Od petka, 16. kolovoza, do subote, 24. kolovoza, filmski i filmofilski centar regije i šire bit će Sarajevo. Prije no što se uputite na 19. Sarajevo Film Festival, donosimo vam filmove koje ne smijete propustiti
Nazif uzdržava obitelj skupljajući staro željezo dok njegova supruga Senada brine o domu i dvije kćeri i djetetu koje je na putu. Jednoga dana Senada doživi spontani pobačaj te joj je hitno potrebna operacija koja košta 980 KM, a koje Nazif ne može zaraditi skupljajući željezo. Sljedećih deset dana Nazif i Senada će iskusiti okrutnost suvremenog svijeta u svoj njenoj punini. Film Danisa Tanovića na Berlinaleu je osvojio Srebrnog medvjeda za najbolji film, a naturščik Nazif Mujić, koji glumi samoga sebe, dobio je Srebrnog medvjeda za najbolju mušku ulogu.
'Prije ponoći'
Prilično davne 1995., fatalno su se susreli, zaljubili i rastali usred Pariza. I sve to prije zore, kao što kaže naslov filma. U isto vrijeme mi smo se zaljubili u njih. Uslijedio je nastavak 'Prije sumraka', a u Sarajevu imamo priliku pogledati treći dio 'Prije ponoći'. Riječ je o jednom od ljepših i dražih nam filmskih ljubavnih parova u posljednjih 20-ak godina, Jesseju (Ethan Hawke) i Celine (Julie Delpy), sve pod redateljskom palicom Richarda Linklatera. Danas Jesse i Celine više nisu mlađahni ljubavnici, a s godinama i zrelošću, usponima i padovima, sazrijevala je i bliskost među njima. Film se na opušten i inteligentan način bavi bitnim i manje bitnim životnim temama uz dozu iskrenosti, iskričavosti i humora.
'Blue Jasmine'
Nakon što se sve u njezinom životu počne raspadati, uključujući i brak s bogatim poslovnim čovjekom Halom (Alec Baldwin), elegantna ljubimica društvene scene New Yorka, Jasmin (Cate Blanchett), seli se u skromni stan svoje sestre Ginger (Sally Hawkins) u San Franciscu kako bi ponovo pokušala stati na noge. Novi film velikana sedme umjetnosti Woodyja Alena čista je filmska poslastica.
'Princ Avalanche'
Alvin i Lance ljeto 1988. provode u opustošenoj, požarom poharanoj šumi na monotonom zadatku ponovnog iscrtavanja prometne signalizacije na beskonačno dugoj cesti. Lance se teško nosi sa samačkim životom u divljini za razliku od Alvina koji piše strastvena pisma svojoj djevojci, Lanceovoj starijoj sestri. Usput, Alvin zalazi još dublje u pustu šumu u potrazi za duhovima i uništenim kućama. Tijekom dugog ljeta upoznaju samo jednog čovjeka – misterioznog kamiondžiju. U obradi filma 'Either Way' islandskog autora Hafsteinna Gunnara Sigurðssona, režiser David Gordon Green uspio je ispričati priču koja je dijelom jezgrovita komedija, a dijelom filozofski road movie, kao i vratiti se poetičnom vizualnom izrazu, karakterističnom za njegove rane, nezavisne filmove.
'Omar'
Film Hanyja Abu-Assada prati naslovnog lika koji u nimalo jednostavnim ratnim vihorima želi uhvatiti jednostavnu ljubavnu priču. Omar je navikao izbjegavati svjetlosne rakete dok preskače granični bedem kako bi posjetio svoju tajnu ljubav Nadiju. Igrom nužde osjetljivi mladi pekar postaje borac za slobodu prisiljen na teške odluke o životu i muškosti. Kada je uhvaćen nakon smrtonosnog čina otpora, prisiljen je na igru mačke i miša s vojnom policijom. Sumnje i izdaja ugrožavaju povjerenje koje gaji prema svojim suradnicima i prijateljima iz djetinjstva, Amjadom i Tarekom, Nadijinom militantnom braćom. Omarove emocije ubrzo postaju podjednako podijeljene kao Palestina u kojoj se sve odvija.
'Gloria'
Gloria ima 58 godina, razvedena je i pomalo usamljena nakon što su djeca napustila obiteljski dom. Boreći se protiv samoće, Gloria uskače u vrtlog zabava za samce. Usred razočaranja površnim vezama, naslovna junakinja susreće Rodolva, bivše vojno lice. U romantične osjećaje koje počne gajiti prema njemu nepozvano se stanu uplitati duhovi mračne prošlosti. Treći igrani film Sebastiana Lelioa tragikomična je priča o krhkim nadama i bolnim istinama, portret moćne žene koja, usprkos vrtlogu oprečnih emocija, uspijeva sačuvati snagu i nezavisnost. Priča se odvija u pozadini aktualnih političkih zbivanja u Čileu, uključujući i mračne strane proteklih četrdeset godina čileanske povijesti.
