'Reexperience' nije samo novi album Frenkieja, već izdanje kojim tuzlanski reper obilježava i slavi desetogodišnju karijeru. Povodom izlaska albuma kompilacije, uspjeli smo popričati s Frenkiejem
'Reexperience' album kompilacija s kojom obilježavaš 10 godina karijere, službeno je vani. Nakon 10 godina na hip-hop sceni, kako danas gledaš na nju? Što se u međuvremenu promijenilo?
Deset godina je dug period. Desilo se tu mnogo stvari, od mog osobnog početka pa do nekih prvih nesigurnih i stidljivih koraka. Imali smo puno nastupa pa smo stekli neko iskustvo i sve je raslo nekako proporcionalno. Što se tiče glazbe, također. Dogodile su se velike promjene. Dosta se zvuk promijenio, produkcija, trap je sada jako popularan i imamo odlične izvođače koji se bave njime. Hip- hop se konstantno nanovo izmišlja, rađa i doživljava neku renesansu. Naravno, bilo je tu i nekih loših trenutaka, perioda kada je sve to nekako bilo u silaznoj putanji, u Bosni pogotovo, ali posljednijih par godina ponovno gledam kako cijela ta hip-hop priča raste. Imamo mnogo novih izvođača. Oni su iz toga uspjeli izgraditi svoje karijere, imena i nastupati bez ikakve pomoći izdavača. Sve se preselilo na internet s glavnim alatima poput društvenih mreža. Njihova pojava olakšala je taj dolazak do publike i mislim da je upravo sada jako zanimljivo vrijeme za regionalni hip-hop. Baš mi je gušt sve to pratiti i slušati. Osim što se bavim tom muzikom, također sam i njezin veliki fan. Uvijek pratim što izlazi novo u regiji. Kad bih današnju situaciju uspoređivao sa samim počecima, mogu reći da je sve postalo znatno profesionalnije.
Prilikom slaganja stvari koje će se naći na novom izdanju, na što si se fokusirao? Jesi li ih birao na osnovu feedbacka publike ili si jednostavno birao stvari koje su ti posebno drage?
Feedback publike igrao je veliku ulogu i otprilike su u pitanju iste te stvari koje i osobno preferiram. Kad izvodim neku stvar prvi put i kad vidim da raja dobro reagira, automatski ta stvar i meni postaje draža. Razmišljali smo o stvarima koje dobro prolaze na koncertima, koje su popularne i meni drage. S par prijatelja, uključujući Edu, DJ Soula, kao i ekipu iz Menarta, složili smo se da svatko od njih napravi zasebnu listu stvari koje preferiraju i koje bi voljeli uvrstiti u album kompilaciju, pa sam i na osnovu toga birao stvari koje će se naći na njoj. Mogu reći da svi oni koje sam zamolio da sastave vlastite liste i daju neke prijedloge, uglavnom su birali baš one stvari koje su se u konačnici i našle na albumu. Većina stvari se poklapala i stoga ih nije bilo teško odabrati. Jedini problem je bio u samom broju pjesama - koliko ćemo ih uvrstiti, hoćemo li ići s deset ili dvadeset pjesama i hoćemo li raditi dupli CD, što bi isto bilo jako zanimljivo. Na kraju smo se ipak odlučili za ovu varijantu kojoj smo nadodali 4,5 novih singlova, a dvije stare pjesme s popisa ponovno smo remiksali, odnosno, Billain je odradio beatove za dvije stvari – 'Izgubljeni snovi' i 'Mali od Ede'.
Što nam možeš reći o novim singlovima na kompilaciji 'Reexperience'?
Sve nove stvari na albumu producentsko su djelo Billaina. Nastale su prilično spontano i bez ikakvih kalkulacija, znači čisti rap. Sebe sam uhvatio u nekom trenutku da previše razmišljam – ovaj tekst, hoće li dobro proći, hoće li ljudi ga ljudi razumjeti, da li se ponavljam ili što već. Shvatio da sam sebi stvaram neku barijeru, idem u neku krajnost s kojom nisam zadovoljan. Zbog toga sam si rekao da idem raditi nove stvari bez previše razmišljanja. Nova stvar kao što je 'Film', koju zamišljam kao intro, zaokružuje posljednje dvije godine koje su stvarno bile za mene kao film. Stvar 'Gdjegod su moji' s Kontrom je onako neki klupski banger, a 'S.C.A.' je neki lokalni reprezent – odnos s mojim gradom, odrastanje. Klasični rap i s dosta energije.
Novi album ima zanimljivo vizualno rješenje. Tko je za njega bio zadužen i kako je osmišljen?
Za vizualno rješenje kompilacije bio je zadužen moj dragi prijatelj i sugrađanin Admir Delić. Skupa smo sjeli i objasnio sam mu koncept novog albuma i što predstavlja, ajmo reći neki 'best of' i s vizualnim rješenjem bilo je potrebno zaokružiti moja četiri dosadašnja albumska izdanja koja se nalaze na coveru albuma i da jednostavno osmislimo neku priču oko toga. Nedugo nakon toga Admir mi je pokazao par skica pa smo odabrali najbolje od njih. Na osnovu tekstova pjesama, složena je priča koja se nalazi u knjižici albuma. Uskoro planiramo napraviti i izložbu u Tuzli gdje će ljudi moći pogledati ova djela nastala za 'Reexperience' u velikom formatu.
Kroz 10 godina karijere u tvom radu mogli smo čuti razne glazbene utjecaje. Je li ti od početka bila namjera 'spajati naizgled nespojivo' i stvarati osjećaj kod fanova da ne znaju što iduće mogu očekivati od tebe?
