RODITELJI PJEVAJU

I ovo je dokaz da se na svemu može zaraditi

04.12.2012 u 07:34

Bionic
Reading

Hoće li Jay-Z i njegova 'Glory', zimus promptno napisana tek rođenoj mu kćeri Blue Ivy, pokrenuti neki novi žanr 'roditeljskih napjeva'? Ako i hoće, neće to biti nikakva novotarija, jer takve su stvari stare koliko i sama pop glazba

Jay-Z-a je dakle, kao uostalom i svakog normalnog frajera, puklo roditeljstvo – čak toliko da se svjetskim medijima nakon rođenja Blue Ivy proširila vijest da će njen tata iz repertoara izbaciti onu krasnu seksističku riječ na b (da ne robujemo političkoj korektnosti - bitch). Ta je informacija vrlo brzo demantirana iz Jay-evih redova, što je i nekako logično jer bi mu izostanak B-word prilično osakatio opus. No njegova 'Glory' kojoj hvala bogu ne treba clean verzija i koja je objavljena tek dva dana nakon rođenja male Blue Ivy Carter (čiji se plač čuje u pjesmi, a potpisana je kao B.I.C.), tek je posljednja u nizu pjesama nadahnutih čarima roditeljstva, pogotovo onog najranijeg. Oduvijek se u pop glazbi pjevalo o ljubavi, bilo sretnoj ili nesretnoj, o ratu, miru, Božiću, bogu, vjeri, prijevoznim sredstvima, sportu, plesu, glazbi kao takvoj i koječemu još. I sve su te podvarijante imale u sebi neki ljubavni zanos (osim možda ovih o ratu), no kao što ćemo vidjeti, kod pjesama inspiriranih roditeljstvom taj je zanos znao izroditi nekom zaista krasnom glazbom, ali je također ponekad znao pomalo i zamutiti autorski kompas.


Krenimo od najvećih – na svom posljednjem albumu 'Double Fantasy' (objavljenom tek par tjedana uoči smrti) John Lennon je objavio nježnu i veselu 'Beautiful Boy (Darling Boy)' posvećenu svom tada petogodišnjem sinu Seanu. Nešto je manje poznata 'Good Night' Beatlesa (s Ringovim vokalom) koju je Lennon svojedobno napisao svom prvijencu Julianu. On je inspirirao oca i za 'Lucy In The Sky With Diamonds', koja nema doduše previše veze s njim, ali zato ima McCartneyjeva antologijska 'Hey Jude', napisana kao podrška malom Julianu u razdoblju razvoda njegovih roditelja.


Jednu od najpoznatijih roditeljskih poruka napisao je 1974. Bob Dylan – njegova je očinska himna 'Forever Young'; nije jedino jasno je li posvećena konkretnom potomku, ili pak svima skupa, a Dylan ih je tada već imao četvero bioloških i jedno posvojeno, sve sa suprugom Sarom Lownds, slavnom 'Sad Eyed Lady Of The Lowlands'.

Elvis Presley nije bio autor, ali je njegova selekcija pjesama drugih autora itekako bila autorska, a roditeljstvo mu očito nije bila mrska tema, pa je tako otpjevao 'Don't Cry, Daddy' 'My Boy' koje svaka na svoj način dotiču roditeljstvo, iako se naizgled čini da nijedna nema baš neke veze s njegovom privatnom situacijom i odnosom s kćeri jedinicom Lisom Marie.


Duncanu Jonesu, danas redateljskoj zvijezdi ('Mjesec', 'Izvorni kod'), posvećena je pjesma 'Kooks', doduše tada je još bio poznat kao Zowie, a pjesmu je na vijest o rođenju sina napisao otac Robert David Jones, nešto poznatiji kao David Bowie

Ako možda on sam i ne spada među najveće (a možda i spada?), 'Father & Son'Cata Stevensa svakako je klasik 'roditeljskog podžanra', iako ju je tada 22-godišnji Stevens, danas poznatiji kao Yusuf Islam, napisao za jedan nikad realizirani mjuzikl, dok još ni u primisli nije imao potomstvo, pa je vjerojatno pisana iz pozicije sina, drugog važnog lika u pjesmi.


Rođenje kćeri Aishe 1975. Stevie Wonder proslavio je, kako drukčije, pjesmom, i to velikim hitom 'Isn't She Lovely?' s njegova remek-djela, dvostrukog 'Songs In The Key Of Life' izdanog 1976. godine.

Na momente urnebesna 'Rufus Is A Tit Man' Loudona Wainwrighta III opisuje ljubav bebe u pelenama, buduće zvijezde Rufusa Wainwrighta prema majčinu mlijeku (a majka je preklani preminula folk legenda Kate McGarrigle) i ne bi bila više od pukog kurioziteta, da 'Gay Messiah' Rufus danas više nije toliko zagrijan za ženske grudi. No starog trubadura Loudona njegova su djeca inspirirala za mnoge pjesme, među ostalima i 'A Father And A Son' (Rufus), 'Pretty Little Martha' i 'Five Years Old' (kći Martha). Rufus je kasnije opjevao roditeljske vještine svog oca u pjesmi 'Dinner At Eight', a Martha u 'Bloody Mother Fucking Asshole', ali to je već neka sasvim druga priča.


Za Chrisa Reu 'život nije imao značenja' prije 'Josephine', rođene 1983. i direktno zaslužne za jedan od njegovih najvećih hitova. Uzgred rečeno, danas 29-godišnja Josephine zajedno s majkom Joan prati oca na aktualnoj turneji, pa je vrlo vjerojatno bila i zimus u Zagrebu gdje je 'svoju' pjesmu mogla čuti milijunti put. Njena šest godina mlađa sestra Julia Christina svoju je pak pjesmu dobila kad su joj bile četiri godine - 'Julia' je udarna stvar 13. albuma 'Espresso Logic' iz 1993. godine.


Od mlađih izvođača, nimalo obećavajući autorski debi u Oasisu imao je Liam Gallagher 2000. simpatičnom, ali pomalo banalnom brojalicom 'Little James' (s nadahnutim tekstom '...you live for your toys even though they make noise...'), napisane o sedmogodišnjem sinu njegove tadašnje supruge Patsy Kensit (iz braka s Jimom Kerrom iz Simple Mindsa). Danas već pomalo zaboravljena Lauryn Hill, čiji drugi album se još uvijek čeka (već 15 godina) rođenje svog prvijenca 1997. obilježila je pjesmom 'To Zion'. Zion David je ujedno i unuk Boby Marleyja (otac je Marleyjev sin Rohan) i prvo od Lauryninih šestero djece. Ben Folds je svoju kći Gracie, rođenu 1999. opjevao u nježnoj 'Gracie', a njenog brata blizanca Louisa u još boljoj 'Still Fighting It'. 'Sail To The Moon'Radioheada iz 2003. inspirirana je rođenjem Noaha, sina frontmena Thoma Yorkea, koji je na svijet došao dvije godine prije toga.