'Adelin život'
Život petnaestogodišnje Adele (Léa Seydoux) zauvijek se promijeni kad upozna plavokosu Emmu (Adèle Exarchopoulos). Uz nju Adele će otkriti požudu, postat će žena i odrasla osoba. Na očigled drugih, Adele raste, traži se, gubi se i pronalazi... Film Abdellatifa Kechichea osvojio je ove godine kansku Zlatnu palmu, izravnošću i beskompromisnošću osvojivši gledatelje.
'Dodir grijeha'
Ljuti rudar buni se protiv korumpiranih seoskih vođa. Radnik iz dijaspore, koji je došao kući na odmor, otkriva neograničene mogućnosti vatrenog oružja. Lijepa recepcionarka u sauni biva gurnuta na rub izdržljivosti nakon što je napada bogati klijent. Mladi tvornički radnik mijenja poslove nastojeći poboljšati svoj život. Četvero ljudi u četiri različite provincije, a u režiji Jia Zhang-kea, prikazuju modernu Kinu, ekonomskog giganta kojeg nasilje lagano izjeda.
'Borgman'
Borgman je glavni lik u mračnoj, zloslutnoj basni Alexa van Warmerdama. Je li san ili demon, izokrenuta alegorija previše stvarnog otjelotvorenja naših strahova? Borgman predstavlja zlokoban dolazak u zatvorene ulice modernih predgrađa. Njegova prisutnost oslobađa egoizam i izopačenost oko pažljivo izgrađene fasade koju je napravio arogantni bogati par, njihovo troje djece i njihova dadilja.
'Kongres'
Robin Wright, koja u filmu glumi samu sebe, dobiva ponudu od velikog filmskog studija da proda svoj filmski identitet: bit će numerički skenirana tako da njezin alias može biti korišten – bez ograničenja – u svim holivudskim filmovima, čak i onim najkomercijalnijim, u kojima je ranije odbijala nastupiti. Zauzvrat dobiva gomilu novca i, što je još važnije, studio pristaje njezin digitalizirani lik u svim budućim filmovima zadržati zauvijek mladim. Ugovor ostaje na snazi 20 godina. Film Arija Filmana prati Robin po isteku ugovora i njezin povratak u svijet fantastičnog filma budućnosti.
'Heli'
Estela (Linda Gonzalez) dvanaestogodišnja je djevojčica koja se upravo ludo zaljubila u mladog policijskog pitomca (Armando Espitia) koji želi pobjeći s njom kako bi se mogli vjenčati. Dok ona pokušava ostvariti svoj san, njezina se obitelj suočava s nasiljem koje uništava ovu regiju. Meksički redatelj Amat Escalante okitio se na ovogodišnjem Cannesu Zlatnom palmom za režiju filma 'Heli', što je više nego dovoljna potvrda kvalitete.
'Čistilište'
Lijepa Zehra i zgodni Olgun provode mladost radeći u kafiću benzinske pumpe kraj udaljene autoceste. Dio u kojem žive, nekada važno industrijsko područje, sad je bezlično mjesto ekonomske propasti. Zehra sanja da će je ljubav odvesti daleko, a njezinu pažnju privlači stariji vozač kamiona Mahur. Kako Zehrina žudnja za Mahurom prerasta u tragičnu prvu ljubav, tako se njezin buntovni prijatelj Olgun sve više osjeća zapostavljenim. Zehra i Olgun će u filmu Yesima Ustaoglua iskusiti gorko-slatko odrastanje, u kojem će proći kroz patnju, ali i buđenje. Međutim, dok će se opraštati sa svojom dječjom nevinošću, ljubav i nada će im pomoći da krenu naprijed.
'Raj', trilogija ('Ljubav', 'Vjera', 'Nada')
Za kraj našeg izbora, pravi raj, i to u tri čina. Trilogija Ulricha Seidla sastoji se od 'Ljubavi', 'Vjere' i 'Nade', tri priče o potrazi za srećom u čijim su žarištima tri žene. Junakinja 'Ljubavi', Teresa 50-godišnja je Austrijanka koja putuje u Keniju u potrazi za afričkim mladićima koji svoju ljubav daju za strane novčanice. Teresina Anna Maria u 'Vjeri' posvećuje svoj ljetni odmor misionarskom radu da bi se u Austriju vratila na put vrline. Njezin vrli život iskače iz čvrsto postavljenih tračnica kad se njezin davno izgubljeni suprug, musliman iz Egipta, vraća kući u invalidskim kolicima. U 'Nadi' pratimo put 13-godišnje Melanie koji je vodi u kamp za mršavljenje. Pored sportskih aktivnosti i savjetovanja nutricionista, tuča jastucima i prvih cigareta, ona se zaljubljuje u direktora kampa, doktora koji je 40 godina stariji od nje.