U početku svoje karijere bio sam jako konzervativan što se tiče tih stvari. Bio sam protiv tih miješanja i miksanja žanrova. Baš sam bio neki hip-hop konzervativac, hahaha. S godinama, kako čovjek sazrijeva i odrasta, shvati da bi možda bilo zanimljivo spojiti, primjerice, sevdah i hip-hop. Za mene su reggae, jungle, drum'n'bass žanrovski rođaci hip-hopa koje privatno jako slušam i onda je nekako sasvim normalno i prirodno da se ti žanrovi preslikaju na kreativu i vlastiti rad. Na novoj stvari 'S.C.A.' opet koketiramo s drum'n'basseom, za što je zaslužan Billain. S vremenom sam postao otvoreniji, a za sljedeći, ajmo reći, projekt koji još ni ne radim, već sada znam da će ponovno biti u igri mnogo miksova i miješanja žanrova.
Jesu li ti fanovi to stilsko šaranje ikada zamjerali?
Naravno da postoje ljudi kojima to ne paše, no većina fanova to pozitivno pozdravljaju.
Kada prevrtiš vrijeme unatrag, je li ti smetalo što te tada publika isključivo povezivala s radom Ede Maajke?
Nikad mi to nije smetalo. U samim počecima kad sam počeo biti dio njegova benda, a i kad smo nastupali s dj-om, isključivo povezivanje s Edom bilo je sasvim normalno i logično. Tada nisam ni imao neki svoj materijal da bi mi to povezivanje s Edom zasmetalo. Nastupanja s Edom su za mene bila odlična odskočna daska. Na taj način je jako puno ljudi čulo za mene, a istovremeno sam stekao iskustvo nastupanja pred publikom. Možeš ti raditi probe ali to ništa ne znači kad ne vidiš ljude ispred sebe i njihove reakcije. To povezivanje s Edom mi stvarno nikada nije smetalo, a nisam se nikada time ni previše bavio. Samo sam se fokusirao na to da svaki nadolazeći album bude još bolji od prethodnog. Teško mi je to komentirati, jer iz moje perspektive stvari su sad drukčije. Imam svoju karijeru, svoje albume, svoje nastupe ali i dalje nastupam s Edom. Danas više nisam mali od Ede ali ljudi me uvijek na nastupima pitaju da odrepam neku njegovu stvar pošto ju sigurno znam. Događalo se raznih situacija.
Što je s grafiterskim radom? Crtaš li i dalje u slobodno vrijeme?
Skroz rijetko, ali sam i dalje veliki fan graffiti scene i dalje pratim što se događa. Gdje god putujem, prvo zamjećujem grafite, a ponekad se po njima i orijentiram. Ne bavim se, nažalost, više grafiterstvom. U prošla vremena, poslije koncerta svatko uzme svoj ruksak i idemo dalje. Taj dio mi fali, zbog prijatelja i cijele te akcije. Ima to neke čari, ali što ćeš, godine...
U jednom intervjuu spomenuo si da kad bi bio vješt producent, remiksirao bi neku stvar od Black Keysa. Što slušaš, osim Black Keysa, u slobodno vrijeme, a da ne pripada svijetu hip-hopa?
Evo, baš kad sam krenuo za Zagreb, skinuo sam 'Billboard Top 100' album s pop hitovima i taj mi se album trenutno vrti u autu. Super mi je The Weeknd, no on je opet dio hip-hopu sklonog r'n'b-ja. Uglavnom, dosta je šarena situacija kod mene. Valjda je riječ o nekom zasićenju, no ne možeš non stop slušati rap i te tekstove, moraš se malo odmoriti i pritom širiti glazbene horizonte. Dođu dani kad ne slušam ništa, pa sam drugi na dječjoj glazbi koju puštam kćerkicama u autu. Kad sam ih odvezao jedan dan u vrtić, slučajno mi je ostao svirati album s dječjom glazbom i totalno nisam primjećivao da se on i dalje vrti, pa su me ljudi znali gledati u stilu 'Vidi Frenkieja, jel mu to novi album?' hahaha. Stvarno slušam sve i svašta. Black Keys su mi stvarno fenomenalni i baš drag bend, a ta stvar koju bi remiksirao je 'Little Black Submarines'. U međuvremenu sam se sjetio još jednog imena. Riječ je o pjevačici Leri Lynn koja se našla u drugoj sezoni serije 'True Detective'. Njezina glazba me totalno oduševila.
U mnogim versovima provlači se motiv imena poznatih glumaca. Kako to objašnjavaš?
Obožavam gledati filmove. Na žalost, u posljednje vrijeme ih ne gledam toliko intenzivno. Prije nisam mogao spavati prije nego pogledam neki film. Tom Hardy mi je trenutno jedan od najboljih glumaca. U stvari 'Film' sam baš nabrojao sve svoje glumačke favorite.
Kad smo u filmskim vodama, dokumentarac 'Stani na put' koji predstavlja razvoj regionalne hip- hop scene, odnosno tri crewa, je vani. Što nam možeš reći o radu na spomenutom dokumentarcu?
Film je radila ekipa MTV-ja, a mi smo samo sudjelovali u njegovom nastanku. Pozvali su nas na razgovor kako bismo snimili intervjue za potrebe dokumentarca i to je to. Film se bavi našim prvim upoznavanjem, druženjima i snimanjima. Neki moji jako bliski prijatelji nakon pogledanog dokumentarca, rekli su mi da su saznali puno novih stvari koje prije nisu znali.
Generalno govoreći, bilo mi je jako drago vidjeti sve te ljude na okupu.
Pripremaš li koncertnu promociju novog izdanja? Gdje te možemo čuti i vidjeti?
Ne planiram raditi turneju, ali namjeravam odraditi nastupe u većim gradovima. Definitivno dolazim u Zagrebu, a u Rijeci nastupam 19. prosinca.