investitora.


'Kad snimaš nezavisni film, imaš slobodu. Ne moraš nikome odgovarati. Možeš snimiti film koji želiš snimiti. Samo zato što studio ne želi snimiti tvoj film ne znači da ga svijet ne želi vidjeti. Ja sam na Kickstarteru zato što studio nije želio podržati ovaj film', otvoreno objašnjavaza Complex TV Spike Lee, jedna od legendi Hollywooda koja je odustala od mukotrpnih pregovora s 'odijelima', odlučivši svoj novi uradak financirati novcem fanova. Kojima čak nije ni otkrio u što ulažu novac, pozivajući se na povjerenje i snagu svog imena kao čvrstog industrijskog brenda. Štoviše, Lee je samo nagovijestio da bi novi uradak mogao biti vampirska priča, a publici ga predstavio tek kao 'The Newest Hottest Spike Lee Joint'. Svejedno je probio ciljanu cifru, skupivši gotovo 1,5 milijuna dolara u zadanom roku.

Investitori u novom sustavu postaju sami gledatelji koji pristaju ili ne pristaju vjerovati projektu na slijepo, potaknuti poklonima koji odgovaraju darovanoj svoti – od potpisanih plakata do večera s glumcima, ovisno o broju nula. Takav princip kupovine na neviđeno dijametralno je suprotan klasičnoj P2P strukturi interneta koju se optužuje za uništenje starih metoda poslovanja glazbene i filmske industrije. Za razliku od torrenta i sličnih načina 'besplatne provjere' sadržaja prije eventualnog plaćanja za fizički ili digitalni primjerak, horde crowdfundinga uranjaju u svijet stopostotnog povjerenja pa izdvajaju komad kućnog budžeta za projekte o kojima... pa, čak i ako o njima znaju više nego što im otkriva Spike Lee (ili čak svojim idejama diktiraju razvoj scenarija), ne mogu nikako znati u kojoj će mjeri zadovoljiti očekivanja jednom kada se dovrše. Njihovim novcem.

Spike Lee je u startu bio kritiziran zbog odluke o ulasku u vode koje su izvorno zagrijane ljudima 'izvan sustava', ali ideja po kojoj 'Kickstarter generaciju' čine samo autsajderi pada u vodu onako kako veliki igrači okreću svoje bankovne račune prema društvenim mrežama weba. Nacisti na Mjesecu, zombiji i prividno nekomercijalni niskobudžetni koncepti više nisu jedini mamac za pecanje love fanovske zajednice pa se tako na isti postupak odlučio i jedan Zach Braff, zvijezda TV serije 'Scrubs' koja je na Kickstarteru skupljala novac za komediju 'Wish I Was Here', iako je, kažu, bez problema mogao prikupiti sredstva klasičnim putem.

Optužen da iskorištava Kickstarter za osobnu promociju, Braff kontrira tezom da je dotičnom websiteu napravio ogromnu uslugu, postavši njegov možda najveći medijski glasnogovornik. U konačnici, 'Wish I Was here' skupio je dva milijuna dolara u tri dana i zaustavio se kod svote od tri milijuna.


Stari, veliki Hollywood je gotovo sva svoja jedra okrenuo prema projektima teškima stotine milijuna dolara, gramzivo čekajući imploziju na koju su nedavno upozorili Spielberg i Lucas, a dok kina boluju od epidemije megalomanskih blockbustera, naslovi srednjeg budžeta, potporni stupovi industrije tijekom mnogih desetljeća njezinog razvoja, doživljavaju neviđenu krizu. Stoga nije čudno da je crowdfunding toliko popularan i kod nekadašnjih jurišnika istog tog Hollywooda, pa tako, uz Leeja i Braffa, na Kickstarteru dolare pecaju velikani u rangu Davida Finchera, Charlieja Kaufmanna i Sylvestera Stallonea.

Stallone pomaže redatelju Johnu Herzfeldu, kojem nedostaje 250.000 dolara za finaliziranje novog filma 'Reach Me'. Stallone, zvijezda priče o ljudima okupljenima oko knjige za samopomoć, posudio je ime i ugled producentu Cassianu Elwesu da Kickstarterom popuni rupu u budžetu. Charlie Kaufmann na istom je mjestu složio financije za animirani projekt 'Anomalisa', a David Fincher Kickstarterom pokušava pokrenuti produkciju adaptacije stripa 'The Goon'.

Priča ne staje na filmovima. Rob Thomas, autor serije 'Veronica Mars', odlučio je da se neće samo tako pomiriti s odlukom produkcije koja je ukinula serijal nakon treće sezone. Odlučan pokazati da serija ima dovoljno publike koja želi njezin novi život, Thomas je uz pomoć glavne zvijezde Kristen Bell na Kickstarteru pokrenuo kampanju prikupljanja novca za obnovu TV proizvoda u kino ruhu – igrani film 'Veronica Mars' dosegao je cilj od dva milijuna dolara u svega 10 sati, a blagajna je zatvorena kada je brojka stigla do 5,7 milijuna.

Film je krenuo u produkciju i u kina stiže 2014, bez klečanja pred velikim studijima, pisanja aplikacija za HAVC i vegetarijanskih pizza